Rekenmodel voor EV-subsidies opnieuw onder vuur

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vooral Tesla profiteerde vorig jaar van de EV-subsidies

Het Carbontax-model, dat onder andere wordt gebruikt voor het bepalen van de EV-subsidiëring, is niet door TNO of het Planbureau voor de Leefomgeving gevalideerd. Dit staat in een brief van TNO op antwoord van vragen van website Follow the money. Het model vormt de basis voor het subsidiebeleid om elektrisch rijden te stimuleren – onderdeel van het Klimaatakkoord – en werd vorige week nog door staatssecretaris Menno Snel verdedigd, na Kamervragen van de leden Omtzigt en Lodders. Het model werd eerder dit jaar door de Kamerleden al fors bekritiseerd omdat het er bij zijn prognose voor de EV-verkoop in 2018 ongeveer 300 procent naast zat. De stimulering van elektrisch rijden kostte de overheid circa 200 miljoen euro aan gemiste bijtelling en andere lasten, terwijl het Carbontax-model 141 miljoen had voorspeld.

Snel meldde aan de Kamer dat het model door TNO gevalideerd zou zijn. “Naar de mening van TNO heeft er geen herijking en validatie van het model plaatsgevonden”, meldt TNO in een brief. “De uit het antwoord van staatssecretaris Snel op te maken suggestie dat TNO het Carbontax-model heeft gevalideerd, weerspreken wij derhalve.” Het Carbontax-model is niet openbaar en kan ook niet door het ministerie zelf worden toegepast. Het is in bezit van adviesbureau Revnext, dat ook werkt voor RAI Vereniging en Tesla.

Meest geschikt

TNO geeft wel een mening over Carbontax en beschouwt het op dit moment als het meest geschikte model dat voorhanden is. TNO tekent wel aan dat het model uitsluitend bruikbaar is voor de korte termijn, en voor marktsegmenten waarin de afgelopen jaren voldoende afzet was van elektrische voertuigen, zoals de leasemarkt. Ook RAI Vereniging blijft achter het model staan. Revnext deed voor de brancheorganisatie onderzoek naar de effecten van kilometerbeprijzing en gebruikte daarvoor ook het Carbontax-model. “We kiezen bewust voor hetzelfde model om discussie over de betrouwbaarheid van de gebruikte cijfers te voorkomen”, zegt RAI Vereniging-woordvoerder Floris Liebrand. “Daardoor kan de discussie gevoerd worden op inhoud.” Daarbij stelt ook Liebrand dat er weinig alternatieven voorhanden zijn.

Volledig transparant

Revnext stelt in een reactie dat het Carbontax-model is in de afgelopen jaren meerdere keren opnieuw is ontwikkeld om aan te sluiten bij veranderende marktomstandigheden en actuele beleidsvragen. “Dat vergt een forse investering. In deze doorontwikkeling speelde een huidige Revnext-partner (Robert Kok, red) een sleutelrol. Het huidige Carbontax-model is ontwikkeld door Revnext voor een beleidshorizon tot 2030”, aldus het bedrijf in een verklaring. Revnext stelt uitsluitend te fungeren als calculator, niet als beleidsmaker. “Wij zijn volledig transparant naar opdrachtgevers over de werking van het model. Bij de doorrekening van het Klimaatakkoord door PBL is een uitgebreide verantwoording gevoegd over het Carbontax-model.” Het bedrijf gaat niet dieper in op het verschil tussen de prognose en werkelijk EV-verkoop in 2018.Lees ook ons redactioneel commentaar: overheid kan beter de particuliere aanschaf van een EV-occasion stimuleren dan van een nieuwe.

Robert Kok zat ook aan de Klimaattafels. Daar werd in eerste instantie besloten EV’s fors te gaan stimuleren, maar eerder deze maand liet de coalitie weten de aanschafsubsidie van 6.000 euro voor EV’s, voor particuliere kopers, niet in te voeren.   

