Corona-liveblog #24: Cargurus trekt zich terug uit Europa | Herstart productie bij Audi en Volvo

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Cargurus trekt zich terug uit Europa. Volkswagen AG heeft te kampen met forse verliezen in het eerste kwartaal en trekt daardoor zijn prognose terug. Een grote meerderheid van de bandencrisis verwacht de crisis goed te doorstaan, zo blijkt uit de coronamonitor van branchevereniging Vaco.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

14:25 | Vaco: 85% bandenbedrijven verwacht crisis goed te doorstaan

Het aantal bandenspecialisten dat verwacht door de coronacrisis heen te komen, stijgt. Dat blijkt uit de coronamonitor van bandenbranchevereniging Vaco. In de tweede coronamonitor (6-15 april) is het aantal bedrijven dat zegt te verwachten door de crisis heen te komen, met 85 procent 9 procentpunt hoger dan in de eerste monitor (25-31 maart). Lees meer in dit artikel.

13:50 | Herstart productie bij Audi en Volvo

Audi brengt de productie in zijn fabrieken in Europa geleidelijk weer op gang. De autoproductie wordt vanaf eind april geleidelijk weer opgevoerd. De motorenproductie in het Hongaarse Győr is deze week al opgestart. Dat meldt Audi vandaag. En ook Volvo meldt dat het de productie in de fabrieken en Torslanda en Gent weer hervat. Beide fabrikanten melden het productieproces aangepast te hebben zodat ze voldoen aan de corona-voorschriften.

13:25 | Cargurus trekt zich terug uit Europa

Occasionplatform Cargurus trekt zich terug uit Europa. Dat meldt het bedrijf. Het Noord-Amerikaanse Cargurus was onder andere actief in Duitsland. Volgens het bedrijf is het de coronacrisis die het bedrijf ertoe noopt om zijn expansieplannen te herzien. Volgens diverse insiders was het bedrijf ook van plan naar Nederland te komen. Door de reorganisatie krimpt het bedrijf het aantal medewerkers met dertien procent.   

11.05 | In de Livestream: Betsie Brink, directeur van Oomt

Betsie Brink, directeur van Oomt, is vanmiddag om 16.00 uur onze gast in de Automotive Livestream. We spreken met haar over opleiden in crisistijd.

10:55 | ‘Lagere occasionprijzen maken herzien bpm-aangifte interessant’

Koerslijstsystemen laten een forse daling zien van de handelsinkoopwaarde. Dat maakt dat het herzien van recente bpm-aangiften de moeite waard kan zijn. Dat stelt Frank Bolsenbroek van Bolsenbroek&Partners, taxateur van importauto’s. Indien al aangifte is gedaan, kan er bezwaar worden gemaakt. “In het segment van de hogere middenklasse laten koerslijsten de afgelopen maand waardedalingen zien van 7,5 tot 15 procent. Dat kan énorm schelen in de bpm-afdracht.” Lees het hele artikel hier.

10:00 | Europese autoverkoop zwaar onderuit

In maart zijn er in Europa ruim een half miljoen nieuwe auto’s geregistreerd, een daling van 55 procent. Over het eerste kwartaal komt het totaal uit op 2,48 miljoen (-25,6%). Dat meldt koepelorganisatie voor autofabrikanten Acea. FCA zag het aantal registraties het hardst teruglopen, terwijl het Zweedse Volvo (in Zweden is er geen sprake van een lockdown) de kleinste daling kende. Lees het hele artikel hier.

09:30 | Volkswagen AG trekt prognose in vanwege verlies in Q1

Volkswagen AG trekt zijn prognose voor dit jaar in na de forse verliezen die het bedrijf in het eerste kwartaal leed. Dat meldt het bedrijf vandaag. Zo daalde de omzet over het eerste kwartaal met 8 procent, van 60 miljard euro in Q1 vorig jaar naar 55 miljard euro nu. Het bedrijfsresultaat daalde met 77 procent tot ongeveer 900 miljoen euro, waar dat een jaar geleden nog 3,9 miljard euro was. Dat resultaat was ook weer lager dan in 2018, door een reservering wegens het dieselschandaal. Over heel 2019 wist het bedrijf nog een operationeel resultaat van 22 procent te boeken.

