Omzet Tomtom gelijk, nettowinst stijgt enorm

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat blijkt uit de cijfers over het tweede kwartaal van 2016 van Tomtom.

De nettowinst komt in Q2 uit op 12,2 miljoen euro tegen 2,5 miljoen euro een jaar eerder. Over het eerste half jaar van 2016 is het netto resultaat 17 miljoen euro, tegenover -4,4 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2015. Volgens Tomtom is de winst hoger omdat een steeds groter deel van de omzet komt uit softwareproducten, waarvan de kostprijs lager is – en de marge hoger – dan de hardware navigatiesystemen.

Tomtom’s ceo Harold Goddijn (foto) licht de cijfers toe en meldt daarbij dat de automotive orderintake op schema ligt. “We zijn vooral blij dat Volvo Cars ons geselecteerd heeft als leverancier van kaarten, navigatie en verkeersinformatie.” Ook de deal met PSA Group was goed voor de cijfers, aldus Goddijn, die wel opmerkt dat het jaren kan duren voordat een deal met een fabrikant daadwerkelijk voor meer omzet zorgt.

In 2015 steeg de omzet van Tomtom dankzij de inzet van telematica.

Omzet Tomtom gelijk, nettowinst stijgt enorm | Automotive Online

Omzet Tomtom gelijk, nettowinst stijgt enorm

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat blijkt uit de cijfers over het tweede kwartaal van 2016 van Tomtom.

De nettowinst komt in Q2 uit op 12,2 miljoen euro tegen 2,5 miljoen euro een jaar eerder. Over het eerste half jaar van 2016 is het netto resultaat 17 miljoen euro, tegenover -4,4 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2015. Volgens Tomtom is de winst hoger omdat een steeds groter deel van de omzet komt uit softwareproducten, waarvan de kostprijs lager is – en de marge hoger – dan de hardware navigatiesystemen.

Tomtom’s ceo Harold Goddijn (foto) licht de cijfers toe en meldt daarbij dat de automotive orderintake op schema ligt. “We zijn vooral blij dat Volvo Cars ons geselecteerd heeft als leverancier van kaarten, navigatie en verkeersinformatie.” Ook de deal met PSA Group was goed voor de cijfers, aldus Goddijn, die wel opmerkt dat het jaren kan duren voordat een deal met een fabrikant daadwerkelijk voor meer omzet zorgt.

In 2015 steeg de omzet van Tomtom dankzij de inzet van telematica.