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Rekenmodel voor EV-subsidies opnieuw onder vuur | Automotive Online

Rekenmodel voor EV-subsidies opnieuw onder vuur

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vooral Tesla profiteerde vorig jaar van de EV-subsidies

Het Carbontax-model, dat onder andere wordt gebruikt voor het bepalen van de EV-subsidiëring, is niet door TNO of het Planbureau voor de Leefomgeving gevalideerd. Dit staat in een brief van TNO op antwoord van vragen van website Follow the money. Het model vormt de basis voor het subsidiebeleid om elektrisch rijden te stimuleren – onderdeel van het Klimaatakkoord – en werd vorige week nog door staatssecretaris Menno Snel verdedigd, na Kamervragen van de leden Omtzigt en Lodders. Het model werd eerder dit jaar door de Kamerleden al fors bekritiseerd omdat het er bij zijn prognose voor de EV-verkoop in 2018 ongeveer 300 procent naast zat. De stimulering van elektrisch rijden kostte de overheid circa 200 miljoen euro aan gemiste bijtelling en andere lasten, terwijl het Carbontax-model 141 miljoen had voorspeld.

Snel meldde aan de Kamer dat het model door TNO gevalideerd zou zijn. “Naar de mening van TNO heeft er geen herijking en validatie van het model plaatsgevonden”, meldt TNO in een brief. “De uit het antwoord van staatssecretaris Snel op te maken suggestie dat TNO het Carbontax-model heeft gevalideerd, weerspreken wij derhalve.” Het Carbontax-model is niet openbaar en kan ook niet door het ministerie zelf worden toegepast. Het is in bezit van adviesbureau Revnext, dat ook werkt voor RAI Vereniging en Tesla.

Meest geschikt

TNO geeft wel een mening over Carbontax en beschouwt het op dit moment als het meest geschikte model dat voorhanden is. TNO tekent wel aan dat het model uitsluitend bruikbaar is voor de korte termijn, en voor marktsegmenten waarin de afgelopen jaren voldoende afzet was van elektrische voertuigen, zoals de leasemarkt. Ook RAI Vereniging blijft achter het model staan. Revnext deed voor de brancheorganisatie onderzoek naar de effecten van kilometerbeprijzing en gebruikte daarvoor ook het Carbontax-model. “We kiezen bewust voor hetzelfde model om discussie over de betrouwbaarheid van de gebruikte cijfers te voorkomen”, zegt RAI Vereniging-woordvoerder Floris Liebrand. “Daardoor kan de discussie gevoerd worden op inhoud.” Daarbij stelt ook Liebrand dat er weinig alternatieven voorhanden zijn.

Volledig transparant

Revnext stelt in een reactie dat het Carbontax-model is in de afgelopen jaren meerdere keren opnieuw is ontwikkeld om aan te sluiten bij veranderende marktomstandigheden en actuele beleidsvragen. “Dat vergt een forse investering. In deze doorontwikkeling speelde een huidige Revnext-partner (Robert Kok, red) een sleutelrol. Het huidige Carbontax-model is ontwikkeld door Revnext voor een beleidshorizon tot 2030”, aldus het bedrijf in een verklaring. Revnext stelt uitsluitend te fungeren als calculator, niet als beleidsmaker. “Wij zijn volledig transparant naar opdrachtgevers over de werking van het model. Bij de doorrekening van het Klimaatakkoord door PBL is een uitgebreide verantwoording gevoegd over het Carbontax-model.” Het bedrijf gaat niet dieper in op het verschil tussen de prognose en werkelijk EV-verkoop in 2018.Lees ook ons redactioneel commentaar: overheid kan beter de particuliere aanschaf van een EV-occasion stimuleren dan van een nieuwe.

Robert Kok zat ook aan de Klimaattafels. Daar werd in eerste instantie besloten EV’s fors te gaan stimuleren, maar eerder deze maand liet de coalitie weten de aanschafsubsidie van 6.000 euro voor EV’s, voor particuliere kopers, niet in te voeren.   

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.