Opinie | Leo Bingen: Doet mijn ADAS het nog?
Steeds meer voertuigen zijn uitgerust met ADAS (Advanced Drive Assistant Systems); ofwel in goed Nederlands: rijhulpsystemen. Wanneer een voertuig de showroom verlaat, mag je ervan uitgaan dat deze systemen allemaal prima werken. Maar is dat na verloop van tijd nog steeds zo? En hoe weet je dat, als berijder? Een niet goed werkend rijhulpsysteem kan het verschil maken tussen veilig rijden en ongelukken. Het is dus van belang dat dergelijke systemen regelmatig worden gecontroleerd op een goede werking.
De goede werking van rijhulpsystemen moet regelmatig worden gecontroleerd
Vrijwel alle rijhulpsystemen worden aangestuurd door sensoren en camera’s. Bij normaal gebruik hebben deze niet veel te lijden. Niettemin kunnen er storingen optreden, bijvoorbeeld nu ruitbreuk of een flinke schade. Minder opvallend zijn weersinvloeden (bijv. corrosie). Of een tik tegen de bumper op een parkeerplaats bij de supermarkt (zonder dat een briefje wordt achter gelaten…). Ogenschijnlijk is er dan weinig aan de hand, maar sensoren in de bumper kunnen door deze tik wel een aantal graden uit het lood staan waardoor het systeem niet goed meer werkt, zonder dat er een fout signaal doorgeven wordt. De berijder krijgt hiervan vaak geen melding en is zich dus niet bewust van de onjuiste werking. Zo kan de verstoring van de bumpersensoren de veiligheid van het voertuig negatief beïnvloeden. Het is dus zaak dat de goede werking van de rijhulpsystemen met enige regelmaat wordt gecontroleerd.
Verras de klant niet achteraf met een factuur voor onderhoud aan rijhulpsystemen
Wat betekent dit nu voor een autobedrijf? Allereerst is van groot belang dat de klant al bij de aankoop van de auto erop wordt gewezen welke rijhulpsystemen aanwezig zijn. Natuurlijk is hier ook uitleg bij nodig hoe de systemen werken, hoe ze veilig worden gebruikt en wat ervan te verwachten is. En daar hoort ook bij dat de klant erop wordt gewezen dat de systemen regelmatig moeten worden gecontroleerd. Dat is belangrijk, zodat de klant niet verrast wordt als hij de factuur krijgt voor reparatie of onderhoud aan een rijhulpsysteem.
Inkomstenbron
Dat betekent dat de werkplaats snel en eenvoudig moet kunnen achterhalen welke systemen op de auto zitten. Bij sommige merken kan dat binnen de eigen systemen, op basis van kenteken of VIN, al snel worden achterhaald maar dat geldt niet voor alle merken. Daarom onderzoekt de ADAS Alliantie momenteel alternatieve mogelijkheden of een platform waarin dat per voertuig inzichtelijk is. En dan moet het autobedrijf ook beschikken over de juiste gereedschappen en kalibratieapparatuur, monteurs met de juiste opleiding, kennis, fabrieksgegevens voor kalibratie en de uitgevoerde werkzaamheden vastleggen (i.v.m. aansprakelijkheid). Dat is nogal wat; zeker als een bedrijf meerdere merken onderhoudt. Dat onderhoud van systemen is van belang voor de verkeersveiligheid, waarde behoud van de auto én kan een nieuwe inkomstenbron zijn voor autobedrijven.
Het zou mooi zijn als rijhulpsystemen worden opgenomen in de apk
In de loop van 2022 wordt vanuit Europa een flink aantal ADAS verplicht op nieuwe auto’s. Het zou mooi zijn als deze verplichting uiteindelijk leidt tot de opname van rijhulpsystemen in de apk.
Het autobedrijf moet nu de keuze gaan maken of onderhoud en kalibratie van ADAS een vast onderdeel van het dienstenpakket wordt en hierop investeren of dit bijvoorbeeld in samenwerking met collega’s doen. De systemen zijn niet meer weg te denken en zullen alleen nog maar in meer auto’s te vinden zijn. Dat betekent ook dat er steeds meer aandacht komt voor de veilige werking ervan. Dat biedt ook kansen voor het autobedrijf, mits het tijdig inspeelt op deze ontwikkelingen.
Leo Bingen is onafhankelijk adviseur en lid van het kernteam ADAS Alliantie. Voorheen was hij onder andere werkzaam bij RAI Vereniging en belast met de portefeuille Smart Mobility.