Volvo XC40 Zakenauto van het Jaar: oeuvreprijs voor de hele organisatie

Zakenauto van het Jaar • De Volvo XC40 werd eind september bij de uitreiking van de AM Driving Business Awards uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2024. De auto wordt door de vakjury onder meer geroemd vanwege zijn lage kilometerkostprijs en het duurzaamheidsaspect. Punten krijgt de Volvo-organisatie voor de menselijke factor en het varen van een eigen koers.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Volvo
(Foto: Volvo Car Nederland).

Zowel links als rechts werd er toch enigszins verbaasd opgekeken toen de Volvo XC40 werd uitgeroepen tot Zakelijke Auto van het Jaar 2024. Echter, dat de ‘steady performer’ dit jaar boven kwam drijven, is helemaal niet verrassend. Het afgelopen jaar eindigde de Volvo XC40 al in de top 5 van de zakenautoverkiezing. De continue hoge restwaardes vormen een belangrijke factor voor de zakelijke markt om voor de XC40 te kiezen. Bovendien behaalt de XC40 de op één na hoogste scores op het gebied van kilometerkostprijs, duurzaamheid en waardering van kwaliteit van importeur/dealerorganisatie.

Dat Volvo niet alleen met de auto een sterke troef in handen heeft, maar ook met de Nederlandse importeur en dealerorganisatie, blijkt uit de woorden van een van de juryleden tijdens het juryoverleg voorafgaand aan de verkiezing. “Ze staan voor hun dealernetwerk en hun propositie.”

In het juryoverleg blijkt samengevat dat de XC40 ‘rijders blij maakt’ en de propositie richting de lease en fleet ‘nog steeds past bij wat de markt vraagt’. De importeur kiest duidelijk stelling, ze staan voor hun zaken en er is weinig personeelsverloop, wat prettig is voor het contact met de organisatie.

Roger van Polanen Petel, verantwoordelijk voor de pr en interne communicatie bij de importeur, herkent dat beeld wel. “We stellen de mens centraal met een echte ‘wij’ cultuur. Open en transparant met een open dialoog met iedereen. Dat is niet alleen hier intern het geval, maar heeft zeker ook betrekking op onze retailers en partners. Dat past goed bij ons.”

De importeursorganisatie van Volvo hecht duidelijk veel waarde aan de juiste set normen en waarden van medewerkers, en weet dit ook te vertalen naar het retailnetwerk waar je dezelfde atmosfeer proeft. Zit het Zweedse Volvo-dna inderdaad in de haarvaten van de Nederlandse organisatie? “Zeker. En dat verloopt heel natuurlijk. We streven een bedrijfscultuur na waar iedereen zich veilig kan voelen, waar mensen met respect naar elkaar luisteren, voor elkaar zorgen en waar je kunt zijn wie je wil zijn. Daar moet je je natuurlijk wel in thuis voelen, maar we merken dat het werkt. Het personeelsverloop is laag en dat valt dus ook op bij de vakjury.”

Klimaatneutraal

Dat de mens centraal staat, zien we ook al decennialang terug in de auto’s van het Zweedse merk. De autofabrikant wil daarbij niet alleen de veiligste auto’s maken voor de inzittenden maar beschouwt ook het beperken van de milieu-impact op de buitenwereld als zijn verantwoordelijkheid. Zo wil Volvo in 2025 voor de productie van nieuwe voertuigen minimaal 25 procent gerecyclede of bio-based kunststoffen gebruiken, 40 procent gerecycled aluminium en 25 procent gerecycled staal. Van Polanen Petel: “In 2025 is bovendien 50 procent van de verkoop van onze nieuwe auto’s volledig elektrisch en in 2030 is dat 100 procent. Dat betekent dat we de komende jaren minimaal één nieuw elektrisch model introduceren. In 2040 heeft Volvo daarnaast het streven om als autofabrikant zelfs volledig klimaatneutraal te opereren. Dat bereiken we niet door alleen elektrische auto’s te maken, maar door ervoor te zorgen dat ook de gehele productieketen en de operatie klimaatneutraal zijn, van grondstofwinning tot recycling. Uiteindelijk is het streven dat de hele cyclus circulair wordt.”

Ongeveer 75 tot 80 procent van alle nieuw verkochte Volvo’s wordt afgenomen door de leasebranche

Terug naar de verkiezing. De Volvo XC40 kwam in 2018 op de markt en maakt inmiddels 50 procent uit van de nieuwverkoop van het merk. De auto is nog altijd razend populair bij leaserijders en leasemaatschappijen. Ongeveer 75 tot 80 procent van alle nieuw verkochte Volvo’s wordt afgenomen door de leasebranche, weet Van Polanen Petel. “We zijn de laatste jaren enorm gegroeid op de zakelijke markt, niet alleen met de XC40 maar ook dankzij auto’s als de Volvo V60 Plug-in hybrid en de Volvo V40, toen nog met dieselmotoren. De XC40 Pure electric heeft nu dat stokje overgenomen.”