De dalende verkopen en de productiestop in Europa en Noord-Amerika als gevolg van de corona-lockdown, kosten het bedrijf 2 miljard euro per week. Inmiddels is er wel een herstart van een deel van de productie gepland. “Het is momenteel onmogelijk te voorspellen wanneer een nieuwe prognose voor het lopende boekjaar mogelijk zal zijn”, aldus de Volkswagen Groep. Het concern stelt dat het de effecten van de pandemie op de vraag van de klanten, de toeleveringsketens en de productie momenteel niet kan inschatten. Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #24: Cargurus trekt zich terug uit Europa | Herstart productie bij Audi en Volvo | Automotive Online

Corona-liveblog #24: Cargurus trekt zich terug uit Europa | Herstart productie bij Audi en Volvo

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Cargurus trekt zich terug uit Europa. Volkswagen AG heeft te kampen met forse verliezen in het eerste kwartaal en trekt daardoor zijn prognose terug. Een grote meerderheid van de bandencrisis verwacht de crisis goed te doorstaan, zo blijkt uit de coronamonitor van branchevereniging Vaco.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

14:25 | Vaco: 85% bandenbedrijven verwacht crisis goed te doorstaan

Het aantal bandenspecialisten dat verwacht door de coronacrisis heen te komen, stijgt. Dat blijkt uit de coronamonitor van bandenbranchevereniging Vaco. In de tweede coronamonitor (6-15 april) is het aantal bedrijven dat zegt te verwachten door de crisis heen te komen, met 85 procent 9 procentpunt hoger dan in de eerste monitor (25-31 maart). Lees meer in dit artikel.

13:50 | Herstart productie bij Audi en Volvo

Audi brengt de productie in zijn fabrieken in Europa geleidelijk weer op gang. De autoproductie wordt vanaf eind april geleidelijk weer opgevoerd. De motorenproductie in het Hongaarse Győr is deze week al opgestart. Dat meldt Audi vandaag. En ook Volvo meldt dat het de productie in de fabrieken en Torslanda en Gent weer hervat. Beide fabrikanten melden het productieproces aangepast te hebben zodat ze voldoen aan de corona-voorschriften.

13:25 | Cargurus trekt zich terug uit Europa

Occasionplatform Cargurus trekt zich terug uit Europa. Dat meldt het bedrijf. Het Noord-Amerikaanse Cargurus was onder andere actief in Duitsland. Volgens het bedrijf is het de coronacrisis die het bedrijf ertoe noopt om zijn expansieplannen te herzien. Volgens diverse insiders was het bedrijf ook van plan naar Nederland te komen. Door de reorganisatie krimpt het bedrijf het aantal medewerkers met dertien procent.   

11.05 | In de Livestream: Betsie Brink, directeur van Oomt

Betsie Brink, directeur van Oomt, is vanmiddag om 16.00 uur onze gast in de Automotive Livestream. We spreken met haar over opleiden in crisistijd.

10:55 | ‘Lagere occasionprijzen maken herzien bpm-aangifte interessant’

Koerslijstsystemen laten een forse daling zien van de handelsinkoopwaarde. Dat maakt dat het herzien van recente bpm-aangiften de moeite waard kan zijn. Dat stelt Frank Bolsenbroek van Bolsenbroek&Partners, taxateur van importauto’s. Indien al aangifte is gedaan, kan er bezwaar worden gemaakt. “In het segment van de hogere middenklasse laten koerslijsten de afgelopen maand waardedalingen zien van 7,5 tot 15 procent. Dat kan énorm schelen in de bpm-afdracht.” Lees het hele artikel hier.

10:00 | Europese autoverkoop zwaar onderuit

In maart zijn er in Europa ruim een half miljoen nieuwe auto’s geregistreerd, een daling van 55 procent. Over het eerste kwartaal komt het totaal uit op 2,48 miljoen (-25,6%). Dat meldt koepelorganisatie voor autofabrikanten Acea. FCA zag het aantal registraties het hardst teruglopen, terwijl het Zweedse Volvo (in Zweden is er geen sprake van een lockdown) de kleinste daling kende. Lees het hele artikel hier.

09:30 | Volkswagen AG trekt prognose in vanwege verlies in Q1

Volkswagen AG trekt zijn prognose voor dit jaar in na de forse verliezen die het bedrijf in het eerste kwartaal leed. Dat meldt het bedrijf vandaag. Zo daalde de omzet over het eerste kwartaal met 8 procent, van 60 miljard euro in Q1 vorig jaar naar 55 miljard euro nu. Het bedrijfsresultaat daalde met 77 procent tot ongeveer 900 miljoen euro, waar dat een jaar geleden nog 3,9 miljard euro was. Dat resultaat was ook weer lager dan in 2018, door een reservering wegens het dieselschandaal. Over heel 2019 wist het bedrijf nog een operationeel resultaat van 22 procent te boeken.

De dalende verkopen en de productiestop in Europa en Noord-Amerika als gevolg van de corona-lockdown, kosten het bedrijf 2 miljard euro per week. Inmiddels is er wel een herstart van een deel van de productie gepland. “Het is momenteel onmogelijk te voorspellen wanneer een nieuwe prognose voor het lopende boekjaar mogelijk zal zijn”, aldus de Volkswagen Groep. Het concern stelt dat het de effecten van de pandemie op de vraag van de klanten, de toeleveringsketens en de productie momenteel niet kan inschatten. Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.