Nieuwe werkwijze Glasgarant geeft merkdealer meer ruimte

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Ronny Wiecherinck (r) licht nieuwe werkwijze Glasgarant bij Bovag. Naast hem Frank Ruygrok (l), branchemanager schadeherstel Bovag.

Glasgarant gaat vanaf 1 januari met een nieuw samenwerkingsmodel werken. Nieuw is dat dealers de glasdistributiefunctie voor Schadegarant kunnen vervullen en hun glasherstel aan Glasgarantbedrijven kunnen uitbesteden. Vanaf 2020 wijzigt ook bij glasherstellers de Experate rating in een Experate score, in navolging van het Schadegarant netwerk dat sinds 2017 al zo werkt.

Tijdens een ruitherstelbijeenkomst bij Bovag in Bunnik kwam relatiemanager Ronny Wiecherink van Glasgarant (stichting die 11 verzekeraars vertegenwoordigt) aan een zaal van circa 60 ruitherstellers het nieuwe model toelichten. Het netwerk van Glas- en Schadegarant telt zo’n 1.600 ruitherstelbedrijven. Vanaf het nieuwe jaar sluit Schadegarant overeenkomsten met carrosseriebedrijven, zowel voor schade- als ruitschadeherstel. Van de 500 carrosserieherstellers heeft 85 procent in 2020 een ruitherstelfunctie. Nieuw voor de ruithersteller is dat er geen ketenovereenkomsten meer worden afgesloten in 2020, alleen individuele overeenkomsten. Alle bedrijven gaan volgens de nieuwe doelstellingen werken. Gedurende het jaar kijken Glas- en Schadegarant naar de bevindingen en wordt vervolgens gekeken wat eventueel moeten worden aangepast of verbeterd.

Geschrokken

Wiecherink legde uit dat behalve de schadelast, klanttevredenheid en procesefficiency vooral kwaliteit en veiligheid belangrijk zijn in de grondbeginselen van het nieuwe model. Belangrijkste nieuws is dat de dealer, behalve een schadedistributiefunctie, ook een glasdistributiefunctie kan krijgen. “Wij willen onze klanten graag de keuze geven”, aldus Wiecherink, die toelicht dat het de bedoeling is dat de auto met ruitschade in de werkplaats van de dealer blijft en de ruithersteller vervolgens ter plekke de ruit herstelt of vervangt. Glasgarant verwacht immers, zeker voor de lange termijn, dat er ook voor ruitherstel steeds meer (merk)specialistische kennis en equipment nodig is. Denk maar aan de opkomst van ADAS en het noodzakelijke kalibreren van systemen. “We willen de onderlinge samenwerking stimuleren en moedigen juist aan dat bedrijven van elkaars kennis gebruik maken.” Glasgarant voert nu steekproeven uit op gesloten dossiers en zegt te zijn geschrokken van de wisselende resultaten. “Niet in alle gevallen is het juiste gedaan en kalibreren blijkt niet overal vanzelfsprekend”, aldus Wiecherink. “Er zullen dus meer controles achteraf komen.” Ook bij een uitbestede schade is de ruithersteller eindverantwoordelijk voor de juiste afhandeling van de schade en de eindcontrole en stuurt immers ook de factuur. 

Schadelast

Ander belangrijk nieuws is dat ook bij in het ruitherstelnetwerk van Glasgarant de Experate rating vervalt en in plaats daarvan elk kwartaal een Experate score wordt berekend. Die score is vervolgens bepalend voor de plek die het bedrijf krijgt in de online bedrijvenzoeker. Krijgen wij inzicht in die rating of werkt het als een black box? Zo reageerden enkele deelnemers in de zaal. Wiecherink legde de zaal uit dat de scores zijn gebaseerd op data uit de schadedossiers en dat Glasgarant dit toelicht op verzoek. Op dit moment is de schadelastbeheersing nog voor 50 procent bepalend. In het nieuwe model zullen de wegingspercentages veranderen, omdat ook kwaliteit en veiligheid meewegen.

Schuld

Ook tijdens het betoog van Glasgarant kwam het grote belang van de verkrijgbaarheid van fabrieksdata weer ter sprake. Want ook voor herstellers is voertuiginformatie van cruciaal belang om de veiligheid en kwaliteit te kunnen borgen na herstel of vervanging van een ruit, die vaak deel uitmaakt van alle elektronica in de auto. Jurjen Schetsberg, trainer bij de particuliere herstelopleiding Autotech, waarschuwde de zaal er nog eens voor dat als er iets fout gaat “autofabrikanten altijd de schuld en aansprakelijkheid buiten zichzelf zullen zoeken”.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Nieuwe werkwijze Glasgarant geeft merkdealer meer ruimte | Automotive Online

Nieuwe werkwijze Glasgarant geeft merkdealer meer ruimte

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Ronny Wiecherinck (r) licht nieuwe werkwijze Glasgarant bij Bovag. Naast hem Frank Ruygrok (l), branchemanager schadeherstel Bovag.

