Jobmotive en Tevreden.nl samen in personeelsonderzoek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Op de foto vlnr: Gerhard Prent, Henk Ardesch, (beide van Tevreden.nl), Jelle Heidstra (Mobility Media, uitgever Jobmotive) en Benno Nekeman (projectmanager Jobmotive)

Beide partijen zoeken de samenwerking om inzichtelijk te maken hoe tevreden medewerkers in de autobranche zijn over hun werk en werkgever. “De medewerkerstevredenheid is essentieel voor bedrijven om uit te vinden waar ze zich in kunnen en moeten verbeteren”, zegt Henk Ardesch, partner van Tevreden.nl. “Een medewerker die blij is met zijn baan en werkgever, is veel efficiënter en een ambassadeur voor het bedrijf. En dat vertaalt zich weer in een hogere klanttevredenheid.”

Er zijn al aardig wat bedrijven die een zogenoemd MTO-onderzoek uitvoeren, beaamt Ardesch, maar de resultaten worden vrijwel nooit met andere bedrijven gedeeld, of gebruikt voor een branche-benchmark. “En dat is zonde, want daarmee laten bedrijven de kans onbenut om van elkaar te leren en als branche te laten zien waar je staat. Wij voeren als Tevreden.nl al soortgelijke onderzoeken voor andere branches. We kunnen de resultaten dus ook met die in andere sectoren vergelijken.”

Goede werkomgeving

Het branchegemiddelde wordt, zodra de eerste resultaten bekend zijn en het aantal respondenten hoog genoeg is, gedeeld met de branche via Jobmotive.nl. De volgende stap is dat op deze vacaturesite ook de individuele scores van bedrijven worden gedeeld. Dat niet ieder bedrijf goede resultaten boekt en sommige hun rapport liever niet gepubliceerd zien, is hierbij geen obstakel, zegt Ardesch. “Bedrijven kunnen er zelf voor kiezen of hun resultaat wel of niet aan het bedrijfsprofiel op de site wordt toegevoegd. Uiteindelijk zijn de resultaten er ook voor bedoeld om bedrijven te stimuleren om een goede werkomgeving voor de werknemers te creëren.”

Benno Nekeman, projectmanager van Jobmotive.nl, is niet bang dat bedrijven eerder de gevaren dan de kansen van een openbaar tevredenheidsonderzoek zien. “De autobranche professionaliseert in hoog tempo. De aandacht voor het opleidingsniveau en de tevredenheid van werknemers is groter dan ooit. Dat moet ook wel, want met de vergrijzing enerzijds en het gebrek aan instroom anderzijds, moeten we de mensen die in de automotive werkzaam zijn koesteren. De strijd om goed personeel neemt ook toe. En door te laten zien wat de tevredenheidsscores bij bedrijven zijn, zullen we ook weer voor aanwas zorgen. Daar ben ik van overtuigd”, aldus Nekeman.

Bedrijven betalen 19,95 euro per werknemer om te participeren aan het onderzoek. Voor dit bedrag krijgen ze inzicht in hun eigen scores en één keer per jaar een resultatenrapport.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jobmotive en Tevreden.nl samen in personeelsonderzoek | Automotive Online

Jobmotive en Tevreden.nl samen in personeelsonderzoek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Op de foto vlnr: Gerhard Prent, Henk Ardesch, (beide van Tevreden.nl), Jelle Heidstra (Mobility Media, uitgever Jobmotive) en Benno Nekeman (projectmanager Jobmotive)

Beide partijen zoeken de samenwerking om inzichtelijk te maken hoe tevreden medewerkers in de autobranche zijn over hun werk en werkgever. “De medewerkerstevredenheid is essentieel voor bedrijven om uit te vinden waar ze zich in kunnen en moeten verbeteren”, zegt Henk Ardesch, partner van Tevreden.nl. “Een medewerker die blij is met zijn baan en werkgever, is veel efficiënter en een ambassadeur voor het bedrijf. En dat vertaalt zich weer in een hogere klanttevredenheid.”

Er zijn al aardig wat bedrijven die een zogenoemd MTO-onderzoek uitvoeren, beaamt Ardesch, maar de resultaten worden vrijwel nooit met andere bedrijven gedeeld, of gebruikt voor een branche-benchmark. “En dat is zonde, want daarmee laten bedrijven de kans onbenut om van elkaar te leren en als branche te laten zien waar je staat. Wij voeren als Tevreden.nl al soortgelijke onderzoeken voor andere branches. We kunnen de resultaten dus ook met die in andere sectoren vergelijken.”

Goede werkomgeving

Het branchegemiddelde wordt, zodra de eerste resultaten bekend zijn en het aantal respondenten hoog genoeg is, gedeeld met de branche via Jobmotive.nl. De volgende stap is dat op deze vacaturesite ook de individuele scores van bedrijven worden gedeeld. Dat niet ieder bedrijf goede resultaten boekt en sommige hun rapport liever niet gepubliceerd zien, is hierbij geen obstakel, zegt Ardesch. “Bedrijven kunnen er zelf voor kiezen of hun resultaat wel of niet aan het bedrijfsprofiel op de site wordt toegevoegd. Uiteindelijk zijn de resultaten er ook voor bedoeld om bedrijven te stimuleren om een goede werkomgeving voor de werknemers te creëren.”

Benno Nekeman, projectmanager van Jobmotive.nl, is niet bang dat bedrijven eerder de gevaren dan de kansen van een openbaar tevredenheidsonderzoek zien. “De autobranche professionaliseert in hoog tempo. De aandacht voor het opleidingsniveau en de tevredenheid van werknemers is groter dan ooit. Dat moet ook wel, want met de vergrijzing enerzijds en het gebrek aan instroom anderzijds, moeten we de mensen die in de automotive werkzaam zijn koesteren. De strijd om goed personeel neemt ook toe. En door te laten zien wat de tevredenheidsscores bij bedrijven zijn, zullen we ook weer voor aanwas zorgen. Daar ben ik van overtuigd”, aldus Nekeman.

Bedrijven betalen 19,95 euro per werknemer om te participeren aan het onderzoek. Voor dit bedrag krijgen ze inzicht in hun eigen scores en één keer per jaar een resultatenrapport.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.