MBO autoschadeherstel krijgt niveau 4-variant

Opleiding • Dit maakt de schadeherstelbranche aantrekkelijker voor jongeren, stelt de branche.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De MBO-opleiding voor autoschadeherstel krijgt er het niveau Technisch Specialist Autoschadeherstel Niveau 4 bij. Dat meldt Bovag.

“Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van de branche in vervulling, om de schadeherstelbranche aantrekkelijker te maken voor jongeren én om hen op een hoger niveau op te leiden, passend bij de toenemende complexiteit van het vak”, meldt Bovag.

“Met dit vierde MBO-niveau is de match tussen de praktijk én het niveau van de schoolverlaters die instromen verbeterd. Deze beginnende beroepsbeoefenaars zijn opgeleid tot vakmensen in het herstellen van complexe en veiligheidskritische schades en zijn dus klaar voor de toekomst.”

Ook maakt dit nieuwe opleidingsniveau de schadeherstelbranche aantrekkelijker voor jongeren, wat positief werkt voor de instroom en het boeien en binden van werkplaatspersoneel, stelt Bovag. “In tijden van personeelsschaarste is dat geen overbodige luxe. Het nieuwe niveau is een mooie aanvulling op de bestaande niveaus en maakt het vak van schadehersteller aantrekkelijk voor een bredere doelgroep.”

Een werkgroep bestaande uit SBB, BOVAG en schadeherstellers heeft gewerkt aan de opzet van het nieuwe niveau.  Jongeren kunnen vanaf het nieuwe collegejaar (augustus 2023) starten met de opleiding.

Samenwerking

Vmbo-leerlingen van het Dr. Nassau College in Assen kunnen sinds dit schooljaar kiezen voor het vak schadeherstel. Ze krijgen hiervoor les bij Innovam Schadeherstel, als onderdeel van een samenwerking met de school.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

MBO autoschadeherstel krijgt niveau 4-variant | Automotive Online

MBO autoschadeherstel krijgt niveau 4-variant

Opleiding • Dit maakt de schadeherstelbranche aantrekkelijker voor jongeren, stelt de branche.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De MBO-opleiding voor autoschadeherstel krijgt er het niveau Technisch Specialist Autoschadeherstel Niveau 4 bij. Dat meldt Bovag.

“Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van de branche in vervulling, om de schadeherstelbranche aantrekkelijker te maken voor jongeren én om hen op een hoger niveau op te leiden, passend bij de toenemende complexiteit van het vak”, meldt Bovag.

“Met dit vierde MBO-niveau is de match tussen de praktijk én het niveau van de schoolverlaters die instromen verbeterd. Deze beginnende beroepsbeoefenaars zijn opgeleid tot vakmensen in het herstellen van complexe en veiligheidskritische schades en zijn dus klaar voor de toekomst.”

Ook maakt dit nieuwe opleidingsniveau de schadeherstelbranche aantrekkelijker voor jongeren, wat positief werkt voor de instroom en het boeien en binden van werkplaatspersoneel, stelt Bovag. “In tijden van personeelsschaarste is dat geen overbodige luxe. Het nieuwe niveau is een mooie aanvulling op de bestaande niveaus en maakt het vak van schadehersteller aantrekkelijk voor een bredere doelgroep.”

Een werkgroep bestaande uit SBB, BOVAG en schadeherstellers heeft gewerkt aan de opzet van het nieuwe niveau.  Jongeren kunnen vanaf het nieuwe collegejaar (augustus 2023) starten met de opleiding.

Samenwerking

Vmbo-leerlingen van het Dr. Nassau College in Assen kunnen sinds dit schooljaar kiezen voor het vak schadeherstel. Ze krijgen hiervoor les bij Innovam Schadeherstel, als onderdeel van een samenwerking met de school.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.