Opinie | Rolf Westgeest: Wij eisen een tikkie, Bovag, banken en Brussel

Opinie • De Europese handel in gebruikte auto’s staat aan alle kanten onder druk. Nederlandse bedrijven hebben te maken met complexe btw- en bpm-regelgeving. Om de grensoverschrijdende handel een positieve impuls te geven zou de komst van een Europese ‘Tikkie’ ongelofelijk welkom zijn, stelt Rolf Westgeest.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Ik ben ongelofelijk trots op de handelsgeest die wij als natie hebben. Samen exporteren we jaarlijks minimaal 250 duizend voertuigen en daarmee houden we de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s, en daarmee ook de leasebranche, draaiend. Stopt de export dan loopt de motor direct vast, dat zagen we vorig jaar tijdens de eerste lockdown.

Het exporteren wordt er door de veranderende bpm-regelgeving, strenge controles bij banken en immer dreigende btw-problematiek niet eenvoudiger op. Maar we laten de overheid en banken geen stop in deze badkuip pluggen. 

Bij een dikke BMW van 35 duizend euro bedragen de transactiekosten voor direct overboeken nu 700 euro.

En dus is het hoog tijd dat wij als autobranche een Tikkie eisen waarmee we direct en goedkoop internationale banktransacties kunnen uitvoeren. Dat is niet meer dan logisch. De overheid en Bovag zien liever dat er geen contant geld meer gebruikt wordt in de (internationale) autohandel, maar tegelijkertijd hebben ze het nog niet voor elkaar gekregen dat bedrijven instant én goedkoop een betaling – met welke bank of betaalwijze dan ook – kunnen doen. Kom op zeg.

Hoge transactiekosten

In 2007 startte de Europese Unie met Payment Services Directive (PSD) om binnen de EER betaalverkeer harmonieuzer te maken met betere consumentenbescherming. In 2015 werd in Brussel PSD2 aangenomen om online betalingen veiliger en sneller te maken. Vorig jaar is PSD2 gelanceerd en toch is het niét mogelijk om binnen de EU-landen instant een betaling te doen, zoals we in Nederland kennen met iDEAL. Ja, we kunnen een Duitser via de Sofort-betaalmethode (een Europese betaalmogelijkheid) binnen één milliseconde geld laten overmaken, dat kost wel 2 procent. Dus die dikke BMW van 35 duizend euro kost 700 euro aan transactiekosten. Een SEPA-betaling per IBAN naar een ander land kan, maar dat duurt vaak nog één tot twee dagen. Zo kan je niet handelen; we willen boter bij de vis.

Gelijk oversteken

Nu de overheid van contante betalingen af wil en ze rondom export bij btw en rest-bpm teruggave de teugels aan trekt, zou de Bovag samen met Europese broederbrancheorganisaties de mogelijkheid tot instant betaling moeten eisen. Dan wordt het gelijk oversteken, dat is pas eerlijk. Jammer dat instanties als de EU en banken niet gedwongen kunnen worden om met spoed de technologie te ontwikkelen waardoor iets wat allang kan (een directe transactie voor een paar cent) binnen Europa mogelijk te maken.

Pas als dat klaar is gaat – en kan – de autobranche van contante betalingen af. Daar heeft geen bedrijf een probleem mee want wie wil nog 90 duizend euro per week afstorten ergens, in de wetenschap dat dan het exportdossier perfect op orde moet zijn omdat strenge controles kunnen volgen. Dus kom op bestuurders bij Bovag, banken en Brussel: regel voor ons een Tikkie.

