Eigenaar occasion- en deelautobedrijf: ‘Als ik niks doe, dan gaat alles kapot’

Coronavirus • Harm Nienhuis, eigenaar van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving, is de wanhoop nabij. Door de coronacrisis verliest hij maandelijks tienduizenden euro’s. En dan is er ook nog een dispuut met de Belastingdienst.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ondernemer Harm Nienhuis van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving zit in de financiële problemen. (Foto: Nienhuis Occasions)

De voortdurende coronacrisis dreigt zijn eerste slachtoffers te gaan eisen in de automotive. Die noodkreet slaakt Harm Nienhuis, eigenaar van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving in Midwolde. De ondernemer verliest nu al een jaar lang maandelijks zo’n 20 duizend euro, waardoor hij de wanhoop voorbij is. “Ik ben nu alleen maar bezig met randzaken, waardoor ik niet toekom aan ondernemen”, vertelt hij aan Automotive.

De Groninger startte in 1998 samen met zijn broers Nienhuis Occasions, waarbij hij 23 jaar later volledig eigenaar is van het autobedrijf. Het deelautoplatform bestaat sinds 2017 en kende aanvankelijk een mooie start. Van vijf elektrische auto’s wist Nienhuis de elektrische vloot snel uit te breiden naar veertig EV’s.Bovag pleit voor een verruiming van het steunpakket voor ondernemers. Het uitbreiden van de ondersteunende maatregelen is volgens de belangenvereniging noodzakelijk om mobiliteitsbedrijven door de crisis te helpen.

Terugkijkend is met name het deelautoplatform wellicht te snel gegroeid, omdat het aanvankelijke plan was om meerdere investeerders te betrekken bij Easy Driving. In de afgelopen jaren investeerde de ondernemer ruim 200 tot 300 duizend euro in het platform. Die investering is nu grotendeel verdampt. Nienhuis weigert zich echter neer te leggen bij een faillissement. “Ik vecht voor mijn bedrijf en mijn werknemers. Als ik niks doe, dan gaat alles kapot”, aldus Nienhuis. Nu heeft hij zijn hoop gevestigd op partijen uit de ICT- en vastgoedsector die wellicht willen investeren in het deelautoplatform om zo het noodlijdende bedrijf weer vlot te trekken.

Misverstand

De oorzaak van zijn financiële problemen ligt in een misverstand uit het verleden, vertelt Nienhuis. “Door een fout van de pensioenfondsen bleek ik over 2019 te weinig pensioenpremies voor mijn werknemers te hebben betaald. Met de pensioenfondsen kwam ik daarom een betaalregeling overeen die ik ook nakwam tot de coronacrisis losbarstte in maart 2020.” Doordat hij niet meer kon voldoen aan de betalingsregeling liep de schuld verder op. Dit leidde recent tot een kort geding waarbij de rechter hem veroordeeld tot het betalen van in totaal 7.800 euro aan achterstallige pensioenpremies. Nienhuis stelt simpelweg niet over dit bedrag te beschikken. “De rechter toonde begrip voor mijn situatie, maar de pensioenfondsen stellen zich harder op.”

 

Het gevolg is nu dat beide ondernemingen niet langer gezond meer zijn

 

Waar Nienhuis tijdens de huidige crisis nog handel kon bedrijven via zijn autobedrijf viel het deelautoplatform stil. “Mijn klanten zijn onder andere gemeente Harlingen en gemeente Groningen. Door het thuiswerken staan de elektrische deelauto’s die zij afnemen nu stil, waardoor de inkomsten ook fors zijn teruggelopen.” De verliezen van het deelautoplatform vulde hij aan vanuit de omzet van het autobedrijf. “Het gevolg is nu dat beide ondernemingen niet langer gezond meer zijn”, aldus Nienhuis. “In het afgelopen jaar is het niet alleen maar kommer en kwel geweest. Mijn autobedrijf draaide ook goede maanden toen er sprake was versoepelingen. Het deelautoplatform heeft echter zulke forse klappen opgelopen dat ik een deel van de vloot heb moeten verkopen.” Voor de crisis beschikte hij over circa 40 elektrische auto’s, waarvan er inmiddels nog 30 over zijn. “Hiervan staan 22 elektrische auto’s bij klanten, die er veel minder mee rijden. En 8 deelauto’s staan nu volledig stil.”

