Lightyear op Inspiration Day

Martijn Lammers (Lightyear): Voor niets gaat de zon op

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Dit kan alleen als je met een wit vel papier begint", zegt Martijn Lammers van Lightyear. (Foto: Lightyear)

Wat begon als een prille droom over een zonneauto, is binnen twee jaar uitgegroeid tot een bedrijf met 130 mensen en een gloednieuwe productiehal in Helmond waar hard wordt gewerkt aan de eerste prototypes. Nog even en het allereerste prototype van de Lightyear wordt internationaal gepresenteerd. Ondertussen zijn er online tachtig auto’s verkocht (verkoopprijs: 120 duizend euro) en is de ontwikkeling van een opvolger in een lager prijssegment in volle gang.

“De Lightyear One is meer dan een auto, het is een statement. Hiermee laten we iedereen zien dat het kan: een auto op zonnecellen die niet afhankelijk is van laadpalen en zichzelf via zonnecellen kan opladen”, zegt Martijn Lammers, mede-oprichter en chief strategy bij Lightyear, die spreker is op Automotive Inspiration Day dat op 11 april plaatsvindt. De auto heeft een maximale actieradius van 800 kilometer. “Hij kan ’s nachts ook aan het gewone stopcontact, dan heeft ‘ie een actieradius van 400 kilometer”, zegt Lammers.

Teleurgesteld

Om eerlijk te zijn, was het studententeam van TU Eindhoven destijds best teleurgesteld over de afwachtende reacties van de auto-industrie. Tot twee keer hadden ze met succes meegedaan aan de Solar Challenge in Australië. Overal vielen ze in de prijzen en werden ze geprezen voor hun innovatieve ideeën, maar concrete aanbiedingen bleven uit. “We hadden wel verwacht dat de auto-industrie het zou oppakken, maar dat gebeurde niet. De reactie was toch vooral: eerst zien, dan geloven. De auto-industrie zit teveel vast in geijkte denkkaders. Bedrijven beschikken wel over grote budgetten, maar moeten ook in veel zaken investeren en dan maken ze keuzes die voor de hand liggen”, aldus Lammers. “Overigens is het zeker zo dat de industrie wel benieuwd is naar de overwegingen die wij maken.”

Geen gekke dingen

Om echt te kunnen innoveren is het volgens Lammers cruciaal dat je met een ‘volledig wit vel papier’ kunt beginnen, niet gehinderd door de heersende mores. “Alleen dan kun je echt alles heroverwegen en telkens bedenken, is dit echt nodig en hoe gaan we dat doen. Zo moeten wij er rekening mee houden dat er een groot dakoppervlak nodig is om alle zonnepanelen op kwijt te kunnen. Het design van de auto is heel belangrijk. Je moet niet meteen te gekke dingen willen doen. De auto moet er wel echt als een aantrekkelijke auto uitzien waarin mensen ook graag gezien willen worden.”
Natuurlijk is Lightyear nu in volle verwachting van de première in juni, maar wat het team vooral hoopt is dat de technologie in een versnelling komt en dat het de industrie een positieve boost geeft om te innoveren. “Zelf willen we daarna zo snel mogelijk opschalen. We gaan 1.500 auto’s per jaar produceren en weer een nieuwe investeringsronde organiseren.”

Be Brilliant

Automotive Inspiration Day, het tweejaarlijkse inspiratie-evenement voor ondernemers en managers in de autobranche, neemt een kijkje over de schutting om inspiratie op te doen. En die inspiratie kun je gebruiken om je eigen ideeën te slijpen tot een mooie diamant, vandaar het thema. Op het programma staat onder meer Jaap Korteweg, bekend van de Vegetarische Slager, onderhandel-expert Fleur Ravensbergenfilosoof Karim Benammar, wetenschapsjournalist Diederik Jekel en Youtube-ster Thomas Brok. Ook vanuit de branche is er naar inspiratie gezocht. Naast Lammers vertellen ook Johan van der Hoeven (Sator) en Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland, dat recent Sternlease kocht, over hun inspiratiebronnen. Dagvoorzitter is Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Het event vindt op 11 april plaats in B. Amsterdam. Kijk hier voor informatie

sponsorbalk v10

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Martijn Lammers (Lightyear): Voor niets gaat de zon op | Automotive Online
Lightyear op Inspiration Day

Martijn Lammers (Lightyear): Voor niets gaat de zon op

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Dit kan alleen als je met een wit vel papier begint", zegt Martijn Lammers van Lightyear. (Foto: Lightyear)

Wat begon als een prille droom over een zonneauto, is binnen twee jaar uitgegroeid tot een bedrijf met 130 mensen en een gloednieuwe productiehal in Helmond waar hard wordt gewerkt aan de eerste prototypes. Nog even en het allereerste prototype van de Lightyear wordt internationaal gepresenteerd. Ondertussen zijn er online tachtig auto’s verkocht (verkoopprijs: 120 duizend euro) en is de ontwikkeling van een opvolger in een lager prijssegment in volle gang.

“De Lightyear One is meer dan een auto, het is een statement. Hiermee laten we iedereen zien dat het kan: een auto op zonnecellen die niet afhankelijk is van laadpalen en zichzelf via zonnecellen kan opladen”, zegt Martijn Lammers, mede-oprichter en chief strategy bij Lightyear, die spreker is op Automotive Inspiration Day dat op 11 april plaatsvindt. De auto heeft een maximale actieradius van 800 kilometer. “Hij kan ’s nachts ook aan het gewone stopcontact, dan heeft ‘ie een actieradius van 400 kilometer”, zegt Lammers.

Teleurgesteld

Om eerlijk te zijn, was het studententeam van TU Eindhoven destijds best teleurgesteld over de afwachtende reacties van de auto-industrie. Tot twee keer hadden ze met succes meegedaan aan de Solar Challenge in Australië. Overal vielen ze in de prijzen en werden ze geprezen voor hun innovatieve ideeën, maar concrete aanbiedingen bleven uit. “We hadden wel verwacht dat de auto-industrie het zou oppakken, maar dat gebeurde niet. De reactie was toch vooral: eerst zien, dan geloven. De auto-industrie zit teveel vast in geijkte denkkaders. Bedrijven beschikken wel over grote budgetten, maar moeten ook in veel zaken investeren en dan maken ze keuzes die voor de hand liggen”, aldus Lammers. “Overigens is het zeker zo dat de industrie wel benieuwd is naar de overwegingen die wij maken.”

Geen gekke dingen

Om echt te kunnen innoveren is het volgens Lammers cruciaal dat je met een ‘volledig wit vel papier’ kunt beginnen, niet gehinderd door de heersende mores. “Alleen dan kun je echt alles heroverwegen en telkens bedenken, is dit echt nodig en hoe gaan we dat doen. Zo moeten wij er rekening mee houden dat er een groot dakoppervlak nodig is om alle zonnepanelen op kwijt te kunnen. Het design van de auto is heel belangrijk. Je moet niet meteen te gekke dingen willen doen. De auto moet er wel echt als een aantrekkelijke auto uitzien waarin mensen ook graag gezien willen worden.”
Natuurlijk is Lightyear nu in volle verwachting van de première in juni, maar wat het team vooral hoopt is dat de technologie in een versnelling komt en dat het de industrie een positieve boost geeft om te innoveren. “Zelf willen we daarna zo snel mogelijk opschalen. We gaan 1.500 auto’s per jaar produceren en weer een nieuwe investeringsronde organiseren.”

Be Brilliant

Automotive Inspiration Day, het tweejaarlijkse inspiratie-evenement voor ondernemers en managers in de autobranche, neemt een kijkje over de schutting om inspiratie op te doen. En die inspiratie kun je gebruiken om je eigen ideeën te slijpen tot een mooie diamant, vandaar het thema. Op het programma staat onder meer Jaap Korteweg, bekend van de Vegetarische Slager, onderhandel-expert Fleur Ravensbergenfilosoof Karim Benammar, wetenschapsjournalist Diederik Jekel en Youtube-ster Thomas Brok. Ook vanuit de branche is er naar inspiratie gezocht. Naast Lammers vertellen ook Johan van der Hoeven (Sator) en Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland, dat recent Sternlease kocht, over hun inspiratiebronnen. Dagvoorzitter is Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Het event vindt op 11 april plaats in B. Amsterdam. Kijk hier voor informatie

sponsorbalk v10

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.