Wij breken de elektrische auto voor je open

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: Bosch

In Europa zal in 2030 naar schatting ongeveer 1 op de 5 auto’s (deels) elektrisch zijn. In Nederland gaat de opkomst van elektrisch rijden nog sneller. Hier rijden elektrische modellen al regelmatig binnen, ook bij universele werkplaatsen. De markt past zich daarop aan, merkt Thierry Leblanc, directeur Frankrijk & Benelux bij Robert Bosch. “Er is vanuit Nederland veel vraag naar trainingen en techniek rondom elektrisch rijden.”

Thuis in elektrisch rijden

Bosch helpt monteurs daar goed bij. Haar gereedschap, onderdelen en apparatuur – denk aan kalibratiesystemen, diagnosetechniek en software – is bruikbaar op meer dan 90% van de hybride voertuigen en 75% van de elektrische auto’s. Inmiddels zijn al zeker 2,5 miljoen hybrides en EV’s wereldwijd uitgerust met Bosch-componenten. De Duitse specialist voorziet zelfs in het onderhoud van modellen van Tesla, een merk dat het liefst alles in eigen hand houdt. Voor de speciale PassThru Tesla-training staan voor 2022 al 70 geïnteresseerden ingeschreven. “Met Bosch moet je aan élk type en merk voertuig kunnen sleutelen. Van e-bike tot vrachtauto en van benzineauto tot waterstof-elektrisch voertuig. Wij breken de elektrische auto voor je open”, aldus Leblanc.

Nieuwe kennis en kunde

Nu de auto’s slimmer worden en vaker geëlektrificeerd zijn, richt Bosch zich met haar tools, support en trainingen op de unieke eigenschappen van zulke voertuigen. Han Overweg, Automotive Aftersales-specialist bij Bosch: “Met name het optimaal temperatuurmanagement voor de batterij van elektrische auto’s vereist speciale aandacht. Nieuwe auto’s zitten bovendien vol sensoren. Werkplaatsen willen graag de kennis en kunde hebben om die te vervangen.”

Bosch heeft als ambitie om werkplaatsen ook in de toekomst alle kennis en materialen te bieden voor deskundig en efficiënt onderhoud. Daarvoor investeert het jaarlijks minstens 10% van de € 70 miljard omzet in R&D. “Die kennis delen we ook graag met monteurs en met auto-eigenaren. Zo kan een monteur, receptionist of garagist zijn klanten helpen beter met hun auto om te gaan. Bijvoorbeeld door snelladen te ontraden. De capaciteit van het accupakket loopt dan minder snel achteruit.”

Klaar voor de toekomst

Met haar trainingen en specialistische apparatuur helpt Bosch autobedrijven op weg naar toekomstbestendigheid. Overweg: “Door nu te investeren in kennis en uitrusting, positioneer je je als bedrijf als specialist. Zo loop je straks, als de elektrische, autonome auto echt de hoofdrol heeft, niet achter de feiten aan. Of je een leider of volger bent, bepaal je nu.”

Wij breken de elektrische auto voor je open | Automotive Online

Wij breken de elektrische auto voor je open

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: Bosch

In Europa zal in 2030 naar schatting ongeveer 1 op de 5 auto’s (deels) elektrisch zijn. In Nederland gaat de opkomst van elektrisch rijden nog sneller. Hier rijden elektrische modellen al regelmatig binnen, ook bij universele werkplaatsen. De markt past zich daarop aan, merkt Thierry Leblanc, directeur Frankrijk & Benelux bij Robert Bosch. “Er is vanuit Nederland veel vraag naar trainingen en techniek rondom elektrisch rijden.”

Thuis in elektrisch rijden

Bosch helpt monteurs daar goed bij. Haar gereedschap, onderdelen en apparatuur – denk aan kalibratiesystemen, diagnosetechniek en software – is bruikbaar op meer dan 90% van de hybride voertuigen en 75% van de elektrische auto’s. Inmiddels zijn al zeker 2,5 miljoen hybrides en EV’s wereldwijd uitgerust met Bosch-componenten. De Duitse specialist voorziet zelfs in het onderhoud van modellen van Tesla, een merk dat het liefst alles in eigen hand houdt. Voor de speciale PassThru Tesla-training staan voor 2022 al 70 geïnteresseerden ingeschreven. “Met Bosch moet je aan élk type en merk voertuig kunnen sleutelen. Van e-bike tot vrachtauto en van benzineauto tot waterstof-elektrisch voertuig. Wij breken de elektrische auto voor je open”, aldus Leblanc.

Nieuwe kennis en kunde

Nu de auto’s slimmer worden en vaker geëlektrificeerd zijn, richt Bosch zich met haar tools, support en trainingen op de unieke eigenschappen van zulke voertuigen. Han Overweg, Automotive Aftersales-specialist bij Bosch: “Met name het optimaal temperatuurmanagement voor de batterij van elektrische auto’s vereist speciale aandacht. Nieuwe auto’s zitten bovendien vol sensoren. Werkplaatsen willen graag de kennis en kunde hebben om die te vervangen.”

Bosch heeft als ambitie om werkplaatsen ook in de toekomst alle kennis en materialen te bieden voor deskundig en efficiënt onderhoud. Daarvoor investeert het jaarlijks minstens 10% van de € 70 miljard omzet in R&D. “Die kennis delen we ook graag met monteurs en met auto-eigenaren. Zo kan een monteur, receptionist of garagist zijn klanten helpen beter met hun auto om te gaan. Bijvoorbeeld door snelladen te ontraden. De capaciteit van het accupakket loopt dan minder snel achteruit.”

Klaar voor de toekomst

Met haar trainingen en specialistische apparatuur helpt Bosch autobedrijven op weg naar toekomstbestendigheid. Overweg: “Door nu te investeren in kennis en uitrusting, positioneer je je als bedrijf als specialist. Zo loop je straks, als de elektrische, autonome auto echt de hoofdrol heeft, niet achter de feiten aan. Of je een leider of volger bent, bepaal je nu.”