Ecobat nu ook distributeur van Exide accu’s

Oliebollenspecial • “Exide heeft de distributie voor de gehele Benelux aan ons overgedragen. Dat beschouwen we als een eer.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Jeroen Sluis: "Ecobat recyclet als eerste lithium-accu’s." (foto: Promedia)

Ecobat Battery Benelux, marktleider op het gebied van accu’s voor alle denkbare toepassingen, timmert flink aan de weg. Het bedrijf werd Benelux-distributeur voor Exide accu’s, waarmee het nu de nummer een én twee accufabrikanten vertegenwoordigt voor de Benelux.

“Er gebeurt heel wat op de accumarkt”, vertelt Jeroen Sluis, managing director van Ecobat Battery Benelux. “Als we alleen naar de automotive kijken zie je dat de gewone huis-, tuin- en keuken-accu steeds minder wordt verkocht. De fast movers van gisteren zijn de slow movers van de toekomst. De vraag verschuift naar de wat complexere producten. Dat is goed nieuws voor de vakman, want die verkoopt een wat duurdere accu. Maar het is ook goed nieuws voor de werkplaats, want bij de nieuwste generaties auto’s is het vervangen van de accu echt geen doe-het-zelf klusje meer. Wij ondersteunen onze klanten met een uitgebreid trainingspakket.”

Steeds belangrijker

Kijkend naar de toekomst ziet Sluis het belang van de accu voor autobedrijven groeien. “Niet zozeer door de aandrijfaccu’s van EV’s, want voorlopig is dat toch vooral een zaak van de dealers. Gelukkig hebben alle elektrisch aangedreven voertuigen een apart 12 of 24 Volts-systeem, dus de gewone accu’s blijven ook op de langere termijn bestaan.” Sluis ziet overal perspectieven op het gebied van accuverkoop. “Voor grossiers kan het bijvoorbeeld heel interessant zijn om ook accu’s voor motorfietsen, heftrucks, tractoren, scootmobielen of golfkarretjes in het assortiment op te nemen. Ze rijden vier of vijf keer per dag met hun bestelbusjes de hele regio door om bestellingen af te leveren. Onderweg kom je langs distributiecentra, verhuurbedrijven, boerderijen. Die maken allemaal gebruik van accu’s. Wat ligt er dan meer voor de hand dan ook daar accu’s voor te gaan leveren?”

Varta én Exide

Terugkijkend op 2022 was een hoogtepunt voor Ecobat Benelux het contract dat gesloten werd met Exide. “Dat is na Varta de grootste accufabrikant ter wereld en een heel gerenommeerd merk”, vertelt Sluis. “Exide heeft de distributie voor de gehele Benelux aan ons overgedragen. Dat beschouwen we als een eer en dat vertrouwen willen we ook echt waarmaken.” Ecobat is al langer distributeur voor Varta in de Benelux. “Dus nu hebben we de twee grootste merken ter wereld in huis.” Een andere trend is het voortdurende streven naar duurzaamheid. Ook Ecobat werkt continu aan de duurzame verwerking van de door haar geleverde materialen. “Gewone lood-zuur accu’s worden voor 98 procent gerecycled”, vertelt Sluis. “Dat kan dus eigenlijk niet beter. Maar op het gebied van lithiumbatterijen is er nog een wereld te winnen. Die worden al langer toegepast: in telefoons, boormachines en camera’s, maar dus ook steeds vaker in auto’s. Ecobat heeft nu zowel in Duitsland als in Engeland eigen fabrieken voor recycling van lithium-accu’s. Daar zijn we echt koploper mee.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ecobat nu ook distributeur van Exide accu’s | Automotive Online

Ecobat nu ook distributeur van Exide accu’s

Oliebollenspecial • “Exide heeft de distributie voor de gehele Benelux aan ons overgedragen. Dat beschouwen we als een eer.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Jeroen Sluis: "Ecobat recyclet als eerste lithium-accu’s." (foto: Promedia)

Ecobat Battery Benelux, marktleider op het gebied van accu’s voor alle denkbare toepassingen, timmert flink aan de weg. Het bedrijf werd Benelux-distributeur voor Exide accu’s, waarmee het nu de nummer een én twee accufabrikanten vertegenwoordigt voor de Benelux.

“Er gebeurt heel wat op de accumarkt”, vertelt Jeroen Sluis, managing director van Ecobat Battery Benelux. “Als we alleen naar de automotive kijken zie je dat de gewone huis-, tuin- en keuken-accu steeds minder wordt verkocht. De fast movers van gisteren zijn de slow movers van de toekomst. De vraag verschuift naar de wat complexere producten. Dat is goed nieuws voor de vakman, want die verkoopt een wat duurdere accu. Maar het is ook goed nieuws voor de werkplaats, want bij de nieuwste generaties auto’s is het vervangen van de accu echt geen doe-het-zelf klusje meer. Wij ondersteunen onze klanten met een uitgebreid trainingspakket.”

Steeds belangrijker

Kijkend naar de toekomst ziet Sluis het belang van de accu voor autobedrijven groeien. “Niet zozeer door de aandrijfaccu’s van EV’s, want voorlopig is dat toch vooral een zaak van de dealers. Gelukkig hebben alle elektrisch aangedreven voertuigen een apart 12 of 24 Volts-systeem, dus de gewone accu’s blijven ook op de langere termijn bestaan.” Sluis ziet overal perspectieven op het gebied van accuverkoop. “Voor grossiers kan het bijvoorbeeld heel interessant zijn om ook accu’s voor motorfietsen, heftrucks, tractoren, scootmobielen of golfkarretjes in het assortiment op te nemen. Ze rijden vier of vijf keer per dag met hun bestelbusjes de hele regio door om bestellingen af te leveren. Onderweg kom je langs distributiecentra, verhuurbedrijven, boerderijen. Die maken allemaal gebruik van accu’s. Wat ligt er dan meer voor de hand dan ook daar accu’s voor te gaan leveren?”

Varta én Exide

Terugkijkend op 2022 was een hoogtepunt voor Ecobat Benelux het contract dat gesloten werd met Exide. “Dat is na Varta de grootste accufabrikant ter wereld en een heel gerenommeerd merk”, vertelt Sluis. “Exide heeft de distributie voor de gehele Benelux aan ons overgedragen. Dat beschouwen we als een eer en dat vertrouwen willen we ook echt waarmaken.” Ecobat is al langer distributeur voor Varta in de Benelux. “Dus nu hebben we de twee grootste merken ter wereld in huis.” Een andere trend is het voortdurende streven naar duurzaamheid. Ook Ecobat werkt continu aan de duurzame verwerking van de door haar geleverde materialen. “Gewone lood-zuur accu’s worden voor 98 procent gerecycled”, vertelt Sluis. “Dat kan dus eigenlijk niet beter. Maar op het gebied van lithiumbatterijen is er nog een wereld te winnen. Die worden al langer toegepast: in telefoons, boormachines en camera’s, maar dus ook steeds vaker in auto’s. Ecobat heeft nu zowel in Duitsland als in Engeland eigen fabrieken voor recycling van lithium-accu’s. Daar zijn we echt koploper mee.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.