Mobiliteitsalliantie wil meer geld voor vergroening mobiliteit

Om de overgang naar duurzame mobiliteit betaalbaar te houden voor burgers en bedrijven, moet de overheid het Klimaatfonds uitbreiden met een transitiefonds voor mobiliteit. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie, waarbij onder meer de ANWB, RAI Vereniging en de Bovag zijn aangesloten. Dit meldt het ANP. De EV gaat het zonder subsidie nooit redden, stelt de alliantie.
In het huidige Klimaatfonds van minister Jetten wordt volgens de alliantie slechts 1,7 procent van de beschikbare 35 miljard euro uitgetrokken voor het verduurzamen van mobiliteit, terwijl de sector 18 procent van de CO2-reductie voor zijn rekening neemt.
Elektrificatie wagenpark
Het extra geld moet onder meer gaan naar elektrificatie van het Nederlandse wagenpark, maar ook naar bewustwording en het openbaar vervoer. Het ov kampt namelijk met tegenvallende reizigersaantallen en hoge energiekosten, terwijl het openbaar vervoer wel een belangrijke bijdrage moet leveren aan de klimaatproblematiek.
Draagvlak behouden
“Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Elke dag zijn miljoenen mensen onderweg naar werk, school, vrienden of familie. Maar dat moet wel betaalbaar blijven. Als de verduurzaming van mobiliteit vrijwel volledig voor rekening van burgers en bedrijven komt zal het draagvlak daarvoor snel afnemen, met alle gevolgen van dien. Stimuleringsmaatregelen blijven daarom hard nodig”, zegt Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie.
De Telegraaf citeert Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Die vindt dat het kabinet minimaal 9 miljard euro uit het Klimaatfonds beschikbaar moet stellen voor de elektrificatie van het wagenpark.