Inspiration Day: Autobranche is aan zet [met video]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Johan van der Hoeven (Fource) in gesprek met Sander Schimmelpenninck.

Dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck bekende het gelijk maar: hij nooit een auto gehad, nou ja behalve dan een Lada die bij zijn tweede huis staat. Be Brilliant, onder die uitdagende en prikkelende titel vond gisteren in Amsterdam de tweede editie van Automotive Inspiration Day plaats. Tijdens dit evenement draait alles om inspiratie: de kunst om over de schutting te kijken, niet bang te zijn voor een ander geluid en verrassend nieuwe inzichten op te doen vanuit de kunst, wetenschap, filosofie of voeding.

Wetenschapsjournalist Diederik Jekel deed de aftrap en zorgde ook meteen dat iedereen in de zaal bij de les was. Volgens hem is het opwekken van een liter benzine namelijk ongelofelijk duur. “Eigenlijk zou een liter benzine ruim 900 euro moeten kosten. Wij leven volledig op de pof van moeder aarde.” Hij vroeg de zaal dan ook om goed na te denken over de eigen rol.  “Jullie hebben de positie om zaken te veranderen. En dat begint bij een goede discussie.” Met zijn groene en milieubewuste betoog raakte hij zichtbaar de morele kompas van de toehoorders in de zaal. “Zeg niet dat je niet kunt veranderen omdat anderen de regels bepalen. Het punt is dat die anderen dat ook weer zeggen. En zo gebeurt er uiteindelijk niets.”

Volgens filosoof Karim Benammar gaat het er vooral om dat je ’transformerend’ leert denken en vanuit een ander perspectief de zaken benadert. Volgens hem zitten veel mensen “gevangen in een gouden kooi met een mooi salaris”. Volgens Benammar heeft de autobranche moeite om te concurreren met nieuwkomers, omdat er te veel in bekende patronen wordt gedacht en beslissingen worden genomen op basis van aannames die niet altijd juist zijn. “Brainstormen is nu vaak gezellig, maar moet een beetje ongemakkelijk zijn. Keer bestaande aannames om en bekijk of je daar daadwerkelijk op uit kunt komen. Vliegen is slecht voor het milieu kun je omdraaien: niets is beter voor het milieu dan vliegen. En probeer vanuit dat perspectief dan een oplossing te bedenken. Elon Musk conformeerde zich niet aan de aanname dat een raket maar één keer de ruimte in kan en kwam zo op de ‘recyclebare raket’ Falcon 9.

Anticiperen

Dat we anders moeten gaan denken in de mobiliteitswereld, beaamde ook Fource-directeur Johan van der Hoeven, die ervan uitgaat dat we de komende vijf jaar vooral moeten bezig zijn met anticiperen op al die veranderingen. “Ik ben blij als er vanuit mijn organisatie nieuwe ideeën opborrelen. Die kunnen ons namelijk helpen met het bijbenen van alle transformaties die gaande zijn. Ik probeer daarom intern innovatie echt te stimuleren.” Wel vindt hij dat er op dit moment veel hysterie is rond het klimaat. “Het lijkt nu alsof we de fabrieksarbeider die net een autootje van 1.500 euro kan betalen, zijn auto afpakken om problemen op te lossen die ergens anders ontstaan.”

Dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van Quote en ondernemer, werd bijgestaan door sidekick Frank van Klink, directeur van XLLease, die eerder aan Automotive liet weten persoonlijk vooral geïnspireerd te worden door selfmade mannen en vrouwen die kritisch over zichzelf blijven en hun eigen succes ook graag willen delen met anderen.

Filmmaker Martin Koolhoven (Oorlogswinter) zou graag zien dat mensen geen anekdotes vertellen, maar een verhaal. “Liefst met een positieve emotie op het einde. Dan raak je mensen. Dat geldt voor mij als filmmaker, maar net zo goed voor iemand die auto’s verkoopt.” Onderhandelaar Fleur Ravensbergen wil ook mensen raken. Ze werkt in conflictgebieden overal op de wereld. Soms is contact maken zelfs noodzakelijk om ze in leven te houden. “Sommige strijdende partijen gaan verliezen, maar realiseren zich dat niet. Ons eerste taak is ze dat duidelijk te maken. Als dat mislukt kan het slecht met ze aflopen.” Ze was betrokken bij ontwapeningen in Baskenland en Noord-Ierland. “Maar meestal is conflictbeheersing het maximale.”

Queen

Na een serie aan workshops over content, lachen en vloggen en vluchten, was het de beurt aan mede-oprichter Martijn Lammers van zonneauto Lightyear om de strategie van dit Nederlandse revolutionaire concept uit de doeken te doen. “Ook Tesla heeft inmiddels een legacy en ik denk dat zij daarom niet hebben bedacht om zonnencellen op de auto te plaatsen: zij hebben een ontwerp van een conventionele auto. Misschien was Musk wel te vroeg. Wij zijn begonnen met een wit vel papier en juist het uitgangspunt dat de auto volledig zijn eigen energie moet opwekken.” Het concept heeft dus, geheel in lijn met de brainstormstrategie van Benammer, een ander vertrekpunt dan die van traditionele fabrikanten. Datzelfde geldt voor vegetarische slager Jaap Korteweg, die na het succes van zijn vegetarische vlees met ludieke namen als Little Willies en Naked chickburger, de maag van een koe fabrieksmatig wil nabootsen om zo ook melk zonder koeien te kunnen fabriceren. Jeroen Kruisweg, directeur van ALD, vertelde in een interview waar hij zijn inspiratie vandaan haalt: rockband Queen. “Heb je die film gezien? Queen is van het publiek, zo is zelfs het nummer ‘We will rock you ontstaan.’ Juist voor die mensen achterin de zaal, waar zij zelf vroeger ook stonden. Het is de taak van een manager om die mensen ook in het licht te zetten, want de beste ideeën komen dikwijls van mensen die juist niet uit zichzelf op de voorgrond treden.”

Het meest opmerkelijke idee van de dag kwam toch wel uit de koker van slotspreker Korteweg. “Waarom zouden we mensen niet zo genetisch manipuleren dat we allemaal een stuk kleiner worden. Dan hebben we ook veel minder voedsel nodig”, vertelde hij met een glimlach. “Ja, dat is nog eens een gevalletje omdenken.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.