Maessen (Focwa): In 2025 zijn er 500 herstellers over

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na een lange periode van onzekerheid – het congres werd vorig jaar uitgesteld uit angst voor muitende geschorste leden – presenteerde de branchevereniging zijn nieuwe koers. Tijdens de ledenvergadering die in de ochtend plaatsvond, werd ook een nieuwe directeur gekozen: Femke Teeling. Gepokt en gemazeld lobbyist, en en passant ook nog een bekende van Bovag-directeur Peter Niesink – die tijdens het congresdeel naast haar zat. Het is inmiddels geen geheim meer dat Focwa en Bovag intensieve gesprekken voeren over een vergaande samenwerking om de belangen van schadeherstellers zo goed mogelijk te dienen, zonder hen te belasten met een dubbel lidmaatschap indien ze naast herstelwerkzaamheden ook onafhankelijk autobedrijf of dealer zijn. Een goede band tussen beide directeuren kan dan helpen.

Wit om de neus
Onzekere tijden zijn het, mede als gevolg van het almaar dalende aantal schades en de verwachte grip die autofabrikanten krijgen op de consument als de connected car echt doorbreekt. Daarin kunnen de herstellers en hun grootste opdrachtgevers, de verzekeraars, elkaar de hand schudden. “Ik denk dat er wel verzekeraars wit om de neus worden als ze kijken naar hun huidige bedrijfsvoering”, zo zei Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, tijdens de bijeenkomst. “Als de auto steeds meer zelfrijdend wordt, zal de aansprakelijkheid bij de fabrikant komen te liggen. Dat betekent dat verzekeraars naar andere verdienmodellen moeten zoeken – bijvoorbeeld door niet het voertuig, maar de persoon te verzekeren.” En die verzekeraar heeft al te maken met veel nieuwe bedreigingen, zo bleek onlangs uit onze analyse naar de verzekeringsmarkt; zo neemt letselschade een steeds groter deel van de totale schadelast in, onder meer dankzij de toenemende claimcultuur. Abonnees kunnen de analyse hier online lezen.

De Boer wilde ook aandacht voor het onderzoek naar fraude onder schadeherstellers, waaruit bleek dat er bij de onderzochte schadeherstelwerkzaamheden in tien procent sprake was van fraude, waarbij de schadelast twintig procent hoger lag. “Een derde van de fraudeurs was Focwa-lid. Zij beschadigen de gehele branche. Wij vragen de Focwa daarom nogmaals om dit aan te pakken.” Maessen, die op 1 oktober stopt als voorzitter, pakte de handschoen meteen op: “Het aanpakken van fraude heeft natuurlijk onze aandacht. Niet voor niets werken we in de Nieuwe Stijl met rode kaarten: als je je niet aan de regels houdt, is het exit.”

Rode kaart

Maessen bracht begin dit jaar al naar buiten hoe de nieuwe vereniging er ongeveer uit moet zien. Er wordt flink gesneden in het aantal bestuurslagen en bestuurders, er komt een nieuw keurmerk Focwa Standaard en er komt een consumentencampagne om het vertrouwen van de consument te winnen. In de Kwaliteitsstandaard moet kwalitatief herstel zijn geborgd – met gebruikmaking van OEM- of OES-onderdelen. Het herstel moet geschieden volgens de richtlijnen van de fabrikant of onderzoekscentra die zijn aangesloten bij RCAR. Dekra en Kiwa auditeren de schadeherstellers, en wie de regels overtreedt krijgt een rode kaart.

Het nieuwe aan het keurmerk is dat het modulair is opgebouwd: er is een aantal basiseisen, en daar bovenop zijn er eisen specifiek per categorie. Focwa onderscheidt er twee: complex en cosmetisch, geheel in lijn met de keuzes die diverse schadeketens op dit moment maken. 

Focwa als paraplu
Beide categorieën kennen verschillende eisen op het gebied van kennis, werkplaatsinrichting en in kwaliteitsborging. Via een self-assessment kunnen de leden uitvinden welke categorie het beste bij ze past en of ze aan de eisen voldoen. Vanaf mei 2016 kunnen bedrijven alleen nog certificeren voor de Focwa Standaard. Onderdeel van het nieuwe lidmaatschap is ook een automatisch lidmaatschap op het Focwa Automotive Garantiefonds. Op die manier zet Focwa Schadeherstel het Eurogarant Garantiefonds buitenspel en kan het geheel eigen koers aanhouden.

Maar als er maar vijfhonderd herstellers overblijven, dient zich natuurlijk wel de vraag aan of een branchevereniging dan nog bestaansrecht heeft. Maessen zelf was daar in een interview met dagvoorzitter Meindert Schut stellig over. “De roep om samenwerking tussen autobranchepartijen, zoals Bovag maar ook een RAI Vereniging en Stiba, wordt groter. Ik zie een paraplu-organisatie voor me waarbinnen elk segment vertegenwoordigd is. Maar er blijven altijd specifieke onderwerpen per segment: denk aan de kwaliteit van schadeherstel. Focwa zal dus zeker bestaansrecht houden.”
Dat nieuwe bestaansrecht moet wel zonder Maessen worden opgebouwd: hij gaf aan het einde van de avond aan op 1 oktober te stoppen met de interim-klus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Maessen (Focwa): In 2025 zijn er 500 herstellers over | Automotive Online