Glasgarant gaat vanaf 1 januari met een nieuw samenwerkingsmodel werken. Nieuw is dat dealers de glasdistributiefunctie voor Schadegarant kunnen vervullen en hun glasherstel aan Glasgarantbedrijven kunnen uitbesteden. Vanaf 2020 wijzigt ook bij glasherstellers de Experate rating in een Experate score, in navolging van het Schadegarant netwerk dat sinds 2017 al zo werkt.

Tijdens een ruitherstelbijeenkomst bij Bovag in Bunnik kwam relatiemanager Ronny Wiecherink van Glasgarant (stichting die 11 verzekeraars vertegenwoordigt) aan een zaal van circa 60 ruitherstellers het nieuwe model toelichten. Het netwerk van Glas- en Schadegarant telt zo’n 1.600 ruitherstelbedrijven. Vanaf het nieuwe jaar sluit Schadegarant overeenkomsten met carrosseriebedrijven, zowel voor schade- als ruitschadeherstel. Van de 500 carrosserieherstellers heeft 85 procent in 2020 een ruitherstelfunctie. Nieuw voor de ruithersteller is dat er geen ketenovereenkomsten meer worden afgesloten in 2020, alleen individuele overeenkomsten. Alle bedrijven gaan volgens de nieuwe doelstellingen werken. Gedurende het jaar kijken Glas- en Schadegarant naar de bevindingen en wordt vervolgens gekeken wat eventueel moeten worden aangepast of verbeterd.

Geschrokken

Wiecherink legde uit dat behalve de schadelast, klanttevredenheid en procesefficiency vooral kwaliteit en veiligheid belangrijk zijn in de grondbeginselen van het nieuwe model. Belangrijkste nieuws is dat de dealer, behalve een schadedistributiefunctie, ook een glasdistributiefunctie kan krijgen. “Wij willen onze klanten graag de keuze geven”, aldus Wiecherink, die toelicht dat het de bedoeling is dat de auto met ruitschade in de werkplaats van de dealer blijft en de ruithersteller vervolgens ter plekke de ruit herstelt of vervangt. Glasgarant verwacht immers, zeker voor de lange termijn, dat er ook voor ruitherstel steeds meer (merk)specialistische kennis en equipment nodig is. Denk maar aan de opkomst van ADAS en het noodzakelijke kalibreren van systemen. “We willen de onderlinge samenwerking stimuleren en moedigen juist aan dat bedrijven van elkaars kennis gebruik maken.” Glasgarant voert nu steekproeven uit op gesloten dossiers en zegt te zijn geschrokken van de wisselende resultaten. “Niet in alle gevallen is het juiste gedaan en kalibreren blijkt niet overal vanzelfsprekend”, aldus Wiecherink. “Er zullen dus meer controles achteraf komen.” Ook bij een uitbestede schade is de ruithersteller eindverantwoordelijk voor de juiste afhandeling van de schade en de eindcontrole en stuurt immers ook de factuur. 

Schadelast

Ander belangrijk nieuws is dat ook bij in het ruitherstelnetwerk van Glasgarant de Experate rating vervalt en in plaats daarvan elk kwartaal een Experate score wordt berekend. Die score is vervolgens bepalend voor de plek die het bedrijf krijgt in de online bedrijvenzoeker. Krijgen wij inzicht in die rating of werkt het als een black box? Zo reageerden enkele deelnemers in de zaal. Wiecherink legde de zaal uit dat de scores zijn gebaseerd op data uit de schadedossiers en dat Glasgarant dit toelicht op verzoek. Op dit moment is de schadelastbeheersing nog voor 50 procent bepalend. In het nieuwe model zullen de wegingspercentages veranderen, omdat ook kwaliteit en veiligheid meewegen.

Schuld

Ook tijdens het betoog van Glasgarant kwam het grote belang van de verkrijgbaarheid van fabrieksdata weer ter sprake. Want ook voor herstellers is voertuiginformatie van cruciaal belang om de veiligheid en kwaliteit te kunnen borgen na herstel of vervanging van een ruit, die vaak deel uitmaakt van alle elektronica in de auto. Jurjen Schetsberg, trainer bij de particuliere herstelopleiding Autotech, waarschuwde de zaal er nog eens voor dat als er iets fout gaat “autofabrikanten altijd de schuld en aansprakelijkheid buiten zichzelf zullen zoeken”.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.