Texa vindt weg langs Renaults security gateway
Texa heeft een manier gevonden voor universele autobedrijven om bij de voertuiginfo van nieuwe Renaults te komen, ondanks de gateway-module voor gegevensbescherming die de Franse fabrikant onlangs introduceerde. De oplossing biedt onafhankelijke garagebedrijven gegarandeerde toegang, veilig en legaal, aldus Texa.
Een gateway-module heeft als doel om manipulatie van data of diefstal van een voertuig te voorkomen. In de praktijk blokkeert deze module echter ook de toegang van marktpartijen buiten het fabrieksnetwerk tot een deel van de voertuiginformatie. Zij kunnen niet zonder aanpassings- en coderingsfuncties die nodig zijn voor reparatie.Lees ook: security gateway als nieuwe manier om data af te schermen.
Problemen
Met zijn nieuwe oplossing voorkomt Texa naar eigen zeggen problemen bij vrije werkplaatsen die service en onderhoud plegen aan recente Renault-modellen. Om het voertuig te ontgrendelen, moet de monteur zich registreren op een website van Renault, een token (USB-flashstation) kopen en een speciale software downloaden. Voorwaarde is ook het bezit van een Navigator TXTs- voertuiginterface die in Pass-Thru-modus kan werken. Bij de nieuwe auto’s met security gateway geeft de software vervolgens aan dat de gebruiker de verbinding moet maken.
Samen met het token ontvangt de monteur een gebruikers-ID en wachtwoord om toegang te krijgen tot de ontgrendelingsfuncties. Om verder te gaan met de diagnose, sluit hij het token aan op een van de USB-poorten op de Axone Nemo 2. Nadat deze via een kabel is gekoppeld aan de Navigator TXTs-interface, kan de applicatie in gang worden gezet. Nodig is wel nog de bevestiging dat de gateway is ontgrendeld, aldus Texa.