Schadeherstelmeester verzelfstandigt schade-analysetool Malin

Floor Vink Floor Vink
Het systeem kan binnen een minuut vaststellen of een schade complex is. (Foto: Shutterstock)

Het systeem Malin, waarmee de complexiteit van een schade kan worden vastgesteld, is eind vorige maand verzelfstandigd. Malin werd in 2016 gelanceerd door Schadeherstelmeester, het netwerk voor merkerkend herstel opgezet door schadeketen AHG en dealerholdings Broekhuis en PGA. Op basis van onder andere het kenteken plus vin-nummer stelt het systeem vast of op de plaats van de schade geavanceerde technologie aanwezig is, zoals sensoren voor rijhulpsystemen. Op basis van deze analyse wordt dan het advies gegeven of de auto naar een specialist of een generalist gaat.

Tot nu toe werden ‘complexe’ schades via het systeem dan ook naar een Schadeherstelmeester-bedrijf gestuurd; nu het systeem voor alle schadebedrijven beschikbaar komt bepaalt de gebruiker, bijvoorbeeld een verzekeraar, welke herstellers als generalist of specialist worden aangemerkt. “De een zal hierbij kiezen op basis van merkerkenningen, de ander selecteert op het Focwa- of Bovag-keurmerk”, aldus Johan Schoonhoven, die is aangesteld als manager van de nieuw opgerichte bv Malin. De aandeelhouders van het nieuwe bedrijf Malin zijn dealerholding Broekhuis en schadeherstelketens UAS, AHG en Autoschadehuis.Lees ook het artikel ‘Autofabrikant zit ook in schadeherstel aan de knoppen’

Volgens Schoonhoven zijn diverse pilots bij verzekeraars en bij een leasemaatschappij positief afgerond en dat er met de verzelfstandiging van de dienst een succesvolle herintroductie op de markt wordt verwacht. In de schadebranche woedt al langer de discussie welke criteria er kunnen worden gehanteerd om een schade de status ‘complex’ te geven. Diverse verzekeraars, zoals Aegon en Schadegarant, startten in de afgelopen jaren met het gericht sturen van complexere schades. Lees ook: Verzekeraars richten netwerk in op auto van de toekomst.

Schadeherstelmeester verzelfstandigt schade-analysetool Malin | Automotive Online

Schadeherstelmeester verzelfstandigt schade-analysetool Malin

Floor Vink Floor Vink
Het systeem kan binnen een minuut vaststellen of een schade complex is. (Foto: Shutterstock)

Het systeem Malin, waarmee de complexiteit van een schade kan worden vastgesteld, is eind vorige maand verzelfstandigd. Malin werd in 2016 gelanceerd door Schadeherstelmeester, het netwerk voor merkerkend herstel opgezet door schadeketen AHG en dealerholdings Broekhuis en PGA. Op basis van onder andere het kenteken plus vin-nummer stelt het systeem vast of op de plaats van de schade geavanceerde technologie aanwezig is, zoals sensoren voor rijhulpsystemen. Op basis van deze analyse wordt dan het advies gegeven of de auto naar een specialist of een generalist gaat.

Tot nu toe werden ‘complexe’ schades via het systeem dan ook naar een Schadeherstelmeester-bedrijf gestuurd; nu het systeem voor alle schadebedrijven beschikbaar komt bepaalt de gebruiker, bijvoorbeeld een verzekeraar, welke herstellers als generalist of specialist worden aangemerkt. “De een zal hierbij kiezen op basis van merkerkenningen, de ander selecteert op het Focwa- of Bovag-keurmerk”, aldus Johan Schoonhoven, die is aangesteld als manager van de nieuw opgerichte bv Malin. De aandeelhouders van het nieuwe bedrijf Malin zijn dealerholding Broekhuis en schadeherstelketens UAS, AHG en Autoschadehuis.Lees ook het artikel ‘Autofabrikant zit ook in schadeherstel aan de knoppen’

Volgens Schoonhoven zijn diverse pilots bij verzekeraars en bij een leasemaatschappij positief afgerond en dat er met de verzelfstandiging van de dienst een succesvolle herintroductie op de markt wordt verwacht. In de schadebranche woedt al langer de discussie welke criteria er kunnen worden gehanteerd om een schade de status ‘complex’ te geven. Diverse verzekeraars, zoals Aegon en Schadegarant, startten in de afgelopen jaren met het gericht sturen van complexere schades. Lees ook: Verzekeraars richten netwerk in op auto van de toekomst.