Bovag: Verleg onderzoeksplicht bij im- en export naar bank en overheid

Jeroen Vos Jeroen Vos
De complexe regelgeving voor im- en export van occasions bemoeilijkt het ondernemen, stelt branchevereniging Bovag. (Shutterstock)

Complexe procedures en regelgeving werken de im- en export van autobedrijven tegen, terwijl er behoefte is aan eenduidige regels. Die conclusie trekt branchevereniging Bovag uit een rapport van onderzoeksbureau Ecorys naar de internationale autohandel, waar Automotive inzage in heeft gekregen. Verder moet de onderzoeksplicht naar internationale klanten van autobedrijven verlegd worden naar bank en overheid, zo vindt de branchevereniging. Bovag heeft een brandbrief ingediend bij staatssecretaris Hans Vijlbrief van Economische Zaken om hier verandering in te brengen.

Verhalen

De huidige regelgeving voor de import van personenauto’s en bestelauto’s levert nu verschillende problemen op, zo geeft het rapport aan. Zo geldt het fiscaal akkoord van de Belastingdienst bij de bpm-aangifte van een importauto slechts als signaal aan de RDW dat een kenteken afgegeven mag worden. Tot 5 jaar na dato mag de fiscus een naheffing opleggen, waarbij dit bedrag niet verhaald kan worden op de koper van de occasions.

Uit het onderzoek zou ook blijken dat dubieuze dienstverleners misbruik maken van de mogelijkheid om de prijs te bepalen door middel van een taxatie, omdat een lagere taxatiewaarde leidt tot een daling van de bpm-afdracht. Ondoorzichtige en wijzigende regelgeving werken hierbij fraude in de hand. Bovag wil dat het taxatierapport alleen wordt gebruikt als de andere prijsbepalingen (koerslijst en afschrijvingstabel) niet toereikend zijn. Tot slot zou het identificatieproces van de RDW omslachtig zijn, waardoor er te veel tijd zit tussen moment van aankoop en verkoop. Die wachttijd heeft ook gevolgen voor de liquiditeitspositie van de importeur.

Bij de export van occasions zorgt de onderzoeksplicht van autobedrijven voor onduidelijkheid en risico’s voor autobedrijven, stellen de onderzoekers. Zo loopt de exporteur het risico dat de koper de btw niet betaalt, bij levering in de EU, en de btw verhaald wordt op de verkoper. Ofwel dat het autobedrijf onbedoeld deelneemt aan een btw-carrousel. Ook is niet duidelijk hoe ver de onderzoeksplicht reikt om carrouselfraude te voorkomen. Sterker nog, volgens het rapport, is het volstrekt onduidelijk wat de ondernemers precies moet controleren om aan de onderzoeksplicht te voldoen. Daarnaast zijn contante betalingen toegestaan in de internationale regelgeving, omdat het een wettig betaalmiddel is. Een verbod is juridisch niet toegestaan, waarbij de onderzoekers toegeven dat het risico op witwassen en fraude toeneemt met contante betaling. Een real-time Europese overboeking is veelal geen optie, want peperduur. De huidige bpm-teruggaveregeling voor auto’s en bestelwagens die geëxporteerd worden, zou in de praktijk niet werken omdat de wetgeving er van uit gaat dat de koper de eindgebruiker is. In de meeste gevallen is de koper echter een handelaar die de voertuigen doorverkoopt, waarbij een auto soms meerdere malen wordt doorverkocht voordat te naam stelling volgt bij de nieuwe eindgebruiker.

Wetswijziging

Naast een heldere regelgeving en efficiënte procedures dringt de branchevereniging er bij de staatssecretaris op aan dat de digitale noodprocedure voor identificatie, ingevoerd vanwege corona, bij de RDW permanent wordt. Verder wenst Bovag een wetswijziging in de bpm-teruggave bij export door teruggave in alle gevallen te verlenen, ook als de auto niet meer in Nederland is geregistreerd. De branchevereniging stelt voor om contante betalingen tot een minimum te beperken, maar hierbij is een vereiste dat het internationale real-time betalingsverkeer betaalbaar is. Bovag heeft zelf een checklist samengesteld waarmee het Bovag-leden helpt om te kunnen voldoen aan de onderzoeksplicht.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Bovag: Verleg onderzoeksplicht bij im- en export naar bank en overheid | Automotive Online