Daarnaast verwacht Volvo in Nederland veel van de nieuwe, compacte, vol-elektrische Volvo EX30 die in juni werd geïntroduceerd, en de full-size volledig elektrische suv EX90. Die verbreding in het leveringsprogramma is nodig want Volvo heeft groeiambities, laat Van Polanen Petel weten. “We willen wereldwijd naar 1,2 miljoen auto’s rond het jaar 2025.” De focus is daarbij op het premiumsegment, en dat betekent dat niet alleen de auto’s aan de hoge verwachtingen van klanten moeten voldoen, ook de aftersales dient op orde te zijn.

Dit brengt ons bij het retailnetwerk en de werkplaatsen van Volvo-dealers. In 2015 startte Volvo namelijk wereldwijd met Volvo Personal Service (VPS). Een werkplaatsconcept waarbij autotechnici samenwerken in teams van twee, en leidend zijn in het afhandelen van alle werkplaatsprocessen. Binnen VPS communiceert de klant bovendien rechtstreeks met de autotechnicus. Het voorkomt ruis in de communicatie en zorgt ervoor dat er altijd precies geleverd wordt conform afspraak. “De dienstverlening in onze werkplaatsen is hiermee nog beter geworden. Dat wordt enorm gewaardeerd door onze klanten.”

De toekomst voor Volvo ziet er samen met de retailers gewoon goed uit

Een ander concept dat Van Polanen Petel graag onder de aandacht brengt is Care by Volvo, waarbij klanten een abonnement afsluiten op het gebruik van een auto. “Je ziet dat steeds meer mensen liever kiezen voor het betalen van een vast maandbedrag. Het succes van private lease spreekt wat dat betreft voor zich. Care by Volvo biedt nog meer flexibiliteit en past helemaal in onze ‘Freedom to Move in safe, sustainable and personal way’-filosofie, die erop is gericht om een zo breed en flexibel mogelijk mobiliteitsaanbod te doen.” Met Care by Volvo sluiten klanten een flexibel abonnement af met een opzegtermijn van drie maanden. De tarieven beginnen bij 764 euro per maand voor een XC40 Pure electric en 689 euro per maand voor een EX30. “Inmiddels kiest ruim 10 procent van onze klanten voor dit flexibele abonnement.”

Opvallend: minder dan twee procent kiest er na drie maanden ook echt voor om met het abonnement te stoppen. “Bij de overige 98 procent loopt het abonnement dus gewoon door.”

Agentuur

Terug naar de dealerorganisatie. Want die moet niet alleen klaar zijn om vanuit de Freedom to Move-gedachte klanten op een voor hen passende manier te voorzien van mobiliteit via koop, lease of een abonnement, ook heeft die te maken met de invoering van het agentuurmodel. Dat zorgt bij sommige andere merken voor veel onrust, maar bij Volvo blijft het rustig. Dat heeft deels te maken met het feit dat het agentuurmodel voor Volvo in Nederland nog even op zich laat wachten, medio 2025 moet de omschakeling gemaakt zijn. Van Polanen Petel: “Daarbij komt dat het aanpassen van het dealernetwerk voor ons niet het doel is. Het is slechts een middel om juist die klant nog beter te kunnen helpen en deze een naadloze klantreis aan te bieden, zowel offline als online. Dat is voor ons het doel en dat willen we samen met onze dealers op een zorgvuldige manier realiseren.”

Het agentuurmodel is volgens Van Polanen Petel eigenlijk meer een antwoord op de vraag hoe de hedendaagse consument een auto koopt. Die wil volgens hem online shoppen en in de showroom zijn of haar auto ophalen, of juist alles met een Volvo-adviseur bespreken, van oriëntatie tot en met de aankoop. Of een traject daar tussenin. “Hoe dat aankoopproces ook verloopt, het moet een naadloos proces zijn waar je als autofabrikant sterker de regie neemt. Binnen dat proces blijft het contact met de retailer wel minstens zo belangrijk. De toekomst voor Volvo ziet er samen met de retailers ook gewoon goed uit, we hebben met de XC40, 60-serie en 90-serie en nu dus ook de EX30 en EX90 een zeer sterk aanbod op de zakelijke markt, waarbij we met de Volvo EX30 een voor ons nieuw segment betreden met een premium auto.”

