Liveblog | AM Driving Business Awards: Zonnestelsel om je pols
De AM Driving Business Awards zijn een begrip in de Nederlandse autobranche. Niet alleen wordt de Zakenauto van het Jaar verkozen door een professionele vakjury, ook wordt de Beste Nieuwkomer verkozen. Daarnaast komen belangrijke landelijke mobiliteitsaanbieders én leasepartijen samen om de bevindingen te bespreken van het Nationaal Zakelijk Mobiliteitsonderzoek, dat door onderzoeksbureau VMS | Insight wordt gepresenteerd. Kon je er niet bij zijn? Hier volg je alles op de voet.
Update 17.30 | Houdt u van horloges?
Vanuit een totale andere orde is het verhaal van Pim Koeslag, master watchmaker, die onlangs het Nederlandse horlogemerk Christiaan van der Klaauw heeft gekocht. “Een klein zonnestelsel om je pols”, vertelt Koeslag. Even voor de achtergrond: de horloges zijn vaak custom made en dus ‘haute horlogerie’, zoals het horlogemerk zelf zegt. In de horloges zijn bijvoorbeeld alle maan- en zonnestanden af te lezen, kleine planeetjes, die met de hand zijn beschilderd of eb en vloed indicaties: alles is met de handgemaakt. “En, alle horloges werken mechanisch, niks is elektrisch,” zegt Koeslag. Evenals in de automotive, heeft ook Van der Klaauw te maken met ‘lange’ wachttijden, oplopend tot een paar maanden. Dat is nog bescheiden in vergelijking met de autobranche, merkt Gandor Bronkhorst terecht op, adjunct hoofdredacteur van AM.
Update 16.00 | Uber voor alles
“Uber voor alles”, met die woorden begint Rens Lieman schrijver/journalist. “Ik wil het en ik wil het nu, dat is de gedachte waaruit Uber is ontstaan en waar rondom heen de on-demand economie is ontstaan. Uber heeft de basis daarvoor gelegd; van daaruit zijn talloze andere on-demand services begonnen. Op een knop drukken en alles is geregeld; het gaat frictie loos.”
Allerlei data worden dus gebruikt door Uber om de capaciteit te bepalen: waar zijn de voetbalwedstrijden of event waarbij rekening wordt gehouden met aantallen passagiers. “Via algoritme wordt automatisch berekend hoeveel taxi’s er nodig zijn: dan kun je de snelle beschikbaarheid garanderen. Uber houdt vraag en aanbod daarmee in balans.”
Waarom zijn die chauffeurs toch zo gemotiveerd?, vroeg hij zich af. Toen hij zelf als maaltijdbezorging ging werken, merkte hij hoe hij telkens werd getriggerd en gemotiveerd door alle ‘werkprikkels’. “Als je nog een extra ritje deed, dan kreeg je een extra bonus. En bij Uber is de passagier de baas; die bepaalt je rating en geeft je een beoordeling. Dat werkt heel motiverend.”
“De auto-industrie moet geen auto’s meer gaan verkopen, maar ritten. Dat is misschien wel veel interessanter”, denkt Lieman.
Rens Lieman, schrijver/journalist (l) & Gandor Bronkhorst, adjunct hoofdredacteur Automotive (r). (foto: Marcel Cazemier)
Update 15:10 | Rondetafelgesprek: thuiswerken is concurrent van ov
Eric Vousten, managing director VMS trophy trapt het rondetafelgesprek af met een kleine presentatie over het Nationaal Zakelijk Mobiliteit Onderzoek. De panelleden zijn Renate Hemerik (VNA), Jeroen Hermsen (RET), Tom Holla (NS) en Hein Balesar (RDC). NZMO deed onderzoek onder 3.096 reizigers en 836 bedrijven met betrekking tot zakenmobiliteit in viert thema’s.Het rondetafel gesprek wordt afgetrapt met Renate Hemerik (VNA), Jeroen Hermsen (RET), Tom Holla (NS) en Hein Balesar (RDC).
Het eerste thema gaat over thuiswerken. Tom Holla opmerkt dat treinreizigers vaak thuiswerkers zijn. “Deelvervoer kan het openbaar vervoer versterken maar het schuurt ook wel eens”, aldus Jeroen Hermsen.Vousten vervolgt: “De reisintensiteit van de auto is naar verwachting in 2023 weer op hetzelfde niveau als voor corona, dus bus en tram blijven naar verwachting een kleine 20 procent lager dan voor corona. Vooral bij de trein blijft de reisintensiteit hangen op 67 procent. wat ook weer laat zien dat veel treinreizigers thuis zijn gaan werken.” Volgens Hermsen lijkt er nu een stabiele situatie waar mensen dachten dat thuiswerken voor een paar dagen de norm is. “Een werkweek is nu vaak nog 3 dagen. Hoe wordt er gereisd en hoe zetten we onze voertuigen in is dan onze uitdaging” aldus Jeroen Hermsen. “Voor ons is ook belangrijk hoe we de capaciteit moeten inzetten.”
Wat iedereen ook signaleert is de toegenomen belangstelling voor de leasefiets; maar mensen maken daar vooral gebruik van als het door hun werkgever wordt aangeboden, aldus Vousten.
We veranderen van treinvervoerder tot mobiliteitsbedrijf
“Alles wat een klant wil, kunnen we vormgeven”, aldus Holla over de NS go app, die is ontwikkeld. “Hiermee kunnen we het mobiliteitsbeleid van een organisatie organiseren. Daarmee hopen we van treinvervoerder naar mobiliteitsbedrijf te gaan.” Volgens Hemerik is de sector vooral erg zoekende naar de juiste Maas-oplossingen. “Zeker, door corona is alles in stroomversnelling gekomen. iedereen is opzoek naar iets anders. bij ons in de sector zien we dat veel leasemaatschappijen erg zoekende zijn naar MaaS oplossingen. Maar laten we eerlijk zijn: we moeten er allemaal wel een boterham aan blijven verdienen. Als autoleasemaatschappij verdienen we meer aan een auto op de weg dan een treinkilometer. Je ziet dat die integratie wel naar elkaar toegroeit maar het verdienmodel van Maas voorzieningen is nog wel kwetsbaar.
Hemerik: ‘plannen van nu bijna niet haalbaar’
“De haalbaarheid en uitvoering van de plannen die er nu liggen is rondom ridicuul”, aldus Hemerik, die hiermee doelt op de plannen waarbij werkgevers met meer dan 100 werknemers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer moeten registreren. “We ondersteunen allemaal de klimaatdoelen, maar vrees dat dit bijna niet werkbaar is.”
Update 15:00 | We gaan van start!
De feestelijke middag, waar ruim 150 deelnemers op af gekomen zijn, is van start gegaan met een welkomstwoord van Luberto van Buiten en Gandor Bronkhorst van Automotive.