BPM-ombouw gegarandeerd lastenneutraal
De Jager gaat de effecten van ombouwoperatie op de belastingopbrengsten jaarlijks monitoren. Als de inkomsten toenemen als gevolg van de ombouw, wordt de CO2-heffing jaarlijks naar beneden bijgesteld. Andersom wordt de heffing niet verhoogd als de inkomsten afnemen. "We gaan de heffingen niet verhogen als er meer kleinere auto`s worden verkocht en de totale opbrengst daalt. Dit gedragseffect hoeft niet te worden gecompenseerd. Het voordeel van het beoogde gedragseffect, namelijk de verkoop van kleinere en zuinigere auto`s, is voor de automobilist. En de kosten zijn dus voor de schatkist."
Volgens De Jager hoeven eventuele lagere inkomsten ook niet gecompenseerd te worden met het verhogen van andere belastingen. "Dit soort gedragsbeïnvloeding middelt zich ongeveer over de jaren wel uit."
Brancheverenigingen RAI en Bovag zijn blij met de toezegging van De Jager, maar blijven bij het standpunt dat de bpm-ombouw helemaal van tafel moet. "Uiteindelijk gaat het erom dat alles voor een paar jaar overhoop wordt gehaald voor een milieu-effect dat verwaarloosbaar is", aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal. "En dat is slecht voor de branche."