Kennisbank | Verhuurders op zoek naar hogere bezettingsgraad
Na een jarenlange constante groei van het wagenpark, liet de verhuurvloot van Bovag-leden door corona in 2020 een forse krimp zien. Het aantal personenauto’s nam af met 16 procent (naar 26.414 voertuigen). Bij bestelwagens en aanhangwagens lag de afname onder de 10 procent. Vervelender voor de sector was dat de bezettingsgraad van de vloot daalde. Tijdens de twee lockdowns daalde het aantal verhuurtransacties drastisch en dat is terug te vinden in de bezettingsgraad. Bij personenauto’s ging die van 70,5 procent in 2019 naar 65,6 procent in 2020; bij bestelauto’s daalde hij met 6 procentpunt naar 63,3 procent en bij vrachtwagens was een daling te zien van 12,4 procentpunt, naar 46,4 procent. Verder valt de daling op in aantal personenauto’s dat op deelplatforms wordt aangeboden: van 21 procent in 2019 naar 17 procent in 2020.
Nieuwe concepten
Om de bezettingsgraad toch te verhogen werden door verhuurmaatschappijen tal van nieuwe concepten ontwikkeld. Zo kwam Sixt vorig jaar met een autodeelconcept en met een supershortlease product, en lanceerde Hertz iets soortgelijks in samenwerking met de ANWB. Of dit soort concepten aanslaan bij consumenten, is vooralsnog moeilijk te zeggen omdat de coronapandemie de markt flink verstoort. Tijdens een online bijeenkomst van Bovag Verhuur- en Deelautobedrijven presenteerde de branchevereniging eerder dit jaar de cijfers aan zijn achterban. Deze rapportage was onderdeel van een onderzoek onder 57 leden van deze sectie. “Klanten van verhuurders schaalden het aantal huurvoertuigen af en verhuurders deden dat zelf ook om zich aan te passen aan de afgenomen vraag”, concludeert Bovag. “Daarnaast beweegt de huurautovloot mee met de vergroening van personenauto’s.”
Vergroening
Dat laatste is deels waar: het aandeel dieselauto’s in de vloot halveerde van 21,3 procent in 2019 naar 11,5 procent in 2020. Anderzijds nam het aandeel benzineauto’s juist toe, van 67,4 procent (2019) naar 70,5 procent (2020). Het aandeel elektrische personenauto’s stijgt weliswaar flink, maar die groei staat niet in verhouding tot de groei van dit aandeel over alle segmenten.
Van alle geregistreerde leaseauto’s in 2020 was een kleine 22 procent elektrisch; in de verhuurmarkt was dat 7,5 procent. Dat is fors lager dan in de leasemarkt, waar (inclusief private lease) dat aandeel rond de 20 procent ligt. Gezien het gemiddeld aantal verreden verhuurkilometers per dag (minder dan 200) is voor de meeste huuraanvragen de actieradius afdoende.
EV-aandeel omhoog
Het aandeel EV’s kan omhoog als meer bedrijven ze aanbieden. Op dit moment heeft ongeveer de helft van de leden van Bovag Verhuur- en Deelautobedrijven elektrische auto’s in de vloot. Maar volgens verhuurders is de vraag naar huur-EV’s er simpelweg niet. Helemaal niet van internationale klanten die wel veel kilometers willen maken, maar ook niet bij Nederlandse consumenten. In tegenstelling tot bij leasing (lage tco, lage bijtelling) zijn er geen incentives voor particulieren om bewust voor een elektrische huurauto te kiezen.
Noot van de redactie: Vlak na de publicatie van dit artikel meldde Inqar elektrische auto’s op te nemen in zijn verhuurvloot.
Voor de verhuurmarkt is het verder vergroenen op dit moment overigens bijzaak. Het allerbelangrijkste is om in een tijd met weinig reisbewegingen, de bezettingsgraad op orde te houden. Lichtpuntjes zijn er ook, zo groeit de zakelijke markt, onder andere doordat bedrijven nog geen nieuwe leaseauto’s willen inzetten, maar ook omdat het aantal thuisbezorgingen door corona toeneemt. Dat de bezettingsgraad nu stijgt, heeft toch vooral te maken met de behoorlijke defleet-operatie, waarbij grote internationale verhuurmaatschappijen hun vloot hebben gehalveerd om de bezettingsgraad op te krikken. Pas als eind 2021 de bezettingsgraad is gestegen én de vloot weer groeide, is er sprake van goed nieuws.
De cijfers
1,3 miljoen
nieuwe (ph)ev’s werden er vorig jaar in Europa verkocht. Daarmee was de nieuwverkoop van elektrische auto’s voor het eerst sinds 2015 hoger dan in China, waar 1,2 miljoen EV’s verkocht zijn. Dat meldt het internationale energieagentschap IEA.
35.193
nieuwe personenauto’s werden er in de eerste maand van dit jaar geregistreerd; 20 procent minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC.
67 miljoen
nieuwe banden zijn er in Europa verkocht in 2020. Dat zijn er 23 procent minder dan in 2019, zo meldt bandenrecyclevereniging ETRMA. In de vervangingsmarkt werden 192 miljoen banden verkocht (-12%).
zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends