Was het de schuld van de RAI, Pon of de markt?

25 Jaar Automotive | De teloorgang van de AutoRAI

Gijs Verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek ‘Grijs verleden’ terug op gebeurtenissen in de geschiedenis van de autobranche. In deze jubileumeditie: Het einde van de AutoRAI.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: RAI

Anderhalf jaar voordat de AutoRAI 2017 zou plaatsvinden, trok beurshal Amsterdam RAI de stekker uit het event. Ids Boersma, voormalig directeur RAI Exhibitions, herinnert zich de afgelasting nog goed. “Ik vond het triest dat een icoon ten grave werd gedragen”, aldus Boersma, destijds verantwoordelijk voor beurzen in RAI Amsterdam. Hij noemt drie factoren waardoor de AutoRAI niet meer bestaat.

Het besluit om de AutoRAI 2007 te verplaatsen van februari naar april, pakte slecht uit. “Na de verplaatsing van de beurs van februari naar april bleven de dagjesmensen weg en mede daardoor daalde het aantal bezoekers van 500 naar 400 duizend”, aldus Boersma. Een tweede factor is volgens Boersma de financiële crisis in 2008 waardoor er fors bezuinigd werd. De derde reden: Pon. De RAI zette na de crisis in op een uniform en kostenefficiënt beursconcept. Boersma stelt dat vrijwel iedereen daar positief over was. “In Nederland ontkom je alleen niet aan de firma Pon. Die legde zijn focus op internet en showrooms en haakte af, waardoor een complete beurs onmogelijk werd.”

Niet haalbaar

Pon heeft altijd fel betwist dat het geen toekomst zag in een autoshow. Wel was er twijfel over het aangeboden concept: volgens Pon was er nog voldoende tijd om een beter beursconcept te realiseren. Net als andere importeurs reageerde Pon dan ook woedend op het besluit van de RAI. Ingewijden stelden dat de RAI het “terugkerende gedoe” met de AutoRAI beu was en het tijdslot liever voor meer winstgevende, vaak internationale, events gebruikte. Boersma blijft van mening dat Pon meer had kunnen doen om het evenement in de lucht te houden. “In de automotive hebben partijen de moeite om de schuld te krijgt. Pon vond dat het concept aan vernieuwing toe was maar trok toch de stekker uit de AutoRAI door niet mee te doen en hun eigen concept neer te zetten.

De theorie dat de internationale strategie van RAI Amsterdam voorrang kreeg boven de AutoRAI is volgens Boersma “flauwekul”. Wij hadden liever gezien dat het evenement door zou gaan.” Voor de volledigheid: in 2017 realiseerde de RAI ondanks het wegvallen van de AutoRAI meer omzet- en winst dan in 2016.

Ook Huub Dubbelman, voorzitter sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging, noemt meerdere oorzaken voor het definitieve einde van de beurs, in 2017. Toentertijd was hij manager corporate communications bij Mercedes-Benz Nederland. “Na de kredietcrisis deden nieuwe showroomconcepten hun intrede, gekoppeld aan social media kanalen. Dat betekende het einde van veel autotentoonstellingen; zelfs de IAA in Frankfurt moest er aan geloven.”

Nieuw concept

Volgens Boersma is er nog altijd ruimte voor een autobeurs. “De huidige coronacrisis bewijst de waarde van fysiek contact en nog steeds veel jongeren zijn geïnteresseerd in auto’s. De branche heeft met de elektrificatie ook veel te melden. Je moet de bezoeker centraal zetten in plaats van de auto. De sleutel ligt bij de importeurs, dus ook bij RAI Vereniging.”
Dubbelman ziet mogelijkheden in een beurs waar innovatie en mobiliteit bij elkaar komen. “Het IAA-concept dat recent is gepresenteerd in München, is nog niet uitgewerkt. Misschien is een virtuele formule zoals bij de CES in Las Vegas interessanter. ”Volgens hem ligt de bal nu bij de RAI. “Het uitwerken van een nieuw concept is een mooie uitdaging voor de conceptontwikkelaars van beursgebouw Amsterdam RAI. En dan ben ik benieuwd waar zij ons mee verrast.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

