Leasing Event | Niet iedereen gaat profiteren van groei in leasing

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten (l) in gesprek met Tex Gunning (midden) en Mathijs Bouman.

De setting: een huiskameropstelling – maar dan met de stoelen op 1,5 meter – in een 3D-printbedrijf. En uiteraard volledig online, op de studiogasten na. Zo zag het Leasing Event 2021 er uit, dat gisteren werd gehouden. Terwijl het netwerken nog een jaar moet wachten, bleef het programma overeind, met topsprekers als crisisexpert Djuro Leideritz die 10 tips gaf om de crisis door te komen, Philips’ mobiliteitsmanager Pim de Weerd die uitlegde hoe het bedrijf zijn mobiliteit gaat invullen, tv-econoom Mathijs Bouman die de impact van de coronapandemie op macro-economisch niveau presenteerde, en een interview met Leaseplan-ceo Tex Gunning. Ook was er ruimte voor de presentatie van de Leasemaatschappij Top 60, een naslagwerk over de leasebranche dat Automotive-uitgever Mobility Media jaarlijks samenstelt.

Hoopvol

Zowel Leideritz als Bouman hadden een redelijk hoopvolle boodschap: de eerste dat je als groot en klein bedrijf zelfs een crisis als een pandemie enigszins kunt voorbereiden. En dat het natuurlijk vooral de kleinere bedrijfscrises zijn die echt om voorbereiding en oefening vragen, zodat je voorbereid bent als het moment daar is. En Bouman gaf in zijn slotpresentatie mee dat – weliswaar onder een groot aantal voorbehouden – de economie wel eens snel weer op zal kunnen krabbelen. “In tegenstelling tot in andere crises, is er niets stuk. We staan alleen stil. Consumenten hebben veel geld op de plank liggen, want door de steunmaatregelen valt het aantal ontslagen mee. Als er een vaccin is, kunnen we de economie daarom snel weer op gang brengen.”

In tegenstelling tot in andere crises, is er niets stuk. We staan alleen stil

Mathijs Bouman, econoom

Debiteurenbeheer is essentieel, want mede dankzij de steunmaatregelen lopen er enkele zombies rond: bedrijven die veel schulden hebben, vooral aan de belastingdienst, en eigenlijk onterecht overeind zijn gehouden. “En dit is de tijd om te investeren in technologie, kennis en om nieuwe mensen aan te trekken. Vergelijk het met een pitstop tijdens een gele vlag in de Formule-1: de seconden die je verliest hebben dan minder impact dan wanneer de markt op volle snelheid zit.” Naast debiteuren is een andere zwakke plek de grote financiële verplichtingen van consumenten, waar ook private lease onder valt. “Vooral de groep tussen de 30-35 jaar heeft een huis gekocht op 1,5 inkomen. Valt er een inkomen weg, dan kunnen ze de maandelijkse lasten niet meer betalen. Eigenlijk zou je daar als private leasemaatschappij rekening mee moeten houden: je bent een risicoverzekeraar voor mobiliteit, daar hoort ook een werkloosheidsverzekering bij. En meer flexibiliteit, bijvoorbeeld in opzegbaarheid, al hoort daar een hoger leasebedrag bij.”leasing event screendump 2020

Schaalgrootte

Dat de private leasemarkt voor consumenten grote aantrekkingskracht heeft, daar is ook Leaseplan-ceo Tex Gunning van overtuigd. “De leasemarkt groeit de komende jaren enorm. Maar de prijzen gaan wel enorm omlaag. Dat vraagt om een volledig digitaal proces, waarmee je de kosten ook laag kunt houden. Die investering verdien je terug door schaalgrootte. Ik denk dat MKB-bedrijven alleen een rol kunnen spelen als ze zich bij zo’n digitaal platform aansluiten”, aldus Gunning in gesprek met Luberto van Buiten en Mathijs Bouman.

Bouman en Gunning waren het erover eens dat de auto veruit het populairste vervoermiddel blijft.
“Het thuiswerken blijft wel standaard; niet volledig maar twee of drie dagen. De vraag naar auto’s blijft toenemen. Onze strategie blijft daarom ook uit gaan van de auto in plaats van een mobiliteitsplatform waarop je alles moet aanbieden. Variëteit in mobiliteit is er al jaren. Ik geloof niet dat iemand elke ochtend via een app gaat checken welke vervoermiddelen hij dan moet kiezen; de mens is een gewoontedier en irrationeel waar het gaat om mobiliteit. Ook bij carsharing zien we dat die auto’s uiteindelijk op een dag door één iemand wordt gebruikt, meestal om van en naar werk te gaan.”

Aantrekkelijk

Ook Bouman is die mening toegedaan. “We hebben het nu gezien: een paar auto’s minder op snelweg en het fileprobleem is opgelost. Niet voor niets praat nu zelfs de VVD over kilometerbeprijzing. Mijn les van deze crisis is: voer een kilometerheffing in. Mensen die in verleden kozen voor trein ipv auto deden dit om file te vermijden, niet omdat ze zo graag in de trein zitten. Dus als we het fileprobleem oplossen, wordt de auto weer aantrekkelijker. Dat is toch goed nieuws voor de branche.”

Kijk het event hier terug

Het online Leasing Event is via deze link terug te zien. Met op:
7:54: Crisisexpert Djuro Leideritz
25:31: Pim de Weerd, mobiliteitsmanager Philips
42:44: Tex Gunning, ceo Leaseplan
1:14:44: Presentatie Leasemaatschappij Top 60
1:21:37: Mathijs Bouman, econoom en journalist bij Nieuwsuur

sponsorbalk 2020

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasing Event | Niet iedereen gaat profiteren van groei in leasing | Automotive Online

Leasing Event | Niet iedereen gaat profiteren van groei in leasing

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten (l) in gesprek met Tex Gunning (midden) en Mathijs Bouman.

