Verzekeraars: ADAS verlaagt kans op ongeval met twee derde

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het gebruik van ADAS-rijhulpsystemen verlaagt de kans op een ongeval met twee derde, zo blijkt uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars. (Foto: Shutterstock)

Het gebruik van ADAS-rijhulpsystemen verlaagt de kans op een ongeval met 67 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van het Data Analytics Centre (DAC) in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Met name Lane Keep Assist (LKA) en Rear Collision Warning (RCW), dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer, leveren de grootste bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

Afname

Auto’s zonder LKA lopen een drie keer groter risico op een ongeluk, dan voertuigen die met dit rijhulpsysteem zijn uitgerust. Met RCW in de auto wordt de kans op een ongeval met meer dan 50 procent gereduceerd, terwijl de Blind Spot Warning (BSW) er voor zorgt dat de kans op een ongeluk wordt verkleind tot 33 procent.

Volgens Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, zorgt een afname van het aantal ongevallen ook voor een daling van het aantal letselgevallen. “Zo kunnen er wel tot de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen. Ongevallen op de weg kosten de maatschappij nu zo’n 17 miljard euro per jaar. Dit cijfer kan flink naar benden door het gebruik van rijhulpsystemen”, aldus Weurding. In 2019 was de toename in schadelast hoger, vanwege duurdere letselschades.

Levens redden

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat de overheid het voortouw moet nemen in het gebruik van rijhulpsystemen. “De overheid moet het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aanmoedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid”, aldus Weurding. Daarbij pleit hij voor een breder gebruik van data om de oorzaken van ongevallen te achterhalen. “Hierbij denken we bijvoorbeeld aan geanonimiseerde ziekenhuis-of voertuigdata”, zegt Weurding.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De RAI Vereniging onderschrijft het gebruik van ADAS-rijhulpsystemen om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen, stelt Huub Dubbelman, voorzitter sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfsauto’s van de RAI Vereniging. “ADAS systemen kunnen levens redden en worden gelukkig steeds meer toegepast in allerlei soorten voertuigen op de weg. De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen dat rijhulpsystemen een wezenlijke bijdrage leveren aan het veiliger maken van mobiliteit. Maar helaas is de ontwikkeling van ADAS systemen duur en nog niet voor iedereen.” De RAI Vereniging pleit er daarom voor om het gebruik van dergelijke rijhulpsystemen te stimuleren. “Dat kan door ze buiten de aanschafbelasting (BPM) op personenauto’s te houden of een generieke korting op de aanschafbelasting te geven”, aldus Dubbelman.

Het Verbond van Verzekeraars is aangesloten bij de ADAS Alliantie, dat in 2019 is opgericht met als doel het veiliger en beter gebruik van rijhulpsystemen stimuleren en de bekendheid en informatie rondom rijhulpsystemen bevorderen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Verzekeraars: ADAS verlaagt kans op ongeval met twee derde | Automotive Online

Verzekeraars: ADAS verlaagt kans op ongeval met twee derde

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het gebruik van ADAS-rijhulpsystemen verlaagt de kans op een ongeval met twee derde, zo blijkt uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars. (Foto: Shutterstock)

Het gebruik van ADAS-rijhulpsystemen verlaagt de kans op een ongeval met 67 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van het Data Analytics Centre (DAC) in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Met name Lane Keep Assist (LKA) en Rear Collision Warning (RCW), dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer, leveren de grootste bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

Afname

Auto’s zonder LKA lopen een drie keer groter risico op een ongeluk, dan voertuigen die met dit rijhulpsysteem zijn uitgerust. Met RCW in de auto wordt de kans op een ongeval met meer dan 50 procent gereduceerd, terwijl de Blind Spot Warning (BSW) er voor zorgt dat de kans op een ongeluk wordt verkleind tot 33 procent.

Volgens Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, zorgt een afname van het aantal ongevallen ook voor een daling van het aantal letselgevallen. “Zo kunnen er wel tot de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen. Ongevallen op de weg kosten de maatschappij nu zo’n 17 miljard euro per jaar. Dit cijfer kan flink naar benden door het gebruik van rijhulpsystemen”, aldus Weurding. In 2019 was de toename in schadelast hoger, vanwege duurdere letselschades.

Levens redden

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat de overheid het voortouw moet nemen in het gebruik van rijhulpsystemen. “De overheid moet het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aanmoedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid”, aldus Weurding. Daarbij pleit hij voor een breder gebruik van data om de oorzaken van ongevallen te achterhalen. “Hierbij denken we bijvoorbeeld aan geanonimiseerde ziekenhuis-of voertuigdata”, zegt Weurding.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De RAI Vereniging onderschrijft het gebruik van ADAS-rijhulpsystemen om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen, stelt Huub Dubbelman, voorzitter sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfsauto’s van de RAI Vereniging. “ADAS systemen kunnen levens redden en worden gelukkig steeds meer toegepast in allerlei soorten voertuigen op de weg. De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen dat rijhulpsystemen een wezenlijke bijdrage leveren aan het veiliger maken van mobiliteit. Maar helaas is de ontwikkeling van ADAS systemen duur en nog niet voor iedereen.” De RAI Vereniging pleit er daarom voor om het gebruik van dergelijke rijhulpsystemen te stimuleren. “Dat kan door ze buiten de aanschafbelasting (BPM) op personenauto’s te houden of een generieke korting op de aanschafbelasting te geven”, aldus Dubbelman.

Het Verbond van Verzekeraars is aangesloten bij de ADAS Alliantie, dat in 2019 is opgericht met als doel het veiliger en beter gebruik van rijhulpsystemen stimuleren en de bekendheid en informatie rondom rijhulpsystemen bevorderen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.