Gelukkig hebben we in Nederland professionele exportdienstverleners die iedereen die exporteert terzijde kunnen staan. Zij hebben jarenlange ervaring en zijn zeer professioneel ingericht. Zo kunnen alle exporterende bedrijven de regels volgen (en deze naar eer en geweten naleven en er naar handelen), ook als de overheid slechts de geest van de wet doorgeeft in plaats van de letters en we zelf maar moeten uitzoeken hoe we de betalingen regelen.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie | Rolf Westgeest: Wij eisen een tikkie, Bovag, banken en Brussel | Automotive Online

Opinie | Rolf Westgeest: Wij eisen een tikkie, Bovag, banken en Brussel

Opinie • De Europese handel in gebruikte auto’s staat aan alle kanten onder druk. Nederlandse bedrijven hebben te maken met complexe btw- en bpm-regelgeving. Om de grensoverschrijdende handel een positieve impuls te geven zou de komst van een Europese ‘Tikkie’ ongelofelijk welkom zijn, stelt Rolf Westgeest.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest waarschuwt dat een andere partij er met de buit vandoor kan gaan. (Foto: Eurostocks)

Ik ben ongelofelijk trots op de handelsgeest die wij als natie hebben. Samen exporteren we jaarlijks minimaal 250 duizend voertuigen en daarmee houden we de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s, en daarmee ook de leasebranche, draaiend. Stopt de export dan loopt de motor direct vast, dat zagen we vorig jaar tijdens de eerste lockdown.

Het exporteren wordt er door de veranderende bpm-regelgeving, strenge controles bij banken en immer dreigende btw-problematiek niet eenvoudiger op. Maar we laten de overheid en banken geen stop in deze badkuip pluggen. 

Bij een dikke BMW van 35 duizend euro bedragen de transactiekosten voor direct overboeken nu 700 euro.

En dus is het hoog tijd dat wij als autobranche een Tikkie eisen waarmee we direct en goedkoop internationale banktransacties kunnen uitvoeren. Dat is niet meer dan logisch. De overheid en Bovag zien liever dat er geen contant geld meer gebruikt wordt in de (internationale) autohandel, maar tegelijkertijd hebben ze het nog niet voor elkaar gekregen dat bedrijven instant én goedkoop een betaling – met welke bank of betaalwijze dan ook – kunnen doen. Kom op zeg.

Hoge transactiekosten

In 2007 startte de Europese Unie met Payment Services Directive (PSD) om binnen de EER betaalverkeer harmonieuzer te maken met betere consumentenbescherming. In 2015 werd in Brussel PSD2 aangenomen om online betalingen veiliger en sneller te maken. Vorig jaar is PSD2 gelanceerd en toch is het niét mogelijk om binnen de EU-landen instant een betaling te doen, zoals we in Nederland kennen met iDEAL. Ja, we kunnen een Duitser via de Sofort-betaalmethode (een Europese betaalmogelijkheid) binnen één milliseconde geld laten overmaken, dat kost wel 2 procent. Dus die dikke BMW van 35 duizend euro kost 700 euro aan transactiekosten. Een SEPA-betaling per IBAN naar een ander land kan, maar dat duurt vaak nog één tot twee dagen. Zo kan je niet handelen; we willen boter bij de vis.

Gelijk oversteken

Nu de overheid van contante betalingen af wil en ze rondom export bij btw en rest-bpm teruggave de teugels aan trekt, zou de Bovag samen met Europese broederbrancheorganisaties de mogelijkheid tot instant betaling moeten eisen. Dan wordt het gelijk oversteken, dat is pas eerlijk. Jammer dat instanties als de EU en banken niet gedwongen kunnen worden om met spoed de technologie te ontwikkelen waardoor iets wat allang kan (een directe transactie voor een paar cent) binnen Europa mogelijk te maken.

Pas als dat klaar is gaat – en kan – de autobranche van contante betalingen af. Daar heeft geen bedrijf een probleem mee want wie wil nog 90 duizend euro per week afstorten ergens, in de wetenschap dat dan het exportdossier perfect op orde moet zijn omdat strenge controles kunnen volgen. Dus kom op bestuurders bij Bovag, banken en Brussel: regel voor ons een Tikkie.

Gelukkig hebben we in Nederland professionele exportdienstverleners die iedereen die exporteert terzijde kunnen staan. Zij hebben jarenlange ervaring en zijn zeer professioneel ingericht. Zo kunnen alle exporterende bedrijven de regels volgen (en deze naar eer en geweten naleven en er naar handelen), ook als de overheid slechts de geest van de wet doorgeeft in plaats van de letters en we zelf maar moeten uitzoeken hoe we de betalingen regelen.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.