Bovag: Verleg onderzoeksplicht bij im- en export naar bank en overheid

Jeroen Vos Jeroen Vos
De complexe regelgeving voor im- en export van occasions bemoeilijkt het ondernemen, stelt branchevereniging Bovag. (Shutterstock)

Complexe procedures en regelgeving werken de im- en export van autobedrijven tegen, terwijl er behoefte is aan eenduidige regels. Die conclusie trekt branchevereniging Bovag uit een rapport van onderzoeksbureau Ecorys naar de internationale autohandel, waar Automotive inzage in heeft gekregen. Verder moet de onderzoeksplicht naar internationale klanten van autobedrijven verlegd worden naar bank en overheid, zo vindt de branchevereniging. Bovag heeft een brandbrief ingediend bij staatssecretaris Hans Vijlbrief van Economische Zaken om hier verandering in te brengen.

Verhalen

De huidige regelgeving voor de import van personenauto’s en bestelauto’s levert nu verschillende problemen op, zo geeft het rapport aan. Zo geldt het fiscaal akkoord van de Belastingdienst bij de bpm-aangifte van een importauto slechts als signaal aan de RDW dat een kenteken afgegeven mag worden. Tot 5 jaar na dato mag de fiscus een naheffing opleggen, waarbij dit bedrag niet verhaald kan worden op de koper van de occasions.

Uit het onderzoek zou ook blijken dat dubieuze dienstverleners misbruik maken van de mogelijkheid om de prijs te bepalen door middel van een taxatie, omdat een lagere taxatiewaarde leidt tot een daling van de bpm-afdracht. Ondoorzichtige en wijzigende regelgeving werken hierbij fraude in de hand. Bovag wil dat het taxatierapport alleen wordt gebruikt als de andere prijsbepalingen (koerslijst en afschrijvingstabel) niet toereikend zijn. Tot slot zou het identificatieproces van de RDW omslachtig zijn, waardoor er te veel tijd zit tussen moment van aankoop en verkoop. Die wachttijd heeft ook gevolgen voor de liquiditeitspositie van de importeur.

Bij de export van occasions zorgt de onderzoeksplicht van autobedrijven voor onduidelijkheid en risico’s voor autobedrijven, stellen de onderzoekers. Zo loopt de exporteur het risico dat de koper de btw niet betaalt, bij levering in de EU, en de btw verhaald wordt op de verkoper. Ofwel dat het autobedrijf onbedoeld deelneemt aan een btw-carrousel. Ook is niet duidelijk hoe ver de onderzoeksplicht reikt om carrouselfraude te voorkomen. Sterker nog, volgens het rapport, is het volstrekt onduidelijk wat de ondernemers precies moet controleren om aan de onderzoeksplicht te voldoen. Daarnaast zijn contante betalingen toegestaan in de internationale regelgeving, omdat het een wettig betaalmiddel is. Een verbod is juridisch niet toegestaan, waarbij de onderzoekers toegeven dat het risico op witwassen en fraude toeneemt met contante betaling. Een real-time Europese overboeking is veelal geen optie, want peperduur. De huidige bpm-teruggaveregeling voor auto’s en bestelwagens die geëxporteerd worden, zou in de praktijk niet werken omdat de wetgeving er van uit gaat dat de koper de eindgebruiker is. In de meeste gevallen is de koper echter een handelaar die de voertuigen doorverkoopt, waarbij een auto soms meerdere malen wordt doorverkocht voordat te naam stelling volgt bij de nieuwe eindgebruiker.

Wetswijziging

Naast een heldere regelgeving en efficiënte procedures dringt de branchevereniging er bij de staatssecretaris op aan dat de digitale noodprocedure voor identificatie, ingevoerd vanwege corona, bij de RDW permanent wordt. Verder wenst Bovag een wetswijziging in de bpm-teruggave bij export door teruggave in alle gevallen te verlenen, ook als de auto niet meer in Nederland is geregistreerd. De branchevereniging stelt voor om contante betalingen tot een minimum te beperken, maar hierbij is een vereiste dat het internationale real-time betalingsverkeer betaalbaar is. Bovag heeft zelf een checklist samengesteld waarmee het Bovag-leden helpt om te kunnen voldoen aan de onderzoeksplicht.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.