Fehac: belastingvrijstelling diesels vanaf 35 jaar
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Pronk je discrimineert. Er zijn ook diesel verzamelaars, die slechts een rondje om de kerk rijden. Heb er zelf 4. Ga je al die liefhebbers duperen die zich aan de wetgeving hebben gehouden. Een dagenkaart blijft het eerlijkst. Onthou je van deze discriminerende uitlatingen.
Snap uberhaupt niet dat je niet een beetje meer weerstand bied tegen deze bananenrepubliek achtige voorstellen van dit kabinet. Rutte 1 was er toch al uit in. November 2011. Nu deze wetgeving weer omgooien behoort toch niet tot westeuropese politiek. Hou je rug recht.
vind dat ze gewoon normaal moeten blijven doen diesel lpg of benzine blijf van iemand zijn hobby af zoveel hebben we hier al niet meer in ONS nederland
Jta hij kan maar beter op de markt gaan staan als groente verkoper dan als verdediger van iemans hobby het geeft niet waar de wagen op loopt.De liefhebbers rtijden meestal dagelijks in heel moderne auto,s. Jaloers misschien?
Pronk is een pedant mannetje, die suggereert op te komen voor een grote groep oldtimerliefhebbers, maar eigen zit hij daar voornamelijk voor zich zelf en pretendeert belangrijk te zijn. Zoals boven vermeld staat: “al maanden onderhandeld Fehac….” Niets van waar, zo belangrijk zijn ze niet, ze mogen een voorstel indien, maar dat kunnen andere belangengroepen ook doen.
Verder heeft Pronk vooral zijn prive mening over wat een oldtimer is, ipv de belangen vertegenwoordigen van een grote groep.
Het is allemaal flauwekul zolang onze poltieke dwergen niet competent genoeg zijn een eenvoudig, effectief en vooral eerlijk wegenbelastingsysteem te maken. Wie weinig rijdt betaalt weinig, wie veel rijdt betaalt meer. Maar niets kan eenvoudig in dit land vol politieke dwergen die eindeloos differentieren en alles onnodig ingewikkeld maken. Als met al ligt er nu weer een hele bedrijfstak op apengapen. Dank aan rutte die maar blijft leuteren dat ie ” op koers ligt” Wat een beschamend theater.
De Fehac, gevestigd in het gebouw van de Bovag…. Welke belangen vertegenwoordigd deze meneer eigenlijk?
Triest.
Gewoon massaal gaan schorsen in 2014, we kunnen best een zomer overslaan met rijden.
Dat is de enige manier om Den Haag op andere gedachten te brengen.
Beste luitjes,niks is helemaal zwart of helemaal wit….Ik rijd alleen maar oldtimers,al ruim 30 jaar,omdat ik niks heb met nieuwerwetse autos. Een volledig belastingvrije oldtimer kwam [was t in 1994?] als een donderslag bij heldere hemel;te mooi om waar te zijn,zoals nu dus blijkt.Maar om nou ineens t volle pond te moeten betalen….
De originele wegenbelasting had als grondprincipe de belasting naar draagkracht,helaas werd toen besloten dat dit recht evenredig is met het ledig voertuiggewicht;vergelijk een Porsche 911 met een Renault Scenic om direct te begrijpen dat dit achterhaald is.
Verder neemt de waarde af naarmate de leeftijd toeneemt,waarom is t zo dat je voor een grotere oude auto in een jaar meer MRB betaalt dan t hele voertuig waard is??Wat betreft t smerig zijn van autos:kijk naar Duitsland waar oldtimers al decennia worden uitgerust met katalistors en roetfilters om voor gunstiger tarieven in aanmerking te komen,het zou in Nederland talloze oldtimers de kop kunnen redden,een noodlijdende autobranche aan werk helpen,de old en youngtimerbezitters hun nachtrust terugggeven,en t is nog goed voor t milieu ook,zeker beter als t verschroten van vele duizenden oldtimers!!
Kortom met een beetje gezond verstand zou de oplossing voor onze overheid toch voor de hand moeten liggen…..U zult begrijpen dat ik t dus uiterst somber inzie allemaal…..
Belastingvrije auto’s horen niet in de spitsuren te mogen rijden. En wie dan wel wil rijden moet net zeuren en gewoon de volledige mrb betalen.
de oplossing ligt voor de hand . oorspronkelijk zouden auto s die al 25 jaar belasting hadden betaald worden vrijgesteld omdat ze al genoeg hadden bijgedragen aan s Herens wegen en de rest van de schatkist ! Dit was een goed plan en sluit de diesels uit het buitenland uit , waarmee vaak 30 of 40 000 km per jaar wordt gereden en hoef ik mijn dafje niet te slopen
De feiten die door de politici en tegnstanders van de oldtimers worden aangedragen kloppen van geen kant bijvoorbeeld de vergelijking met Duitsland:
1-stadskern verboden voor oldtimer-nee veboden voor oude auto’s
2-elke auto van 30 jaar is oldtimer -nee ,afhankelijk kwaliteit
3o jaar oud belastingvrij-nee
Bovenstaande criteria gelden alleen met H- of 07 kenteken, deze is alleen te verkrijgen met een oldtimer van een kwaliteit 2- of 3+ dat wil zeggen speciale oldtimerkeuring door de TUV.
Auto moet technisch perfect zijn en orgineel,de keuring is veel strenger dan hier,b.v. de remmen worden gedemonteerd en gecontroleerd op dichtheid en slijtage van de schoenen, enkele roestplekken en verschillende kleuren is afkeur
belasting wordt+/- 100 Euro
Voldoen ze aan de eisen mag je met een erkende oldtimer in alle binnensteden rijden in Duitsland
Op deze manier komen alleen de liefhebbers dus neem dit potverdrie over in ons land en je bent van alle gezeur af.
m.vr.gr.
Henkiebenz