Jato: CO2-boetes EU kunnen oplopen tot 33 miljard euro

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Vanaf 2021 gaat de EU boetes uitdelen aan autofabrikanten waarvan de gemiddelde uitstoot van de nieuw verkochte auto’s te hoog is. Volgens Jato, dat de uitstootcijfers van alle fabrikanten op een rij heeft gezet, dreigen boetes van in totaal 33,6 miljard euro voor de fabrikanten. Bij ongewijzigd beleid zouden enkel Tesla en Smart de norm van 95 gram CO2 per kilometer halen.

4 1

Vorig jaar was de gemiddelde uitstoot van de auto’s van de elf grootste autofabrikanten 119,7 gram/km. Dat is 2,4 gram/km meer dan in 2017. Als de cijfers voor 2018 in 2021 zouden gelden, raken de meeste fabrikanten bijna de helft van hun winst kwijt aan boetes, concludeert Jato. PA Consulting berekende begin dit jaar dat acht van de dertien grootste autofabrikanten de targets niet gaan halen.

Volkswagen zou de hoogste boete moeten betalen: 2.525 euro per verkochte auto. PSA komt uit op 2.194 euro per verkochte auto.

4 2

Jato tekent bij het onderzoek aan dat het is gebaseerd op ongewijzigd beleid. Jato verwacht dat de fabrikanten de komende jaren nog winst willen behalen door de verkoop van meer elektrische auto’s en het stopzetten van de verkoop van zware, energieverslindende modellen. IHS Markit maakte eerder een berekening waarbij wel rekening wordt gehouden met aangepast beleid, en kwam toen uit op 14 miljard aan boetes.

Fabrikanten hebben wel nog de mogelijkheid om samen te werken. Zo wil Fiat Chrysler een boete ontlopen door ‘CO2-credits’ te kopen van Tesla, zo werd vorige maand bekend.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Jato: CO2-boetes EU kunnen oplopen tot 33 miljard euro | Automotive Online

Jato: CO2-boetes EU kunnen oplopen tot 33 miljard euro

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Vanaf 2021 gaat de EU boetes uitdelen aan autofabrikanten waarvan de gemiddelde uitstoot van de nieuw verkochte auto’s te hoog is. Volgens Jato, dat de uitstootcijfers van alle fabrikanten op een rij heeft gezet, dreigen boetes van in totaal 33,6 miljard euro voor de fabrikanten. Bij ongewijzigd beleid zouden enkel Tesla en Smart de norm van 95 gram CO2 per kilometer halen.

4 1

Vorig jaar was de gemiddelde uitstoot van de auto’s van de elf grootste autofabrikanten 119,7 gram/km. Dat is 2,4 gram/km meer dan in 2017. Als de cijfers voor 2018 in 2021 zouden gelden, raken de meeste fabrikanten bijna de helft van hun winst kwijt aan boetes, concludeert Jato. PA Consulting berekende begin dit jaar dat acht van de dertien grootste autofabrikanten de targets niet gaan halen.

Volkswagen zou de hoogste boete moeten betalen: 2.525 euro per verkochte auto. PSA komt uit op 2.194 euro per verkochte auto.

4 2

Jato tekent bij het onderzoek aan dat het is gebaseerd op ongewijzigd beleid. Jato verwacht dat de fabrikanten de komende jaren nog winst willen behalen door de verkoop van meer elektrische auto’s en het stopzetten van de verkoop van zware, energieverslindende modellen. IHS Markit maakte eerder een berekening waarbij wel rekening wordt gehouden met aangepast beleid, en kwam toen uit op 14 miljard aan boetes.

Fabrikanten hebben wel nog de mogelijkheid om samen te werken. Zo wil Fiat Chrysler een boete ontlopen door ‘CO2-credits’ te kopen van Tesla, zo werd vorige maand bekend.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.