Maessen (Focwa): In 2025 zijn er 500 herstellers over

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na een lange periode van onzekerheid – het congres werd vorig jaar uitgesteld uit angst voor muitende geschorste leden – presenteerde de branchevereniging zijn nieuwe koers. Tijdens de ledenvergadering die in de ochtend plaatsvond, werd ook een nieuwe directeur gekozen: Femke Teeling. Gepokt en gemazeld lobbyist, en en passant ook nog een bekende van Bovag-directeur Peter Niesink – die tijdens het congresdeel naast haar zat. Het is inmiddels geen geheim meer dat Focwa en Bovag intensieve gesprekken voeren over een vergaande samenwerking om de belangen van schadeherstellers zo goed mogelijk te dienen, zonder hen te belasten met een dubbel lidmaatschap indien ze naast herstelwerkzaamheden ook onafhankelijk autobedrijf of dealer zijn. Een goede band tussen beide directeuren kan dan helpen.

Wit om de neus
Onzekere tijden zijn het, mede als gevolg van het almaar dalende aantal schades en de verwachte grip die autofabrikanten krijgen op de consument als de connected car echt doorbreekt. Daarin kunnen de herstellers en hun grootste opdrachtgevers, de verzekeraars, elkaar de hand schudden. “Ik denk dat er wel verzekeraars wit om de neus worden als ze kijken naar hun huidige bedrijfsvoering”, zo zei Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, tijdens de bijeenkomst. “Als de auto steeds meer zelfrijdend wordt, zal de aansprakelijkheid bij de fabrikant komen te liggen. Dat betekent dat verzekeraars naar andere verdienmodellen moeten zoeken – bijvoorbeeld door niet het voertuig, maar de persoon te verzekeren.” En die verzekeraar heeft al te maken met veel nieuwe bedreigingen, zo bleek onlangs uit onze analyse naar de verzekeringsmarkt; zo neemt letselschade een steeds groter deel van de totale schadelast in, onder meer dankzij de toenemende claimcultuur. Abonnees kunnen de analyse hier online lezen.

De Boer wilde ook aandacht voor het onderzoek naar fraude onder schadeherstellers, waaruit bleek dat er bij de onderzochte schadeherstelwerkzaamheden in tien procent sprake was van fraude, waarbij de schadelast twintig procent hoger lag. “Een derde van de fraudeurs was Focwa-lid. Zij beschadigen de gehele branche. Wij vragen de Focwa daarom nogmaals om dit aan te pakken.” Maessen, die op 1 oktober stopt als voorzitter, pakte de handschoen meteen op: “Het aanpakken van fraude heeft natuurlijk onze aandacht. Niet voor niets werken we in de Nieuwe Stijl met rode kaarten: als je je niet aan de regels houdt, is het exit.”

Rode kaart

Maessen bracht begin dit jaar al naar buiten hoe de nieuwe vereniging er ongeveer uit moet zien. Er wordt flink gesneden in het aantal bestuurslagen en bestuurders, er komt een nieuw keurmerk Focwa Standaard en er komt een consumentencampagne om het vertrouwen van de consument te winnen. In de Kwaliteitsstandaard moet kwalitatief herstel zijn geborgd – met gebruikmaking van OEM- of OES-onderdelen. Het herstel moet geschieden volgens de richtlijnen van de fabrikant of onderzoekscentra die zijn aangesloten bij RCAR. Dekra en Kiwa auditeren de schadeherstellers, en wie de regels overtreedt krijgt een rode kaart.

Het nieuwe aan het keurmerk is dat het modulair is opgebouwd: er is een aantal basiseisen, en daar bovenop zijn er eisen specifiek per categorie. Focwa onderscheidt er twee: complex en cosmetisch, geheel in lijn met de keuzes die diverse schadeketens op dit moment maken. 

Focwa als paraplu
Beide categorieën kennen verschillende eisen op het gebied van kennis, werkplaatsinrichting en in kwaliteitsborging. Via een self-assessment kunnen de leden uitvinden welke categorie het beste bij ze past en of ze aan de eisen voldoen. Vanaf mei 2016 kunnen bedrijven alleen nog certificeren voor de Focwa Standaard. Onderdeel van het nieuwe lidmaatschap is ook een automatisch lidmaatschap op het Focwa Automotive Garantiefonds. Op die manier zet Focwa Schadeherstel het Eurogarant Garantiefonds buitenspel en kan het geheel eigen koers aanhouden.

Maar als er maar vijfhonderd herstellers overblijven, dient zich natuurlijk wel de vraag aan of een branchevereniging dan nog bestaansrecht heeft. Maessen zelf was daar in een interview met dagvoorzitter Meindert Schut stellig over. “De roep om samenwerking tussen autobranchepartijen, zoals Bovag maar ook een RAI Vereniging en Stiba, wordt groter. Ik zie een paraplu-organisatie voor me waarbinnen elk segment vertegenwoordigd is. Maar er blijven altijd specifieke onderwerpen per segment: denk aan de kwaliteit van schadeherstel. Focwa zal dus zeker bestaansrecht houden.”
Dat nieuwe bestaansrecht moet wel zonder Maessen worden opgebouwd: hij gaf aan het einde van de avond aan op 1 oktober te stoppen met de interim-klus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.