Bovag: Nettowinst per autodealer daalt met ruim een kwart

Bovag • Volgens de brancheorganisatie is de daling voornamelijk te wijten aan de almaar stijgende kosten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Promedia)

Het gemiddelde rendement per dealervestiging is in het eerste kwartaal van 2024 opnieuw gedaald. Het nettoresultaat bedroeg 1,45 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 2,04 procent. Concreet betekent dit een gemiddelde winstdaling van 27,5 procent. Dit blijkt uit de meest recente Bovag Branchebarometer.

Volgens de brancheorganisatie is de daling voornamelijk te wijten aan de almaar stijgende kosten. Een lichte stijging in de netto omzet van 1,82 procent compenseerde daar onvoldonde voor. Over 2023 constateerde Bovag ook al een daling van de dealerwinsten.

Werkplaats

De werkplaatsactiviteiten tonen volgens Bovag ‘een gemengd beeld’. ‘Er is per vestiging voor 13 duizend euro meer versleuteld en het afdelingsresultaat is gemiddeld met 2.300 euro gestegen. Toch is deze stijging niet voldoende om de stijgende kosten te compenseren. Dit zorgt voor een daling van het afdelingsresultaat van 0,4 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar’, schrijft de brancheorganisatie.

Bovag constateert verder dat efficiëntie in de werkplaats ‘een uitdaging’ blijft. Per monteur werden er in het afgelopen kwartaal 54 uur minder gefactureerd, terwijl de lonen met 3,5 procent zijn gestegen. Volgens Bovag werken garagebedrijven minder efficiënt door de hoge werkdruk in werkplaatsen en aan recepties, en de instroom van nieuwe medewerkers van buiten de branche.

Verkoop nieuw

Bovag meldt dat de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto met 21,8 procent is gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Tegelijkertijd is deze verkoopprijs niet gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023. ‘Dit duidt op een remming in de prijsstijgingen’, meldt de organisatie.

Ook blijkt uit de monitor dat er gemiddeld per dealervestiging 18 procent minder nieuwe auto’s werden verkocht (van 65 naar 53). ‘Daarnaast zagen dealers de kosten van hun demopark met 34 procent stijgen door hogere afschrijving en stegen zowel de garantiekosten (21,3 procent) als de publiciteitsuitgaven per auto (27,9 procent)’. Dit laatste wijst er volgens Bovag op dat ‘weer actief moeten worden verkocht’.

Verkoop gebruikt

Op de verkoop van occasions is gemiddeld 21 duizend euro meer omzet behaald, ondanks een lichte daling in het aantal verkochte voertuigen. De gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte auto is in Q1 gestegen met 2,7 procent, van 17.773 euro naar 18.248 euro, schrijft Bovag. De garantiekosten voor occasions zijn met 44 procent gestegen, mede door de verlenging van de garantietermijn naar een jaar. De publiciteitskosten zijn daarentegen gedaald, onder andere doordat er minder geadverteerd wordt op verschillende platformen.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers: “Ondanks branche-brede omzetstijgingen zorgen stijgende kosten ervoor dat de marges verder onder druk komen te staan. Binnen de huidige marktomstandigheden, zonder schaarste en met een breed aanbod, moeten auto’s weer ouderwets verkocht worden. Dealers moeten scherp aan de wind varen en processen beter stroomlijnen om de efficiëntie te verhogen.”

Met de huidige marktontwikkelingen en de verwachting dat het resultaat dit jaar nog verder onder druk zal komen, tekent 2024 zich volgens de Kroon nu al tot een waar examenjaar. “Momenteel ligt de prognose van Bovag nog op 360 duizend verkochte nieuwe auto’s in 2024. Deze prognose wordt in juli opnieuw geëvalueerd.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Bovag: Nettowinst per autodealer daalt met ruim een kwart | Automotive Online

Bovag: Nettowinst per autodealer daalt met ruim een kwart

Bovag • Volgens de brancheorganisatie is de daling voornamelijk te wijten aan de almaar stijgende kosten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Promedia)

Het gemiddelde rendement per dealervestiging is in het eerste kwartaal van 2024 opnieuw gedaald. Het nettoresultaat bedroeg 1,45 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 2,04 procent. Concreet betekent dit een gemiddelde winstdaling van 27,5 procent. Dit blijkt uit de meest recente Bovag Branchebarometer.

Volgens de brancheorganisatie is de daling voornamelijk te wijten aan de almaar stijgende kosten. Een lichte stijging in de netto omzet van 1,82 procent compenseerde daar onvoldonde voor. Over 2023 constateerde Bovag ook al een daling van de dealerwinsten.

Werkplaats

De werkplaatsactiviteiten tonen volgens Bovag ‘een gemengd beeld’. ‘Er is per vestiging voor 13 duizend euro meer versleuteld en het afdelingsresultaat is gemiddeld met 2.300 euro gestegen. Toch is deze stijging niet voldoende om de stijgende kosten te compenseren. Dit zorgt voor een daling van het afdelingsresultaat van 0,4 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar’, schrijft de brancheorganisatie.

Bovag constateert verder dat efficiëntie in de werkplaats ‘een uitdaging’ blijft. Per monteur werden er in het afgelopen kwartaal 54 uur minder gefactureerd, terwijl de lonen met 3,5 procent zijn gestegen. Volgens Bovag werken garagebedrijven minder efficiënt door de hoge werkdruk in werkplaatsen en aan recepties, en de instroom van nieuwe medewerkers van buiten de branche.

Verkoop nieuw

Bovag meldt dat de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto met 21,8 procent is gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Tegelijkertijd is deze verkoopprijs niet gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023. ‘Dit duidt op een remming in de prijsstijgingen’, meldt de organisatie.

Ook blijkt uit de monitor dat er gemiddeld per dealervestiging 18 procent minder nieuwe auto’s werden verkocht (van 65 naar 53). ‘Daarnaast zagen dealers de kosten van hun demopark met 34 procent stijgen door hogere afschrijving en stegen zowel de garantiekosten (21,3 procent) als de publiciteitsuitgaven per auto (27,9 procent)’. Dit laatste wijst er volgens Bovag op dat ‘weer actief moeten worden verkocht’.

Verkoop gebruikt

Op de verkoop van occasions is gemiddeld 21 duizend euro meer omzet behaald, ondanks een lichte daling in het aantal verkochte voertuigen. De gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte auto is in Q1 gestegen met 2,7 procent, van 17.773 euro naar 18.248 euro, schrijft Bovag. De garantiekosten voor occasions zijn met 44 procent gestegen, mede door de verlenging van de garantietermijn naar een jaar. De publiciteitskosten zijn daarentegen gedaald, onder andere doordat er minder geadverteerd wordt op verschillende platformen.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers: “Ondanks branche-brede omzetstijgingen zorgen stijgende kosten ervoor dat de marges verder onder druk komen te staan. Binnen de huidige marktomstandigheden, zonder schaarste en met een breed aanbod, moeten auto’s weer ouderwets verkocht worden. Dealers moeten scherp aan de wind varen en processen beter stroomlijnen om de efficiëntie te verhogen.”

Met de huidige marktontwikkelingen en de verwachting dat het resultaat dit jaar nog verder onder druk zal komen, tekent 2024 zich volgens de Kroon nu al tot een waar examenjaar. “Momenteel ligt de prognose van Bovag nog op 360 duizend verkochte nieuwe auto’s in 2024. Deze prognose wordt in juli opnieuw geëvalueerd.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.