De toegevoegde waarde van Adblue

Adblue nieuw middel voor klantcontact

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie zakelijk veel kilometers maakt, is met diesel nog altijd spekkoper. Een beetje stekkerhybride haalt 35 kilometer op stroom en gaat daarna weer terug in de 1 op 10 benzinemodus. “Voor mij de reden om toch weer over te stappen op diesel”, zegt directeur Geert Bruinsma van brandstoffenhandel Bruinsma Olie in Tilburg. De komst van dieselmotoren die middels de toevoeging van Adblue, eigenlijk niet meer of minder dan met water aangelengde kunstmestkorrels (ureum), de strenge Euro VI-norm halen, maakt dieselrijden ook weer iets aantrekkelijker. En dat is duidelijk merkbaar. Niet alleen Bruinsma, maar ook leveranciers als Total en Avia melden een forse toename in de afzet van Adblue, deels veroorzaakt door het toegenomen aantal personenwagens die deze vloeistof nodig hebben. Een aantal dat gezien de ontwikkelingen verder zal stijgen.

Nieuw contactmoment

Wie rijdt met een auto die Adblue nodig heeft, kan hier niet omheen. Niet bijvullen is geen optie: na een aantal genegeerde waarschuwingen om bij te vullen, weigert de auto eenvoudigweg te starten bij een volledig lege Adblue-tank. Op tijd bij je garagist binnenrijden, is daarom aan te raden. “Daar zien wij vooral de winst: een nieuw contactmoment, naast de winter- of zomerbandenwissel en het bijvullen van olie en ruitensproeiervloeistof”, zegt Peter Cornelis, manager customer services & Logistics bij Total Nederland. “Met de steeds langer wordende onderhoudsintervallen is een extra contactmoment immers welkom om te kijken of je extra diensten of producten kunt verkopen. Bovendien is het voor de klant een positieve ervaring wanneer hij weer zorgeloos de weg op kan, met een gevulde Adblue-tank.” 

Adblue zal desondanks geen winstpakker worden, gelooft Geert Bruinsma: “De winstmarges op het spul zijn vrij klein en je vult meestal maar een klein beetje bij. Hooguit een paar liter. Dus daar zit hem de winst niet in. Bovendien moet je heel erg oppassen met bijvullen. Bij sommige merken zit de vulopening in het interieur en dan ook nog eens op een onhandige plek. Knoeien is geen optie, want als Adblue op bijvoorbeeld de lederen bekleding lekt, dan levert dat schade op”, zegt Bruinsma. Daarom levert het bedrijf Delphin Car Dispenser vulapparaten om zonder morsen bij te vullen. Bruinsma: “Maar die kosten al snel zo’n 1.500 euro ex btw. Een investering die bedrijven er voor over hebben, maar die gezien de marges op Adblue best pittig is.”

Garantie

Ook volgens Cornelis is Adblue als product geen ‘moneymaker’, maar vooral een serviceartikel: “Maar je wilt het echt niet missen. Als bij iemand het Adblue-lampje gaat branden, wil hij zo snel mogelijk worden geholpen. En het liefst bij de garage op de hoek. In principe kun je het zelf doen, maar als het in een garage gebeurt, is dat natuurlijk comfortabeler.” Bij de meeste automerken maakt het garantietechnisch niet uit wie er bijvult, mits het gebruikte spul conform de door het merk vereiste iso-norm is, zo lezen we op de site van Total. Dus ook voor de universeel is het interessant om het in huis te hebben, al zijn de meeste Adblue-auto’s gezien hun leeftijd nog in dealeronderhoud.

Want ook consumenten die zelf Adblue willen bijvullen, kunnen bij hun garagebedrijf terecht, zegt Geert Kuipers, managing director Avia Nederland. “Wij komen met verpakkingen waarmee de berijder zelf kan bijvullen. Deze hebben een bijzondere sluiting die lekkages voorkomt. Het vraagt wel even training, maar het levert wel weer een contactmoment op. Meestal zullen de mensen het gewoon in de garage laten doen, maar zo’n fles verkopen is extra verdienen. Bijvoorbeeld op het moment dat mensen op vakantie gaan en onderweg niet voor verrassingen willen komen te staan of om te voorkomen dat ze in het buitenland naar een garage moeten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Adblue nieuw middel voor klantcontact | Automotive Online
De toegevoegde waarde van Adblue

