VVD: autobranche moet EV’s zelf aantrekkelijk maken

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
V.l.n.r.: Matthijs Sienot, Eric Smaling, Mei Li Vos, Liesbeth van Tongeren, Wytske de Pater en Barbara Visser.

Aan de hand van diverse stellingen gingen de (kandidaat) Kamerleden met elkaar in debat. Op het podium in de Houtzaagmolen in de Utrechtse wijk Lombok zaten: Mei Li Vos (PvdA), Liesbeth van Tongeren (Groenlinks), Eric Smaling (SP), Barbara Visser (VVD), Wytske de Pater (CDA) en Matthijs Sienot (D66).

Het debat was een initiatief van stichting ElaadNL, dat weer een initiatief is van diverse netbeheerders. ElaadNL greep het moment aan om te pleiten voor een aanpassing in de belastingregels voor het laden van elektrische auto’s.Bekijk het ElaadNL- en PWC-rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ in onze Kennisbank.

Op de stelling dat er een EV-aanschafsubsidie voor particulieren moet komen, is van de aanwezige partijen alleen de VVD tegen. Barbara Visser: “De autobranche moet er zelf voor zorgen dat een EV aantrekkelijk is.” Vos (PvdA) wil vooral ‘vies’ vervoer veel duurder maken. “Vooral de tweedehandsmarkt en voor mensen met een kleine portemonnee moeten EV’s bereikbaar zijn”, stelt SP’er Eric Smaling op zijn beurt. Hoe de SP dat precies voor zich ziet werd echter niet duidelijk. D66 wil middels een garantie op accu’s de tweedehandsmarkt op gang te brengen, vertelde Matthijs Sienot.

Lees meer op Fleet&Mobility

Reacties

  • Wim Ruberg

    Er wordt wéér gesproken over EV (officieel BEV) terwijl HEV en PHEV wordt bedoeld. Alléén de BEV rijdt elektrisch. De HEV rijdt op elektriciteit die door de verbrandingsmotor wordt opgewekt en deels op energie die tijdens het afremmen wordt opgewekt. De PHEV kan ook via de stekker worden opgeladen maar heeft, net zoals de HEV, een beperkte elektrische actieradius. Daarna gaat de verbrandingsmotor aan de slag. De subsidies van de laatste twee categorieën zijn onlangs afgeschaft, omdat het milieueffect veel kleiner was dan verwacht.
    Dat hadden ze overigens al lang kunnen weten.

VVD: autobranche moet EV’s zelf aantrekkelijk maken | Automotive Online

VVD: autobranche moet EV’s zelf aantrekkelijk maken

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
V.l.n.r.: Matthijs Sienot, Eric Smaling, Mei Li Vos, Liesbeth van Tongeren, Wytske de Pater en Barbara Visser.

Aan de hand van diverse stellingen gingen de (kandidaat) Kamerleden met elkaar in debat. Op het podium in de Houtzaagmolen in de Utrechtse wijk Lombok zaten: Mei Li Vos (PvdA), Liesbeth van Tongeren (Groenlinks), Eric Smaling (SP), Barbara Visser (VVD), Wytske de Pater (CDA) en Matthijs Sienot (D66).

Het debat was een initiatief van stichting ElaadNL, dat weer een initiatief is van diverse netbeheerders. ElaadNL greep het moment aan om te pleiten voor een aanpassing in de belastingregels voor het laden van elektrische auto’s.Bekijk het ElaadNL- en PWC-rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ in onze Kennisbank.

Op de stelling dat er een EV-aanschafsubsidie voor particulieren moet komen, is van de aanwezige partijen alleen de VVD tegen. Barbara Visser: “De autobranche moet er zelf voor zorgen dat een EV aantrekkelijk is.” Vos (PvdA) wil vooral ‘vies’ vervoer veel duurder maken. “Vooral de tweedehandsmarkt en voor mensen met een kleine portemonnee moeten EV’s bereikbaar zijn”, stelt SP’er Eric Smaling op zijn beurt. Hoe de SP dat precies voor zich ziet werd echter niet duidelijk. D66 wil middels een garantie op accu’s de tweedehandsmarkt op gang te brengen, vertelde Matthijs Sienot.

Lees meer op Fleet&Mobility

Reacties

  • Wim Ruberg

    Er wordt wéér gesproken over EV (officieel BEV) terwijl HEV en PHEV wordt bedoeld. Alléén de BEV rijdt elektrisch. De HEV rijdt op elektriciteit die door de verbrandingsmotor wordt opgewekt en deels op energie die tijdens het afremmen wordt opgewekt. De PHEV kan ook via de stekker worden opgeladen maar heeft, net zoals de HEV, een beperkte elektrische actieradius. Daarna gaat de verbrandingsmotor aan de slag. De subsidies van de laatste twee categorieën zijn onlangs afgeschaft, omdat het milieueffect veel kleiner was dan verwacht.
    Dat hadden ze overigens al lang kunnen weten.