‘Mens houdt zelfrijdende auto tegen’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Vooral fase 3 zorgt volgens RAI Vereniging en Swov voor hick-ups bij de introductie van zelfrijdende auto's. (Foto: Shutterstock)

Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig autonoom rijden. Dat blijkt uit de publicatie Veiligonderwegmetdeauto.nl van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met RAI Vereniging, dat onlangs fuseerde met AutomotiveNL. De introductie van volledig zelfrijdende auto’s is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag. Dat vraagt meer ontwikkelingstijd en ruimte om veilig te testen.De RDW werkt inmiddels aan een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s.

Wie het nieuws rond de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s volgt, zou het idee kunnen krijgen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de eerste volledig zelfrijdende auto voor de consument beschikbaar is. Swov en RAI Vereniging zijn wat behoudender in hun voorspelling.Twintig procent van de jongeren zou het liefst zo snel mogelijk een zelfrijdende auto willen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.

Langer doorontwikkelen

De overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s is opgedeeld in zes fasen (zie kader ‘Niveaus van automatisering’): van geen automatisering naar volledige geautomatiseerde auto’s. “De complexiteit zit vooral in de derde fase”, aldus Swov-directeur Peter van der Knaap. “Hierbij rijdt de auto deels zelfstandig maar moet de bestuurder ook alert blijven en eventueel zelf ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Recente ongevallen met zelfstandig rijdende auto’s die zich in fase 3 bevinden, bevestigen deze conclusie.” Experts adviseren dan ook om nieuwe hard- en software langer in een veilige omgeving door te ontwikkelen voordat deze systemen direct op de weg worden getest.

Van der Knaap wijst er ook op dat in de verschillende overgangs- en ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s, nieuwe uitdagingen ontstaan. “Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde weerscondities.”Lees ook het Connected Car-abc op Automotive Werkplaats.

BPM verlagen 

Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck moeten we de potentie van alle nieuwe systemen die in snel tempo op de markt komen maximaal benutten en de aanschaf aantrekkelijker maken voor de consument. “Dat kan door de bpm op een nieuwe auto met een vast bedrag per veiligheidsvoorziening te verlagen. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid op de weg, maar ook leren automobilisten hoe ze met dit soort systemen moeten rijden waarmee de veilige overgang naar autonoom rijden wordt bevorderd.”

Niveaus van automatisering

De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft zes niveaus van automatisering van de rijtaak vastgesteld, die internationaal als standaard worden gehanteerd:

Niveau 0: Geen automatisering. De bestuurder kan worden geassisteerd door middel van waarschuwingssystemen.
Niveau 1: Bestuurdersondersteuning. De bestuurder wordt ondersteund bij het sturen, gas geven of remmen.
Niveau 2: Gedeeltelijke automatisering. Onder specifieke rijomstandigheden is het sturen en/of het versnellen/remmen geautomatiseerd. De bestuurder voert alle overige dynamische taken zelf uit en kan het systeem ‘overrulen’.
Niveau 3: Conditionele automatisering. In bepaalde rijomstandigheden (bijvoorbeeld een rustige snelweg) wordt het voertuig volledig bestuurd door het systeem. De bestuurder moet wel alert blijven om taken van het systeem te kunnen overnemen.
Niveau 4: Hoge mate van automatisering. Alleen in specifieke situaties wordt het voertuig volledig bestuurd door het systeem, zonder dat de bestuurder het hoeft over te nemen.
Niveau 5: Volledige automatisering. Hetzelfde als bij niveau 4, maar dan overal en in alle rijomstandigheden.

‘Mens houdt zelfrijdende auto tegen’ | Automotive Online

‘Mens houdt zelfrijdende auto tegen’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Vooral fase 3 zorgt volgens RAI Vereniging en Swov voor hick-ups bij de introductie van zelfrijdende auto's. (Foto: Shutterstock)

Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig autonoom rijden. Dat blijkt uit de publicatie Veiligonderwegmetdeauto.nl van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met RAI Vereniging, dat onlangs fuseerde met AutomotiveNL. De introductie van volledig zelfrijdende auto’s is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag. Dat vraagt meer ontwikkelingstijd en ruimte om veilig te testen.De RDW werkt inmiddels aan een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s.

Wie het nieuws rond de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s volgt, zou het idee kunnen krijgen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de eerste volledig zelfrijdende auto voor de consument beschikbaar is. Swov en RAI Vereniging zijn wat behoudender in hun voorspelling.Twintig procent van de jongeren zou het liefst zo snel mogelijk een zelfrijdende auto willen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.

Langer doorontwikkelen

De overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s is opgedeeld in zes fasen (zie kader ‘Niveaus van automatisering’): van geen automatisering naar volledige geautomatiseerde auto’s. “De complexiteit zit vooral in de derde fase”, aldus Swov-directeur Peter van der Knaap. “Hierbij rijdt de auto deels zelfstandig maar moet de bestuurder ook alert blijven en eventueel zelf ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Recente ongevallen met zelfstandig rijdende auto’s die zich in fase 3 bevinden, bevestigen deze conclusie.” Experts adviseren dan ook om nieuwe hard- en software langer in een veilige omgeving door te ontwikkelen voordat deze systemen direct op de weg worden getest.

Van der Knaap wijst er ook op dat in de verschillende overgangs- en ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s, nieuwe uitdagingen ontstaan. “Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde weerscondities.”Lees ook het Connected Car-abc op Automotive Werkplaats.

BPM verlagen 

Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck moeten we de potentie van alle nieuwe systemen die in snel tempo op de markt komen maximaal benutten en de aanschaf aantrekkelijker maken voor de consument. “Dat kan door de bpm op een nieuwe auto met een vast bedrag per veiligheidsvoorziening te verlagen. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid op de weg, maar ook leren automobilisten hoe ze met dit soort systemen moeten rijden waarmee de veilige overgang naar autonoom rijden wordt bevorderd.”

Niveaus van automatisering

De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft zes niveaus van automatisering van de rijtaak vastgesteld, die internationaal als standaard worden gehanteerd:

Niveau 0: Geen automatisering. De bestuurder kan worden geassisteerd door middel van waarschuwingssystemen.
Niveau 1: Bestuurdersondersteuning. De bestuurder wordt ondersteund bij het sturen, gas geven of remmen.
Niveau 2: Gedeeltelijke automatisering. Onder specifieke rijomstandigheden is het sturen en/of het versnellen/remmen geautomatiseerd. De bestuurder voert alle overige dynamische taken zelf uit en kan het systeem ‘overrulen’.
Niveau 3: Conditionele automatisering. In bepaalde rijomstandigheden (bijvoorbeeld een rustige snelweg) wordt het voertuig volledig bestuurd door het systeem. De bestuurder moet wel alert blijven om taken van het systeem te kunnen overnemen.
Niveau 4: Hoge mate van automatisering. Alleen in specifieke situaties wordt het voertuig volledig bestuurd door het systeem, zonder dat de bestuurder het hoeft over te nemen.
Niveau 5: Volledige automatisering. Hetzelfde als bij niveau 4, maar dan overal en in alle rijomstandigheden.