Tevreden.nl en Jobmotive van start met personeelsonderzoek

Opvallend: het meest recente autobranche-onderzoek naar medewerkerstevredenheid stamt uit 2013. Dit jaar zijn Tevreden.nl en Jobmotive gestart met een continue MTO.

De tevredenheid van medewerkers zorgt voor betere prestaties en dus voor een lagere kans dat ze het bedrijf verlaten. Dat stelt Henk Ardesch, partner bij onderzoeksburerau Tevreden.nl. Eerder dit jaar werd samen met Jobmotive een continue MTO gelanceerd. Volgens Ardesch is de opstartfase afgerond en zijn de eerste organisaties bereid gevonden om deel te nemen. Bedrijven moeten wel even wennen aan het onderzoek. “We zien vrijwel uitsluitend een traditionele aanpak waarbij in de meeste organisaties maximaal één keer per jaar de werkbeleving in kaart wordt gebracht: lange vragenlijst, dik rapport, presentatie en verbeterplan. 

En dan maar hopen op een stijgende lijn.” En omdat de onderzoeken vaak geïsoleerd, dus slechts voor het eigen bedrijf, plaatsvinden, is het moeilijk benchmarken. De meest recent uit­gevoerde medewerkerstevredenheidsmeting stamt uit 2013, uitgevoerd door Oomt. Volgens dat onderzoek scoort de mobiliteitssector met een 4 op een schaal van 5 overigens prima. Het onderzoek zoomt ook in op de belangrijkste voorspellers voor een hoge te­vredenheid: feedback en zinvolheid, gevolgd door regelruimte en ontwikkelingsmogelijkheden. Ook toen al werd gesteld dat de cijfers er voor de branche goed uitzien, maar dat ‘de tevredenheid met de arbeidsomstandigheden negatief wordt beïnvloed door de werkdruk’.

Volgens Ardesch is het juist zaak met regelmaat te meten hoe tevreden medewerkers zijn. “Dan kun je er als organisatie ook op sturen. Wat zou de ceo ervan vinden wanneer hij eens per twee jaar een winst- en verliesrekening en balans zou ont­vangen met tussentijds wat informatie over rentestanden? Waarom nemen hr-managers dan wel genoegen met de zeer beperkte informatie over het menselijk kapitaal?” 

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup doet veel onderzoek naar de tevredenheid van werknemers en kwam tot de conclusie dat slechts 30 procent van de mensen echt be­vlogen is over zijn werk. De meest negatieve invloed op deze bevlogenheid: het ­leiderschap. De beste organisaties hebben volgens het bureau de minst hiërarchische opbouw, maar geven medewerkers juist veel verantwoordelijkheid.

Tevreden.nl en Jobmotive van start met personeelsonderzoek | Automotive Online

Tevreden.nl en Jobmotive van start met personeelsonderzoek

Opvallend: het meest recente autobranche-onderzoek naar medewerkerstevredenheid stamt uit 2013. Dit jaar zijn Tevreden.nl en Jobmotive gestart met een continue MTO.

De tevredenheid van medewerkers zorgt voor betere prestaties en dus voor een lagere kans dat ze het bedrijf verlaten. Dat stelt Henk Ardesch, partner bij onderzoeksburerau Tevreden.nl. Eerder dit jaar werd samen met Jobmotive een continue MTO gelanceerd. Volgens Ardesch is de opstartfase afgerond en zijn de eerste organisaties bereid gevonden om deel te nemen. Bedrijven moeten wel even wennen aan het onderzoek. “We zien vrijwel uitsluitend een traditionele aanpak waarbij in de meeste organisaties maximaal één keer per jaar de werkbeleving in kaart wordt gebracht: lange vragenlijst, dik rapport, presentatie en verbeterplan. 

En dan maar hopen op een stijgende lijn.” En omdat de onderzoeken vaak geïsoleerd, dus slechts voor het eigen bedrijf, plaatsvinden, is het moeilijk benchmarken. De meest recent uit­gevoerde medewerkerstevredenheidsmeting stamt uit 2013, uitgevoerd door Oomt. Volgens dat onderzoek scoort de mobiliteitssector met een 4 op een schaal van 5 overigens prima. Het onderzoek zoomt ook in op de belangrijkste voorspellers voor een hoge te­vredenheid: feedback en zinvolheid, gevolgd door regelruimte en ontwikkelingsmogelijkheden. Ook toen al werd gesteld dat de cijfers er voor de branche goed uitzien, maar dat ‘de tevredenheid met de arbeidsomstandigheden negatief wordt beïnvloed door de werkdruk’.

Volgens Ardesch is het juist zaak met regelmaat te meten hoe tevreden medewerkers zijn. “Dan kun je er als organisatie ook op sturen. Wat zou de ceo ervan vinden wanneer hij eens per twee jaar een winst- en verliesrekening en balans zou ont­vangen met tussentijds wat informatie over rentestanden? Waarom nemen hr-managers dan wel genoegen met de zeer beperkte informatie over het menselijk kapitaal?” 

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup doet veel onderzoek naar de tevredenheid van werknemers en kwam tot de conclusie dat slechts 30 procent van de mensen echt be­vlogen is over zijn werk. De meest negatieve invloed op deze bevlogenheid: het ­leiderschap. De beste organisaties hebben volgens het bureau de minst hiërarchische opbouw, maar geven medewerkers juist veel verantwoordelijkheid.