Tyrenet: Verstand van Banden

Oliebollenspecial • De vijf regionale bandengrossiers bedienen vanuit 14 vestigingen de garages en bandenservicebedrijven.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Tyrenet is meer dan een bandenleverancier. De vijf regionale bandengrossiers bedienen vanuit 14 vestigingen de garages en bandenservicebedrijven. Wat ze drie tot vier keer per dag doen omdat hun bandenvoorraad nu eenmaal groot is en de lokale vestiging van Tyrenet in de loop van de jaren steeds meer is gaan functioneren als het magazijn van de dealer of de universele garage.

Arno Filippini is algemeen directeur en stelt: “Juist omdat er zoveel onderlinge communicatie is tussen de grossier en de garage, is het van belang dat het systeem van Tyrenet kan koppelen met uiteenlopende garagesoftware. Zodat er nog efficiënter kan worden gewerkt.” Duidelijk is dat de samenwerking steeds inniger wordt. Want de garagist kan ook via een online portal meekijken in de voorraad van de lokale grossier zodat hij weet wat besteld kan worden en, net zo belangrijk, op dezelfde plek vindt hij alle relevante informatie over de bandentypen die hij vervolgens met de berijder van de auto kan delen. Om vertrouwd te raken met het systeem worden er regelmatig trainingen gegeven.

Grossiers zijn aandeelhouders

Tyrenet, ruim 20 jaar geleden van start gegaan, doet het goed, vertelt Filippini: “We groeien al een paar jaar tegen de markt in, dit jaar ook weer ruim boven de 10 procent.” Wat volgens de directeur wijst op de kracht van het landelijk concept en op het regionaal ondernemerschap van de grossiers. “Want de grossiers zijn de aandeelhouders van Tyrenet.” Ook met de bandenfabrikant wordt nauw samengewerkt. “Als we zien dat een band voor een bepaalde auto op de markt komt, gaan wij ons best doen om de marketing en verkoop van dat type te stimuleren.” Op het hoofkantoor in Ravenstein wordt de software ontwikkeld. Filippini zegt het treffend: “Wat wij in huis hebben, zijn ICT’ers met bandenverstand.”

Efficiënter

Volgend jaar zal de koppeling met managementsystemen verder worden uitgebreid. Belangrijk omdat de garagist nog efficiënter aan de slag kan. En nog sneller de band kan vinden die hij nodig heeft. Ook de administratieve afronding, de pakbon, de factuur, is zo een fluitje van een cent. “Wat ons op koers houdt is de kennis en ervaring van de grossiers. Zodra wij iets zouden ontwikkelen wat niet in de markt past, krijgen we dat meteen te horen. Dat is waardevol.” De bandenmarkt innoveert. Zeker de elektrische auto zorgt voor nieuwe typen. Tyrenet doet hetzelfde. De combinatie van de slimme software en de lokale grossiers met een grote voorraad banden in huis, neemt een sleutelpositie in. Filippini: “Wat ik verwacht is dat de samenwerking tussen de grossiers en de garages steeds sterker wordt, net als de samenwerking met de fabrikanten.”

Tyrenet: Verstand van Banden | Automotive Online

Tyrenet: Verstand van Banden

Oliebollenspecial • De vijf regionale bandengrossiers bedienen vanuit 14 vestigingen de garages en bandenservicebedrijven.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Tyrenet is meer dan een bandenleverancier. De vijf regionale bandengrossiers bedienen vanuit 14 vestigingen de garages en bandenservicebedrijven. Wat ze drie tot vier keer per dag doen omdat hun bandenvoorraad nu eenmaal groot is en de lokale vestiging van Tyrenet in de loop van de jaren steeds meer is gaan functioneren als het magazijn van de dealer of de universele garage.

Arno Filippini is algemeen directeur en stelt: “Juist omdat er zoveel onderlinge communicatie is tussen de grossier en de garage, is het van belang dat het systeem van Tyrenet kan koppelen met uiteenlopende garagesoftware. Zodat er nog efficiënter kan worden gewerkt.” Duidelijk is dat de samenwerking steeds inniger wordt. Want de garagist kan ook via een online portal meekijken in de voorraad van de lokale grossier zodat hij weet wat besteld kan worden en, net zo belangrijk, op dezelfde plek vindt hij alle relevante informatie over de bandentypen die hij vervolgens met de berijder van de auto kan delen. Om vertrouwd te raken met het systeem worden er regelmatig trainingen gegeven.

Grossiers zijn aandeelhouders

Tyrenet, ruim 20 jaar geleden van start gegaan, doet het goed, vertelt Filippini: “We groeien al een paar jaar tegen de markt in, dit jaar ook weer ruim boven de 10 procent.” Wat volgens de directeur wijst op de kracht van het landelijk concept en op het regionaal ondernemerschap van de grossiers. “Want de grossiers zijn de aandeelhouders van Tyrenet.” Ook met de bandenfabrikant wordt nauw samengewerkt. “Als we zien dat een band voor een bepaalde auto op de markt komt, gaan wij ons best doen om de marketing en verkoop van dat type te stimuleren.” Op het hoofkantoor in Ravenstein wordt de software ontwikkeld. Filippini zegt het treffend: “Wat wij in huis hebben, zijn ICT’ers met bandenverstand.”

Efficiënter

Volgend jaar zal de koppeling met managementsystemen verder worden uitgebreid. Belangrijk omdat de garagist nog efficiënter aan de slag kan. En nog sneller de band kan vinden die hij nodig heeft. Ook de administratieve afronding, de pakbon, de factuur, is zo een fluitje van een cent. “Wat ons op koers houdt is de kennis en ervaring van de grossiers. Zodra wij iets zouden ontwikkelen wat niet in de markt past, krijgen we dat meteen te horen. Dat is waardevol.” De bandenmarkt innoveert. Zeker de elektrische auto zorgt voor nieuwe typen. Tyrenet doet hetzelfde. De combinatie van de slimme software en de lokale grossiers met een grote voorraad banden in huis, neemt een sleutelpositie in. Filippini: “Wat ik verwacht is dat de samenwerking tussen de grossiers en de garages steeds sterker wordt, net als de samenwerking met de fabrikanten.”