Lachend: “Dat is wat mij betreft ook een prima kandidaat voor de volgende verkiezing van de Zakenauto van het Jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Volvo XC40 Zakenauto van het Jaar: oeuvreprijs voor de hele organisatie | Automotive Online

Volvo XC40 Zakenauto van het Jaar: oeuvreprijs voor de hele organisatie

Zakenauto van het Jaar • De Volvo XC40 werd eind september bij de uitreiking van de AM Driving Business Awards uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2024. De auto wordt door de vakjury onder meer geroemd vanwege zijn lage kilometerkostprijs en het duurzaamheidsaspect. Punten krijgt de Volvo-organisatie voor de menselijke factor en het varen van een eigen koers.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Volvo
(Foto: Volvo Car Nederland).

Zowel links als rechts werd er toch enigszins verbaasd opgekeken toen de Volvo XC40 werd uitgeroepen tot Zakelijke Auto van het Jaar 2024. Echter, dat de ‘steady performer’ dit jaar boven kwam drijven, is helemaal niet verrassend. Het afgelopen jaar eindigde de Volvo XC40 al in de top 5 van de zakenautoverkiezing. De continue hoge restwaardes vormen een belangrijke factor voor de zakelijke markt om voor de XC40 te kiezen. Bovendien behaalt de XC40 de op één na hoogste scores op het gebied van kilometerkostprijs, duurzaamheid en waardering van kwaliteit van importeur/dealerorganisatie.

Dat Volvo niet alleen met de auto een sterke troef in handen heeft, maar ook met de Nederlandse importeur en dealerorganisatie, blijkt uit de woorden van een van de juryleden tijdens het juryoverleg voorafgaand aan de verkiezing. “Ze staan voor hun dealernetwerk en hun propositie.”

In het juryoverleg blijkt samengevat dat de XC40 ‘rijders blij maakt’ en de propositie richting de lease en fleet ‘nog steeds past bij wat de markt vraagt’. De importeur kiest duidelijk stelling, ze staan voor hun zaken en er is weinig personeelsverloop, wat prettig is voor het contact met de organisatie.

Roger van Polanen Petel, verantwoordelijk voor de pr en interne communicatie bij de importeur, herkent dat beeld wel. “We stellen de mens centraal met een echte ‘wij’ cultuur. Open en transparant met een open dialoog met iedereen. Dat is niet alleen hier intern het geval, maar heeft zeker ook betrekking op onze retailers en partners. Dat past goed bij ons.”

De importeursorganisatie van Volvo hecht duidelijk veel waarde aan de juiste set normen en waarden van medewerkers, en weet dit ook te vertalen naar het retailnetwerk waar je dezelfde atmosfeer proeft. Zit het Zweedse Volvo-dna inderdaad in de haarvaten van de Nederlandse organisatie? “Zeker. En dat verloopt heel natuurlijk. We streven een bedrijfscultuur na waar iedereen zich veilig kan voelen, waar mensen met respect naar elkaar luisteren, voor elkaar zorgen en waar je kunt zijn wie je wil zijn. Daar moet je je natuurlijk wel in thuis voelen, maar we merken dat het werkt. Het personeelsverloop is laag en dat valt dus ook op bij de vakjury.”

Klimaatneutraal

Dat de mens centraal staat, zien we ook al decennialang terug in de auto’s van het Zweedse merk. De autofabrikant wil daarbij niet alleen de veiligste auto’s maken voor de inzittenden maar beschouwt ook het beperken van de milieu-impact op de buitenwereld als zijn verantwoordelijkheid. Zo wil Volvo in 2025 voor de productie van nieuwe voertuigen minimaal 25 procent gerecyclede of bio-based kunststoffen gebruiken, 40 procent gerecycled aluminium en 25 procent gerecycled staal. Van Polanen Petel: “In 2025 is bovendien 50 procent van de verkoop van onze nieuwe auto’s volledig elektrisch en in 2030 is dat 100 procent. Dat betekent dat we de komende jaren minimaal één nieuw elektrisch model introduceren. In 2040 heeft Volvo daarnaast het streven om als autofabrikant zelfs volledig klimaatneutraal te opereren. Dat bereiken we niet door alleen elektrische auto’s te maken, maar door ervoor te zorgen dat ook de gehele productieketen en de operatie klimaatneutraal zijn, van grondstofwinning tot recycling. Uiteindelijk is het streven dat de hele cyclus circulair wordt.”

Ongeveer 75 tot 80 procent van alle nieuw verkochte Volvo’s wordt afgenomen door de leasebranche

Terug naar de verkiezing. De Volvo XC40 kwam in 2018 op de markt en maakt inmiddels 50 procent uit van de nieuwverkoop van het merk. De auto is nog altijd razend populair bij leaserijders en leasemaatschappijen. Ongeveer 75 tot 80 procent van alle nieuw verkochte Volvo’s wordt afgenomen door de leasebranche, weet Van Polanen Petel. “We zijn de laatste jaren enorm gegroeid op de zakelijke markt, niet alleen met de XC40 maar ook dankzij auto’s als de Volvo V60 Plug-in hybrid en de Volvo V40, toen nog met dieselmotoren. De XC40 Pure electric heeft nu dat stokje overgenomen.”

