Staatssecretaris IenW: Ook EV-subsidie na 2025 nodig om doelstellingen te halen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het in het Klimaatakkoord gestelde doel dat 100 procent van de nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 elektrisch is, wordt niet gehaald. Op dit moment zal dit aandeel blijven steken rond de 42 procent. Dat schrijft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in haar Voortgangsrapport Duurzaam Vervoer. Volgens CDA-bewindsvrouw Heijnen komt dit onder meer doordat de subsidie op elektrische auto’s te snel wordt afgebouwd.

De aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s stopt in 2024, in 2025 wordt ook de korting op de mrb geschrapt. Dit omdat het kabinet in de veronderstelling was dat tegen die tijd deze prikkels niet meer nodig zouden zijn. Heijnen dat er nu toch nieuwe stimuleringsmaatregelen na 2025 nodig zijn. Welke wordt nog onderzocht.

Aanvullend beleid

“Een consument met een elektrische auto betaalt na 2025 meer motorrijtuigenbelasting dan een consument met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor”, schrijft ze. “Naar verwachting is door het stoppen van alle stimuleringsmaatregelen voor elektrische personenauto’s slechts 42 procent in plaats van 100 procent van alle nieuw verkochte auto’s emissievrij in 2030. Volgens de huidige inschattingen behalen we zonder aanvullend beleid niet het streefdoel van 100 procent in 2030.”

In de afgelopen jaren is in de statistieken te zien dat de stijging van elektrische auto’s afvlakt en dat juist de plug-in steeds populairder wordt. Dit komt mede doordat het bijtellingvoordeel voor leaserijders is afgebouwd. Eerder liet het CDA zich nog kritisch uit over de ‘stekkersubsidies’ en ook de Rekenkamer kwam met een vernietigend oordeel over het effect van de ‘stekkersubsidie’.

Heijnen meldt in haar voortgangsbrief uiterlijk begin 2023 meer informatie te kunnen geven over de mogelijke opties om elektrische auto’s na 2025 aantrekkelijk te houden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Staatssecretaris IenW: Ook EV-subsidie na 2025 nodig om doelstellingen te halen | Automotive Online

Staatssecretaris IenW: Ook EV-subsidie na 2025 nodig om doelstellingen te halen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het in het Klimaatakkoord gestelde doel dat 100 procent van de nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 elektrisch is, wordt niet gehaald. Op dit moment zal dit aandeel blijven steken rond de 42 procent. Dat schrijft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in haar Voortgangsrapport Duurzaam Vervoer. Volgens CDA-bewindsvrouw Heijnen komt dit onder meer doordat de subsidie op elektrische auto’s te snel wordt afgebouwd.

De aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s stopt in 2024, in 2025 wordt ook de korting op de mrb geschrapt. Dit omdat het kabinet in de veronderstelling was dat tegen die tijd deze prikkels niet meer nodig zouden zijn. Heijnen dat er nu toch nieuwe stimuleringsmaatregelen na 2025 nodig zijn. Welke wordt nog onderzocht.

Aanvullend beleid

“Een consument met een elektrische auto betaalt na 2025 meer motorrijtuigenbelasting dan een consument met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor”, schrijft ze. “Naar verwachting is door het stoppen van alle stimuleringsmaatregelen voor elektrische personenauto’s slechts 42 procent in plaats van 100 procent van alle nieuw verkochte auto’s emissievrij in 2030. Volgens de huidige inschattingen behalen we zonder aanvullend beleid niet het streefdoel van 100 procent in 2030.”

In de afgelopen jaren is in de statistieken te zien dat de stijging van elektrische auto’s afvlakt en dat juist de plug-in steeds populairder wordt. Dit komt mede doordat het bijtellingvoordeel voor leaserijders is afgebouwd. Eerder liet het CDA zich nog kritisch uit over de ‘stekkersubsidies’ en ook de Rekenkamer kwam met een vernietigend oordeel over het effect van de ‘stekkersubsidie’.

Heijnen meldt in haar voortgangsbrief uiterlijk begin 2023 meer informatie te kunnen geven over de mogelijke opties om elektrische auto’s na 2025 aantrekkelijk te houden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.