De 25 deelnemers aan de Mobiliteitsalliantie willen de komende twintig jaar jaarlijks drie miljard aan extra investeringen in mobiliteit. Dat meldt de alliantie vandaag. De drie miljard is in lijn met de eerdere wens van de alliantie om tot 2030 dertig miljard euro extra te investeren.
Volgens de alliantie investeert Nederland minder in mobiliteit als percentage van het BBP dan bijvoorbeeld Bulgarije of Polen. “Ook omdat we als Nederland aantrekkelijk willen blijven voor bedrijven om zich hier te vestigen, zal er tot 2040 drie miljard euro per jaar extra naar mobiliteit moeten. Daarmee kunnen investeringen worden gedaan waarmee we èn bestaande achterstanden in onderhoud aan wegen en OV infrastructuur wegwerken èn waarmee we internationaal weer voorop komen te lopen”, meldt de alliantie.
7-puntenplan
De alliantie, die bestaat uit 25 partijen waaronder Bovag, RAI Vereniging en de ANWB, presenteert ook een 7-puntenplan waarmee het naar eigen zeggen “het nieuwe kabinet werk uit handen neemt”. Hierin stelt het onder meer flexibelere werk-, school- en reistijden voor. Ook wil het extra investeringen in de OV- en fietsinfrastructuur en in hubs voor personen- en goederenvervoer, moet verkeersveiligheid een nationale prioriteit worden en wordt rekeningrijden zo snel mogelijk ingevoerd.
Frits van Bruggen, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie: “We snakken er met z’n allen naar om ons straks weer vrij te kunnen bewegen. Mobiliteit maakt dat mogelijk. Investeren in mobiliteit is daarnaast onmisbaar voor de woningbouwopgave, versterkt onze economie, draagt bij aan een beter klimaat en maakt het mogelijk om maatschappelijk mee te doen.”
De alliantie houdt op dit moment een mobiliteitsdebat met (kandidaat) Kamerleden. Volg het debat hier.
Hoofdpunten uit het plan
“Flexibeler werk-, school- en reistijden. Door corona gaan we flexibel om met werk-, school- en reistijden. Noodgedwongen zien we dat het anders kan. Rijk, werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen maken structurele en gezamenlijke afspraken om dit voordeel te behouden. De hyperspits komt niet meer terug.”
“Een schaalsprong in de OV- en fietsinfrastructuur en het aanpakken van knelpunten op de weg zodat reizigers en vervoerders straks eenvoudig en met een vervoermiddel naar keuze van A naar B kunnen. In en om de stad ligt het accent op OV, fiets en andere tweewielers vanwege de druk op de ruimte en de luchtkwaliteit. Uiteraard wordt overal rekening gehouden met de optimale routering van het goederenvervoer. Tussen de landsdelen en naar het buitenland moeten zowel weg als OV een goede optie zijn. De uitrol van laadinfrastructuur voor zero emissie voertuigen wordt versneld.”
“Betalen naar gebruik wordt zo snel mogelijk ingevoerd. Dat geeft reizigers meer keuzevrijheid om afhankelijk van moment, gebiedstype en persoonlijke voorkeur hun vervoermiddel te kiezen.”
“Verkeersveiligheid is een nationale prioriteit. Het aantal verkeersslachtoffers neemt toe, terwijl de ambitie tegengesteld is. Alleen met aanvullende maatregelen in veilige infrastructuur, veilige voertuigen en veilig gedrag is het doel van nul verkeersdoden in 2050 haalbaar. We trekken minimaal 300 miljoen extra per jaar uit om de plannen van de Verkeersveiligheidscoalitie verder op te pakken, naast de ambities uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid.”
“We investeren in hubs voor personen- en goederenvervoer om bestaande infrastructuur beter te benutten en het comfort voor reizigers en vervoerders te verhogen. De komst en verbetering van hubs in de centra van steden en dorpen, aan de randen van steden en dorpen en als schakel tussen landsdelen maakt switchen tussen vervoermiddelen makkelijker en comfortabeler.”