ARN: Recyclingbijdrage voor auto’s volgend jaar omlaag
De recyclingbijdrage voor nieuwe personen- en bestelwagens daalt volgend jaar met 2,50 euro per nieuw verkocht voertuig, naar 35 euro. Dit meldt de brancheorganisatie voor recycling, Auto Recycling Nederland (ARN).
Deze daling komt volgens ARN door efficiëntiemaatregelen in de recyclingketen. Ook de beheerbijdrage voor li-ion batterijen voor hybride en vol-elektrische auto’s gaat omlaag, gemiddeld met 10 procent. Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,4 procent worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling inclusief hergebruik te voldoen.
Op termijn moeten de batterijen van elektrische auto’s op een duurzame manier worden gerecycled. Door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second-use toepassingen van Li-ion batterijen zijn de kosten hiervan gedaald. De wettelijke eis van minimaal 50 procent hergebruik van de batterij is volgens ARN behaald, met name door de vergrote herinzet. De beheerbijdrage voor loodzuur en NiMH startaccu’s en aandrijfbatterijen blijft in 2020 ongewijzigd ten opzichte van 2019, namelijk 5 cent (excl. btw). De bijdragen voor li-ion startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2020 (incl. btw):
Beheerbijdrage in 2019 (€) | Beheerbijdrage in 2020 (€) | |
Per batterij bij een gewicht ≤5 kg | 8 | 7 |
Per accu bij een accu gewicht >5 kg en ≤25 kg | 20 | |
Per batterij bij een gewicht >5 kg en ≤15 kg (nieuwe categorie in 2020 door toename 48V’s ) | 12 | |
Per accu bij een accu gewicht >15 kg en ≤25 kg | 18 | |
Per accu bij een accu gewicht >25 kg en ≤100 kg | 60 | 55 |
Per accu bij een accu gewicht >100 kg en ≤350 kg | 120 | 110 |
Per accu bij een accu gewicht >350 kg en ≤600 kg | 145 | 135 |
Per accu bij een accu gewicht >600 kg en ≤900 kg | 175 | 160 |
Bron: ARN, bewerking Automotive.