De setting: een huiskameropstelling – maar dan met de stoelen op 1,5 meter – in een 3D-printbedrijf. En uiteraard volledig online, op de studiogasten na. Zo zag het Leasing Event 2021 er uit, dat gisteren werd gehouden. Terwijl het netwerken nog een jaar moet wachten, bleef het programma overeind, met topsprekers als crisisexpert Djuro Leideritz die 10 tips gaf om de crisis door te komen, Philips’ mobiliteitsmanager Pim de Weerd die uitlegde hoe het bedrijf zijn mobiliteit gaat invullen, tv-econoom Mathijs Bouman die de impact van de coronapandemie op macro-economisch niveau presenteerde, en een interview met Leaseplan-ceo Tex Gunning. Ook was er ruimte voor de presentatie van de Leasemaatschappij Top 60, een naslagwerk over de leasebranche dat Automotive-uitgever Mobility Media jaarlijks samenstelt.

Hoopvol

Zowel Leideritz als Bouman hadden een redelijk hoopvolle boodschap: de eerste dat je als groot en klein bedrijf zelfs een crisis als een pandemie enigszins kunt voorbereiden. En dat het natuurlijk vooral de kleinere bedrijfscrises zijn die echt om voorbereiding en oefening vragen, zodat je voorbereid bent als het moment daar is. En Bouman gaf in zijn slotpresentatie mee dat – weliswaar onder een groot aantal voorbehouden – de economie wel eens snel weer op zal kunnen krabbelen. “In tegenstelling tot in andere crises, is er niets stuk. We staan alleen stil. Consumenten hebben veel geld op de plank liggen, want door de steunmaatregelen valt het aantal ontslagen mee. Als er een vaccin is, kunnen we de economie daarom snel weer op gang brengen.”

In tegenstelling tot in andere crises, is er niets stuk. We staan alleen stil

Mathijs Bouman, econoom

Debiteurenbeheer is essentieel, want mede dankzij de steunmaatregelen lopen er enkele zombies rond: bedrijven die veel schulden hebben, vooral aan de belastingdienst, en eigenlijk onterecht overeind zijn gehouden. “En dit is de tijd om te investeren in technologie, kennis en om nieuwe mensen aan te trekken. Vergelijk het met een pitstop tijdens een gele vlag in de Formule-1: de seconden die je verliest hebben dan minder impact dan wanneer de markt op volle snelheid zit.” Naast debiteuren is een andere zwakke plek de grote financiële verplichtingen van consumenten, waar ook private lease onder valt. “Vooral de groep tussen de 30-35 jaar heeft een huis gekocht op 1,5 inkomen. Valt er een inkomen weg, dan kunnen ze de maandelijkse lasten niet meer betalen. Eigenlijk zou je daar als private leasemaatschappij rekening mee moeten houden: je bent een risicoverzekeraar voor mobiliteit, daar hoort ook een werkloosheidsverzekering bij. En meer flexibiliteit, bijvoorbeeld in opzegbaarheid, al hoort daar een hoger leasebedrag bij.”leasing event screendump 2020

Schaalgrootte

Dat de private leasemarkt voor consumenten grote aantrekkingskracht heeft, daar is ook Leaseplan-ceo Tex Gunning van overtuigd. “De leasemarkt groeit de komende jaren enorm. Maar de prijzen gaan wel enorm omlaag. Dat vraagt om een volledig digitaal proces, waarmee je de kosten ook laag kunt houden. Die investering verdien je terug door schaalgrootte. Ik denk dat MKB-bedrijven alleen een rol kunnen spelen als ze zich bij zo’n digitaal platform aansluiten”, aldus Gunning in gesprek met Luberto van Buiten en Mathijs Bouman.

Bouman en Gunning waren het erover eens dat de auto veruit het populairste vervoermiddel blijft.
“Het thuiswerken blijft wel standaard; niet volledig maar twee of drie dagen. De vraag naar auto’s blijft toenemen. Onze strategie blijft daarom ook uit gaan van de auto in plaats van een mobiliteitsplatform waarop je alles moet aanbieden. Variëteit in mobiliteit is er al jaren. Ik geloof niet dat iemand elke ochtend via een app gaat checken welke vervoermiddelen hij dan moet kiezen; de mens is een gewoontedier en irrationeel waar het gaat om mobiliteit. Ook bij carsharing zien we dat die auto’s uiteindelijk op een dag door één iemand wordt gebruikt, meestal om van en naar werk te gaan.”

Aantrekkelijk

Ook Bouman is die mening toegedaan. “We hebben het nu gezien: een paar auto’s minder op snelweg en het fileprobleem is opgelost. Niet voor niets praat nu zelfs de VVD over kilometerbeprijzing. Mijn les van deze crisis is: voer een kilometerheffing in. Mensen die in verleden kozen voor trein ipv auto deden dit om file te vermijden, niet omdat ze zo graag in de trein zitten. Dus als we het fileprobleem oplossen, wordt de auto weer aantrekkelijker. Dat is toch goed nieuws voor de branche.”

Kijk het event hier terug

Het online Leasing Event is via deze link terug te zien. Met op:
7:54: Crisisexpert Djuro Leideritz
25:31: Pim de Weerd, mobiliteitsmanager Philips
42:44: Tex Gunning, ceo Leaseplan
1:14:44: Presentatie Leasemaatschappij Top 60
1:21:37: Mathijs Bouman, econoom en journalist bij Nieuwsuur

sponsorbalk 2020

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.