Daarnaast verwacht Volvo in Nederland veel van de nieuwe, compacte, vol-elektrische Volvo EX30 die in juni werd geïntroduceerd, en de full-size volledig elektrische suv EX90. Die verbreding in het leveringsprogramma is nodig want Volvo heeft groeiambities, laat Van Polanen Petel weten. “We willen wereldwijd naar 1,2 miljoen auto’s rond het jaar 2025.” De focus is daarbij op het premiumsegment, en dat betekent dat niet alleen de auto’s aan de hoge verwachtingen van klanten moeten voldoen, ook de aftersales dient op orde te zijn.

Dit brengt ons bij het retailnetwerk en de werkplaatsen van Volvo-dealers. In 2015 startte Volvo namelijk wereldwijd met Volvo Personal Service (VPS). Een werkplaatsconcept waarbij autotechnici samenwerken in teams van twee, en leidend zijn in het afhandelen van alle werkplaatsprocessen. Binnen VPS communiceert de klant bovendien rechtstreeks met de autotechnicus. Het voorkomt ruis in de communicatie en zorgt ervoor dat er altijd precies geleverd wordt conform afspraak. “De dienstverlening in onze werkplaatsen is hiermee nog beter geworden. Dat wordt enorm gewaardeerd door onze klanten.”

De toekomst voor Volvo ziet er samen met de retailers gewoon goed uit

Een ander concept dat Van Polanen Petel graag onder de aandacht brengt is Care by Volvo, waarbij klanten een abonnement afsluiten op het gebruik van een auto. “Je ziet dat steeds meer mensen liever kiezen voor het betalen van een vast maandbedrag. Het succes van private lease spreekt wat dat betreft voor zich. Care by Volvo biedt nog meer flexibiliteit en past helemaal in onze ‘Freedom to Move in safe, sustainable and personal way’-filosofie, die erop is gericht om een zo breed en flexibel mogelijk mobiliteitsaanbod te doen.” Met Care by Volvo sluiten klanten een flexibel abonnement af met een opzegtermijn van drie maanden. De tarieven beginnen bij 764 euro per maand voor een XC40 Pure electric en 689 euro per maand voor een EX30. “Inmiddels kiest ruim 10 procent van onze klanten voor dit flexibele abonnement.”

Opvallend: minder dan twee procent kiest er na drie maanden ook echt voor om met het abonnement te stoppen. “Bij de overige 98 procent loopt het abonnement dus gewoon door.”

Agentuur

Terug naar de dealerorganisatie. Want die moet niet alleen klaar zijn om vanuit de Freedom to Move-gedachte klanten op een voor hen passende manier te voorzien van mobiliteit via koop, lease of een abonnement, ook heeft die te maken met de invoering van het agentuurmodel. Dat zorgt bij sommige andere merken voor veel onrust, maar bij Volvo blijft het rustig. Dat heeft deels te maken met het feit dat het agentuurmodel voor Volvo in Nederland nog even op zich laat wachten, medio 2025 moet de omschakeling gemaakt zijn. Van Polanen Petel: “Daarbij komt dat het aanpassen van het dealernetwerk voor ons niet het doel is. Het is slechts een middel om juist die klant nog beter te kunnen helpen en deze een naadloze klantreis aan te bieden, zowel offline als online. Dat is voor ons het doel en dat willen we samen met onze dealers op een zorgvuldige manier realiseren.”

Het agentuurmodel is volgens Van Polanen Petel eigenlijk meer een antwoord op de vraag hoe de hedendaagse consument een auto koopt. Die wil volgens hem online shoppen en in de showroom zijn of haar auto ophalen, of juist alles met een Volvo-adviseur bespreken, van oriëntatie tot en met de aankoop. Of een traject daar tussenin. “Hoe dat aankoopproces ook verloopt, het moet een naadloos proces zijn waar je als autofabrikant sterker de regie neemt. Binnen dat proces blijft het contact met de retailer wel minstens zo belangrijk. De toekomst voor Volvo ziet er samen met de retailers ook gewoon goed uit, we hebben met de XC40, 60-serie en 90-serie en nu dus ook de EX30 en EX90 een zeer sterk aanbod op de zakelijke markt, waarbij we met de Volvo EX30 een voor ons nieuw segment betreden met een premium auto.”

Lachend: “Dat is wat mij betreft ook een prima kandidaat voor de volgende verkiezing van de Zakenauto van het Jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.