[Update 26-8] Californië stemt voor strengere emissienormen

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Volgens de plannen zijn alle auto's die per 2035 worden verkocht, vrij van schadelijke stoffen. (Foto: Shutterstock)

De Amerikaanse staat Californië heeft voor strengere nieuwe emissienormen gestemd. Dit melden internationale media. Vanaf 2035 mogen er alleen nog elektrische of plug-in hybride voertuigen nieuw worden verkocht.

De regel, die donderdag is uitgevaardigd door de California Air Resources Board, zal autofabrikanten dwingen om vanaf 2026 de productie van schonere voertuigen te versnellen totdat de verkoop van alleen emissievrije auto’s, pick-up trucks en SUV’s in de staat is toegestaan.

Het beleid verbiedt mensen niet om na 2035 auto’s op benzine te blijven rijden of ze op de tweedehandsmarkt te kopen en te verkopen. De regel zal autofabrikanten ook toestaan om tegen 2035 tot 20 procent plug-in hybrides met benzinemotoren te verkopen.

Maar door de regel worden dergelijke voertuigen in de loop der tijd geleidelijk uitgefaseerd, waarbij 35 procent van de totale verkoop van nieuwe voertuigen moet worden aangedreven door batterijen of waterstof in 2026. In 2030 moet dat getal 68 procent zijn.

Californië is niet alleen de grootste automarkt van de Verenigde Staten, zo schrijft The New York Times, ook is de staat een voorbeeld voor andere Amerikaanse staten. Daardoor is de kans groot dat lagere emissienormen uiteindelijk voor een derde van de gehele Amerikaanse automarkt gaan gelden.

Klimaatverandering

Gouverneur Gavin Newsom, die de plannen in 2020 voor het eerst opperde, spreekt over “het begin van het eind voor de traditionele verbrandingsmotor. Iedereen verdient het om een auto te hebben waar je kinderen geen astma van krijgen,” stelde hij toen. Hij noemt de wetgeving “een van de belangrijkste stappen voor het verdwijnen van de uitlaat zoals we die nu kennen”. De democratische gouverneur wees onder meer op de verregaande gevolgen van klimaatverandering, die mede worden veroorzaakt door de uitlaatgassen van traditionele verbrandingsmotoren, schrijft het ANP.

Schadelijke stoffen

Volgens The New York Times staan in de woensdag vrijgegeven gedetailleerde plannen dat alle auto’s die per 2035 worden verkocht, vrij zijn van schadelijke stoffen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik van een elektrische motor of aandrijving op basis van waterstof. Daarnaast zijn er tussentijdse doelen. Zo moet 35 procent van de nieuwe auto’s die per 2026 wordt verkocht aan de regels voldoen, in 2030 gaat het om 68 procent.

Ook in Europa komt een verbod op verbrandingsmotoren steeds dichterbij. Verschillende autofabrikanten, waaronder Nissan, Volkswagen, Volvo en Audi, hebben al aangegeven deels of helemaal te stoppen met verbrandingsmotoren. 

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

[Update 26-8] Californië stemt voor strengere emissienormen | Automotive Online

[Update 26-8] Californië stemt voor strengere emissienormen

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Volgens de plannen zijn alle auto's die per 2035 worden verkocht, vrij van schadelijke stoffen. (Foto: Shutterstock)

De Amerikaanse staat Californië heeft voor strengere nieuwe emissienormen gestemd. Dit melden internationale media. Vanaf 2035 mogen er alleen nog elektrische of plug-in hybride voertuigen nieuw worden verkocht.

De regel, die donderdag is uitgevaardigd door de California Air Resources Board, zal autofabrikanten dwingen om vanaf 2026 de productie van schonere voertuigen te versnellen totdat de verkoop van alleen emissievrije auto’s, pick-up trucks en SUV’s in de staat is toegestaan.

Het beleid verbiedt mensen niet om na 2035 auto’s op benzine te blijven rijden of ze op de tweedehandsmarkt te kopen en te verkopen. De regel zal autofabrikanten ook toestaan om tegen 2035 tot 20 procent plug-in hybrides met benzinemotoren te verkopen.

Maar door de regel worden dergelijke voertuigen in de loop der tijd geleidelijk uitgefaseerd, waarbij 35 procent van de totale verkoop van nieuwe voertuigen moet worden aangedreven door batterijen of waterstof in 2026. In 2030 moet dat getal 68 procent zijn.

Californië is niet alleen de grootste automarkt van de Verenigde Staten, zo schrijft The New York Times, ook is de staat een voorbeeld voor andere Amerikaanse staten. Daardoor is de kans groot dat lagere emissienormen uiteindelijk voor een derde van de gehele Amerikaanse automarkt gaan gelden.

Klimaatverandering

Gouverneur Gavin Newsom, die de plannen in 2020 voor het eerst opperde, spreekt over “het begin van het eind voor de traditionele verbrandingsmotor. Iedereen verdient het om een auto te hebben waar je kinderen geen astma van krijgen,” stelde hij toen. Hij noemt de wetgeving “een van de belangrijkste stappen voor het verdwijnen van de uitlaat zoals we die nu kennen”. De democratische gouverneur wees onder meer op de verregaande gevolgen van klimaatverandering, die mede worden veroorzaakt door de uitlaatgassen van traditionele verbrandingsmotoren, schrijft het ANP.

Schadelijke stoffen

Volgens The New York Times staan in de woensdag vrijgegeven gedetailleerde plannen dat alle auto’s die per 2035 worden verkocht, vrij zijn van schadelijke stoffen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik van een elektrische motor of aandrijving op basis van waterstof. Daarnaast zijn er tussentijdse doelen. Zo moet 35 procent van de nieuwe auto’s die per 2026 wordt verkocht aan de regels voldoen, in 2030 gaat het om 68 procent.

Ook in Europa komt een verbod op verbrandingsmotoren steeds dichterbij. Verschillende autofabrikanten, waaronder Nissan, Volkswagen, Volvo en Audi, hebben al aangegeven deels of helemaal te stoppen met verbrandingsmotoren. 

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.