Occasionverkoop daalt met 12 procent in februari
De occasionmarkt laat ook in de tweede maand een dalende verkoop zien. In januari daalde de occasionverkoop met 13 procent, in februari werden er door autobedrijven 11,6 procent minder occasions aan consumenten verkocht. Dat blijkt uit cijfers van VWE. Autobedrijven verkochten in februari van dit jaar 100.873 occasions aan consumenten, tegenover 114.126 occasions in februari 2020. In de eerste twee maanden zijn er 207.719 occasions verkocht aan consumenten, 12,4 procent minder dan vorig jaar.
Hardere daling
Hiermee laat de b2c-verkoop een hardere daling zien dan de verkoop tussen consumenten onderling: particulieren verkochten elkaar in februari 46.495 auto’s (-7,9%), en over de eerste twee maanden 101.484 stuks (-6,2%).Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.
Over de afgelopen maand werden ruim 73 duizend occasions verkocht in b2b-segment, een daling van 14,3 procent ten opzichte van vorig jaar. In de top 10 noteert elk merk een ‘double digit’ daling, op Volkswagen, BMW en Audi na.
Top 10 occasionverkoop per merk (b2c) feb 2021 vs feb 2020:
Merk | Feb 21 | Feb-20 | +/- (%) |
Volkswagen | 12.868 | 13.557 | -5,1 |
Peugeot | 7.824 | 9.364 | -16,4 |
Opel | 7.243 | 8.749 | -17,2 |
Renault | 6.960 | 8.544 | -18,5 |
Ford | 6.684 | 7.728 | -13,5 |
BMW | 5.486 | 5.745 | -4,5 |
Toyota | 5.396 | 6.343 | -14,9 |
Mercedes-Benz | 4.624 | 4.913 | -5,9 |
Audi | 4.610 | 4.804 | -4 |
Citroën | 4.380 | 5.308 | -17,5 |
Bron: VWE, bewerking Automotive