25 Jaar Automotive | De teloorgang van de AutoRAI | Automotive Online
Was het de schuld van de RAI, Pon of de markt?

25 Jaar Automotive | De teloorgang van de AutoRAI

Gijs Verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek ‘Grijs verleden’ terug op gebeurtenissen in de geschiedenis van de autobranche. In deze jubileumeditie: Het einde van de AutoRAI.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: RAI

Anderhalf jaar voordat de AutoRAI 2017 zou plaatsvinden, trok beurshal Amsterdam RAI de stekker uit het event. Ids Boersma, voormalig directeur RAI Exhibitions, herinnert zich de afgelasting nog goed. “Ik vond het triest dat een icoon ten grave werd gedragen”, aldus Boersma, destijds verantwoordelijk voor beurzen in RAI Amsterdam. Hij noemt drie factoren waardoor de AutoRAI niet meer bestaat.

Het besluit om de AutoRAI 2007 te verplaatsen van februari naar april, pakte slecht uit. “Na de verplaatsing van de beurs van februari naar april bleven de dagjesmensen weg en mede daardoor daalde het aantal bezoekers van 500 naar 400 duizend”, aldus Boersma. Een tweede factor is volgens Boersma de financiële crisis in 2008 waardoor er fors bezuinigd werd. De derde reden: Pon. De RAI zette na de crisis in op een uniform en kostenefficiënt beursconcept. Boersma stelt dat vrijwel iedereen daar positief over was. “In Nederland ontkom je alleen niet aan de firma Pon. Die legde zijn focus op internet en showrooms en haakte af, waardoor een complete beurs onmogelijk werd.”

Niet haalbaar

Pon heeft altijd fel betwist dat het geen toekomst zag in een autoshow. Wel was er twijfel over het aangeboden concept: volgens Pon was er nog voldoende tijd om een beter beursconcept te realiseren. Net als andere importeurs reageerde Pon dan ook woedend op het besluit van de RAI. Ingewijden stelden dat de RAI het “terugkerende gedoe” met de AutoRAI beu was en het tijdslot liever voor meer winstgevende, vaak internationale, events gebruikte. Boersma blijft van mening dat Pon meer had kunnen doen om het evenement in de lucht te houden. “In de automotive hebben partijen de moeite om de schuld te krijgt. Pon vond dat het concept aan vernieuwing toe was maar trok toch de stekker uit de AutoRAI door niet mee te doen en hun eigen concept neer te zetten.

De theorie dat de internationale strategie van RAI Amsterdam voorrang kreeg boven de AutoRAI is volgens Boersma “flauwekul”. Wij hadden liever gezien dat het evenement door zou gaan.” Voor de volledigheid: in 2017 realiseerde de RAI ondanks het wegvallen van de AutoRAI meer omzet- en winst dan in 2016.

Ook Huub Dubbelman, voorzitter sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging, noemt meerdere oorzaken voor het definitieve einde van de beurs, in 2017. Toentertijd was hij manager corporate communications bij Mercedes-Benz Nederland. “Na de kredietcrisis deden nieuwe showroomconcepten hun intrede, gekoppeld aan social media kanalen. Dat betekende het einde van veel autotentoonstellingen; zelfs de IAA in Frankfurt moest er aan geloven.”

Nieuw concept

Volgens Boersma is er nog altijd ruimte voor een autobeurs. “De huidige coronacrisis bewijst de waarde van fysiek contact en nog steeds veel jongeren zijn geïnteresseerd in auto’s. De branche heeft met de elektrificatie ook veel te melden. Je moet de bezoeker centraal zetten in plaats van de auto. De sleutel ligt bij de importeurs, dus ook bij RAI Vereniging.”
Dubbelman ziet mogelijkheden in een beurs waar innovatie en mobiliteit bij elkaar komen. “Het IAA-concept dat recent is gepresenteerd in München, is nog niet uitgewerkt. Misschien is een virtuele formule zoals bij de CES in Las Vegas interessanter. ”Volgens hem ligt de bal nu bij de RAI. “Het uitwerken van een nieuw concept is een mooie uitdaging voor de conceptontwikkelaars van beursgebouw Amsterdam RAI. En dan ben ik benieuwd waar zij ons mee verrast.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.