‘Toename thuiswerken beperkt noodzaak rekeningrijden’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Dankzij het thuiswerken zijn er minder files op de Nederlandse snelwegen. (Foto: Shutterstock)

Dankzij het thuiswerken zijn de files op de Nederlandse snelwegen vrijwel verdwenen. Zo is de congestie 93 procent lager dan vorig jaar. Het autoverkeer in aantal voertuigen op de weg lag vorige week 21 procent lager dan dezelfde week vorig jaar. Tegelijkertijd steeg het percentage mensen dat thuiswerkt naar 67. Voor de tweede coronagolf nam het aantal thuiswerkers nog af. Dat blijkt uit de ‘Achtergrondrapportage Monitoring Mobiliteit tijdens Covid-19′ van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Ook is de verkeersveiligheid verbeterd. Zo is het aantal ongevallen met 23 procent gedaald en nam het aantal verkeersslachtoffers af met 13 procent. Eerder bleek ook uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland dat de consument ervaart dat de verkeersveiligheid toeneemt.

Rekeningrijden

Dat het aantal files afneemt, bewijst volgens experts dat er niet in asfalt hoeft te worden geïnvesteerd om files op te lossen. Anderzijds is de invoering van het rekeningrijden om filevorming tegen te gaan vooralsnog ook niet nodig zijn. Advies- en ingenieursbureau Arcadis deed in opdracht van het ministerie van Financiën een kosten- en batenanalyse van rekeningrijden en concludeert dat de invoering ervan meer kost dan het oplevert. Op radiozender BNR meldde Arcadis-onderzoeker Koen Vervoort dat de invoerings- en uitvoeringskosten van rekeningrijden hoog zijn, autorijden wordt er duurder door en daar zal de economie onder leiden. Op termijn biedt rekeningrijden zeker voordelen, aldus Verwoort. Zijn advies is op korte termijn geen rekeningrijden in te voeren, tenzij de economie weer aantrekt of het aantal elektrische auto’s veel sneller groeit dan verwacht.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Toename thuiswerken beperkt noodzaak rekeningrijden’ | Automotive Online

‘Toename thuiswerken beperkt noodzaak rekeningrijden’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Dankzij het thuiswerken zijn er minder files op de Nederlandse snelwegen. (Foto: Shutterstock)

Dankzij het thuiswerken zijn de files op de Nederlandse snelwegen vrijwel verdwenen. Zo is de congestie 93 procent lager dan vorig jaar. Het autoverkeer in aantal voertuigen op de weg lag vorige week 21 procent lager dan dezelfde week vorig jaar. Tegelijkertijd steeg het percentage mensen dat thuiswerkt naar 67. Voor de tweede coronagolf nam het aantal thuiswerkers nog af. Dat blijkt uit de ‘Achtergrondrapportage Monitoring Mobiliteit tijdens Covid-19′ van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Ook is de verkeersveiligheid verbeterd. Zo is het aantal ongevallen met 23 procent gedaald en nam het aantal verkeersslachtoffers af met 13 procent. Eerder bleek ook uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland dat de consument ervaart dat de verkeersveiligheid toeneemt.

Rekeningrijden

Dat het aantal files afneemt, bewijst volgens experts dat er niet in asfalt hoeft te worden geïnvesteerd om files op te lossen. Anderzijds is de invoering van het rekeningrijden om filevorming tegen te gaan vooralsnog ook niet nodig zijn. Advies- en ingenieursbureau Arcadis deed in opdracht van het ministerie van Financiën een kosten- en batenanalyse van rekeningrijden en concludeert dat de invoering ervan meer kost dan het oplevert. Op radiozender BNR meldde Arcadis-onderzoeker Koen Vervoort dat de invoerings- en uitvoeringskosten van rekeningrijden hoog zijn, autorijden wordt er duurder door en daar zal de economie onder leiden. Op termijn biedt rekeningrijden zeker voordelen, aldus Verwoort. Zijn advies is op korte termijn geen rekeningrijden in te voeren, tenzij de economie weer aantrekt of het aantal elektrische auto’s veel sneller groeit dan verwacht.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.