Adblue nieuw middel voor klantcontact

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie zakelijk veel kilometers maakt, is met diesel nog altijd spekkoper. Een beetje stekkerhybride haalt 35 kilometer op stroom en gaat daarna weer terug in de 1 op 10 benzinemodus. “Voor mij de reden om toch weer over te stappen op diesel”, zegt directeur Geert Bruinsma van brandstoffenhandel Bruinsma Olie in Tilburg. De komst van dieselmotoren die middels de toevoeging van Adblue, eigenlijk niet meer of minder dan met water aangelengde kunstmestkorrels (ureum), de strenge Euro VI-norm halen, maakt dieselrijden ook weer iets aantrekkelijker. En dat is duidelijk merkbaar. Niet alleen Bruinsma, maar ook leveranciers als Total en Avia melden een forse toename in de afzet van Adblue, deels veroorzaakt door het toegenomen aantal personenwagens die deze vloeistof nodig hebben. Een aantal dat gezien de ontwikkelingen verder zal stijgen.

Nieuw contactmoment

Wie rijdt met een auto die Adblue nodig heeft, kan hier niet omheen. Niet bijvullen is geen optie: na een aantal genegeerde waarschuwingen om bij te vullen, weigert de auto eenvoudigweg te starten bij een volledig lege Adblue-tank. Op tijd bij je garagist binnenrijden, is daarom aan te raden. “Daar zien wij vooral de winst: een nieuw contactmoment, naast de winter- of zomerbandenwissel en het bijvullen van olie en ruitensproeiervloeistof”, zegt Peter Cornelis, manager customer services & Logistics bij Total Nederland. “Met de steeds langer wordende onderhoudsintervallen is een extra contactmoment immers welkom om te kijken of je extra diensten of producten kunt verkopen. Bovendien is het voor de klant een positieve ervaring wanneer hij weer zorgeloos de weg op kan, met een gevulde Adblue-tank.” 

Adblue zal desondanks geen winstpakker worden, gelooft Geert Bruinsma: “De winstmarges op het spul zijn vrij klein en je vult meestal maar een klein beetje bij. Hooguit een paar liter. Dus daar zit hem de winst niet in. Bovendien moet je heel erg oppassen met bijvullen. Bij sommige merken zit de vulopening in het interieur en dan ook nog eens op een onhandige plek. Knoeien is geen optie, want als Adblue op bijvoorbeeld de lederen bekleding lekt, dan levert dat schade op”, zegt Bruinsma. Daarom levert het bedrijf Delphin Car Dispenser vulapparaten om zonder morsen bij te vullen. Bruinsma: “Maar die kosten al snel zo’n 1.500 euro ex btw. Een investering die bedrijven er voor over hebben, maar die gezien de marges op Adblue best pittig is.”

Garantie

Ook volgens Cornelis is Adblue als product geen ‘moneymaker’, maar vooral een serviceartikel: “Maar je wilt het echt niet missen. Als bij iemand het Adblue-lampje gaat branden, wil hij zo snel mogelijk worden geholpen. En het liefst bij de garage op de hoek. In principe kun je het zelf doen, maar als het in een garage gebeurt, is dat natuurlijk comfortabeler.” Bij de meeste automerken maakt het garantietechnisch niet uit wie er bijvult, mits het gebruikte spul conform de door het merk vereiste iso-norm is, zo lezen we op de site van Total. Dus ook voor de universeel is het interessant om het in huis te hebben, al zijn de meeste Adblue-auto’s gezien hun leeftijd nog in dealeronderhoud.

Want ook consumenten die zelf Adblue willen bijvullen, kunnen bij hun garagebedrijf terecht, zegt Geert Kuipers, managing director Avia Nederland. “Wij komen met verpakkingen waarmee de berijder zelf kan bijvullen. Deze hebben een bijzondere sluiting die lekkages voorkomt. Het vraagt wel even training, maar het levert wel weer een contactmoment op. Meestal zullen de mensen het gewoon in de garage laten doen, maar zo’n fles verkopen is extra verdienen. Bijvoorbeeld op het moment dat mensen op vakantie gaan en onderweg niet voor verrassingen willen komen te staan of om te voorkomen dat ze in het buitenland naar een garage moeten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.