Ecobat: ‘Het belang van de accu zal alleen maar groeien’

Oliebollenspecial • Een uitbreiding van het assortiment kan voor grossiers veel winst brengen, denkt Ecobat-directeur Jeroen Sluis.
Redactie Redactie
(foto: Huib Nederhof)

Ecobat Benelux in Rotterdam-Waalhaven is Europa’s grootste onafhankelijke importeur en distributeur van accu’s. “Het belang van de accu zal voor autobedrijven alleen maar groeien. Ik zie overal perspectieven voor accuverkoop.”

Een uitbreiding van het assortiment kan voor grossiers veel winst brengen, denkt Ecobat-directeur Jeroen Sluis (rechts op de foto). “Behalve voor auto’s zijn er namelijk ook accu’s voor motorfietsen, heftrucks, tractoren, scootmobielen en golfkarretjes.” Varta en Exide zijn sterke merken in de automotive, een troef voor Ecobat. “Exide is na Varta de grootste accufabrikant ter wereld. Het is een heel gerenommeerd merk. Sinds vorig jaar doen wij voor Exide de distributie voor de gehele Benelux. Al veel langer zijn we distributeur voor Varta in de Benelux. Dus met enige trots zeg ik dat we de twee grootste merken ter wereld in huis hebben.”

AGM

“We zien een verschuiving naar AGM van start-stop grossiers, die een positie hebben in de grote netwerken. Bovendien draait het niet meer alleen om de fastmovers maar juist ook om de andere producten. Desondanks zijn onze twaalf hardlopers goed voor zo’n 80 procent van de omzet. We beschikken over 13 duizend palletplaatsen in Rotterdam en we kunnen bijna een half miljoen accu’s op voorraad zetten. We zijn actief in vier gebieden: ophalen, recyclen, smelten en verkoop. We maken niet zelf accu’s, we vullen de distributiefunctie in. Wij helpen de B2B-klant te groeien. We hanteren voortdurend een scherpe prijs, maar we leveren bovenal het snelste vanwege onze grote voorraad. Onze kracht is dat we altijd zoeken naar oplossingen. Alternatieven aanbieden en zoeken in onze voorraad en in de markt. Voor advies in de agrarische sector, de schoonmaak c.q. cleaning en voor de hoogwerkers hebben we zelfs een technische man ingezet om de klant goed te adviseren en hem te bieden wat hij nodig heeft. Voorheen waren we Hefra, sinds twee jaar Ecobat. Die schaalgrootte brengt ons veel voordeel, we hebben vestigingen in Europa, Engeland, Ierland, Spanje en Frankrijk.”

Duurzaamheid en innovatie

“Duurzaamheid is een ander speerpunt van ons. Ecobat werkt voortdurend aan de duurzame verwerking van de door haar geleverde materialen. De gewone lood-zuur accu’s worden voor 98 procent gerecycled. Dat kan dus eigenlijk niet beter. Maar op het gebied van lithiumbatterijen is er nog een hoop te bereiken. Ze worden toegepast in telefoons, boormachines en camera’s, maar nu ook steeds meer in auto’s. Ecobat heeft nu zowel in Duitsland als in Engeland eigen fabrieken voor recycling van lithium-accu’s. Daar zijn we echt koploper mee. Waar we ook aandacht voor vragen is de ‘Energy Storage’. Dé duurzame oplossing voor het 100 procent elektrisch laden van elektrische materieelstukken bijvoorbeeld op de bouwplaats of van elektrische auto’s. Innovatie genoeg bij Ecobat. We zien de toekomst met al zijn elektrificering met veel vertrouwen tegemoet.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ecobat: ‘Het belang van de accu zal alleen maar groeien’ | Automotive Online

Ecobat: ‘Het belang van de accu zal alleen maar groeien’

Oliebollenspecial • Een uitbreiding van het assortiment kan voor grossiers veel winst brengen, denkt Ecobat-directeur Jeroen Sluis.
Redactie Redactie
(foto: Huib Nederhof)

Ecobat Benelux in Rotterdam-Waalhaven is Europa’s grootste onafhankelijke importeur en distributeur van accu’s. “Het belang van de accu zal voor autobedrijven alleen maar groeien. Ik zie overal perspectieven voor accuverkoop.”

Een uitbreiding van het assortiment kan voor grossiers veel winst brengen, denkt Ecobat-directeur Jeroen Sluis (rechts op de foto). “Behalve voor auto’s zijn er namelijk ook accu’s voor motorfietsen, heftrucks, tractoren, scootmobielen en golfkarretjes.” Varta en Exide zijn sterke merken in de automotive, een troef voor Ecobat. “Exide is na Varta de grootste accufabrikant ter wereld. Het is een heel gerenommeerd merk. Sinds vorig jaar doen wij voor Exide de distributie voor de gehele Benelux. Al veel langer zijn we distributeur voor Varta in de Benelux. Dus met enige trots zeg ik dat we de twee grootste merken ter wereld in huis hebben.”

AGM

“We zien een verschuiving naar AGM van start-stop grossiers, die een positie hebben in de grote netwerken. Bovendien draait het niet meer alleen om de fastmovers maar juist ook om de andere producten. Desondanks zijn onze twaalf hardlopers goed voor zo’n 80 procent van de omzet. We beschikken over 13 duizend palletplaatsen in Rotterdam en we kunnen bijna een half miljoen accu’s op voorraad zetten. We zijn actief in vier gebieden: ophalen, recyclen, smelten en verkoop. We maken niet zelf accu’s, we vullen de distributiefunctie in. Wij helpen de B2B-klant te groeien. We hanteren voortdurend een scherpe prijs, maar we leveren bovenal het snelste vanwege onze grote voorraad. Onze kracht is dat we altijd zoeken naar oplossingen. Alternatieven aanbieden en zoeken in onze voorraad en in de markt. Voor advies in de agrarische sector, de schoonmaak c.q. cleaning en voor de hoogwerkers hebben we zelfs een technische man ingezet om de klant goed te adviseren en hem te bieden wat hij nodig heeft. Voorheen waren we Hefra, sinds twee jaar Ecobat. Die schaalgrootte brengt ons veel voordeel, we hebben vestigingen in Europa, Engeland, Ierland, Spanje en Frankrijk.”

Duurzaamheid en innovatie

“Duurzaamheid is een ander speerpunt van ons. Ecobat werkt voortdurend aan de duurzame verwerking van de door haar geleverde materialen. De gewone lood-zuur accu’s worden voor 98 procent gerecycled. Dat kan dus eigenlijk niet beter. Maar op het gebied van lithiumbatterijen is er nog een hoop te bereiken. Ze worden toegepast in telefoons, boormachines en camera’s, maar nu ook steeds meer in auto’s. Ecobat heeft nu zowel in Duitsland als in Engeland eigen fabrieken voor recycling van lithium-accu’s. Daar zijn we echt koploper mee. Waar we ook aandacht voor vragen is de ‘Energy Storage’. Dé duurzame oplossing voor het 100 procent elektrisch laden van elektrische materieelstukken bijvoorbeeld op de bouwplaats of van elektrische auto’s. Innovatie genoeg bij Ecobat. We zien de toekomst met al zijn elektrificering met veel vertrouwen tegemoet.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.