Niet in verhouding

De harde lockdown zorgt er nu voor dat ook de inkomsten vanuit het autobedrijf terugvallen, aangezien de showroom gesloten is. “Klanten vanuit het westen van Nederland rijden geen 200 kilometer om een proefrit op een openbare plek te maken in Midwolde. Zo reëel moet je zijn. Ik verkoop nog wel occasions, maar het staat niet in verhouding met de verkopen van voor de crisis.”

De financiële sores eisen na een jaar hun tol van de ondernemer. Er over praten lucht deel op, beaamt hij. “Ik ben gefrustreerd en het opkroppen lost helemaal niets op. Echter, na elke oplossing lijkt er weer een tegenslag te komen. Zo blijft de schuldenlast als het ware een vicieuze cirkel waar ik niet uitkom.” Momenteel voert Nienhuis gesprekken met de gemeente Groningen over een vergunningen voor het gebruik van laadpalen in de stad. “Liever zou ik mijn volle aandacht richten op mijn bedrijven. Ik ben nu vooral bezig met randzaken, waardoor ik niet aan ondernemen toe kom”, zegt Nienhuis.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Eigenaar occasion- en deelautobedrijf: ‘Als ik niks doe, dan gaat alles kapot’ | Automotive Online

Eigenaar occasion- en deelautobedrijf: ‘Als ik niks doe, dan gaat alles kapot’

Coronavirus • Harm Nienhuis, eigenaar van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving, is de wanhoop nabij. Door de coronacrisis verliest hij maandelijks tienduizenden euro’s. En dan is er ook nog een dispuut met de Belastingdienst.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ondernemer Harm Nienhuis van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving zit in de financiële problemen. (Foto: Nienhuis Occasions)

De voortdurende coronacrisis dreigt zijn eerste slachtoffers te gaan eisen in de automotive. Die noodkreet slaakt Harm Nienhuis, eigenaar van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving in Midwolde. De ondernemer verliest nu al een jaar lang maandelijks zo’n 20 duizend euro, waardoor hij de wanhoop voorbij is. “Ik ben nu alleen maar bezig met randzaken, waardoor ik niet toekom aan ondernemen”, vertelt hij aan Automotive.

De Groninger startte in 1998 samen met zijn broers Nienhuis Occasions, waarbij hij 23 jaar later volledig eigenaar is van het autobedrijf. Het deelautoplatform bestaat sinds 2017 en kende aanvankelijk een mooie start. Van vijf elektrische auto’s wist Nienhuis de elektrische vloot snel uit te breiden naar veertig EV’s.Bovag pleit voor een verruiming van het steunpakket voor ondernemers. Het uitbreiden van de ondersteunende maatregelen is volgens de belangenvereniging noodzakelijk om mobiliteitsbedrijven door de crisis te helpen.

Terugkijkend is met name het deelautoplatform wellicht te snel gegroeid, omdat het aanvankelijke plan was om meerdere investeerders te betrekken bij Easy Driving. In de afgelopen jaren investeerde de ondernemer ruim 200 tot 300 duizend euro in het platform. Die investering is nu grotendeel verdampt. Nienhuis weigert zich echter neer te leggen bij een faillissement. “Ik vecht voor mijn bedrijf en mijn werknemers. Als ik niks doe, dan gaat alles kapot”, aldus Nienhuis. Nu heeft hij zijn hoop gevestigd op partijen uit de ICT- en vastgoedsector die wellicht willen investeren in het deelautoplatform om zo het noodlijdende bedrijf weer vlot te trekken.

Misverstand

De oorzaak van zijn financiële problemen ligt in een misverstand uit het verleden, vertelt Nienhuis. “Door een fout van de pensioenfondsen bleek ik over 2019 te weinig pensioenpremies voor mijn werknemers te hebben betaald. Met de pensioenfondsen kwam ik daarom een betaalregeling overeen die ik ook nakwam tot de coronacrisis losbarstte in maart 2020.” Doordat hij niet meer kon voldoen aan de betalingsregeling liep de schuld verder op. Dit leidde recent tot een kort geding waarbij de rechter hem veroordeeld tot het betalen van in totaal 7.800 euro aan achterstallige pensioenpremies. Nienhuis stelt simpelweg niet over dit bedrag te beschikken. “De rechter toonde begrip voor mijn situatie, maar de pensioenfondsen stellen zich harder op.”

 

Het gevolg is nu dat beide ondernemingen niet langer gezond meer zijn

 

Waar Nienhuis tijdens de huidige crisis nog handel kon bedrijven via zijn autobedrijf viel het deelautoplatform stil. “Mijn klanten zijn onder andere gemeente Harlingen en gemeente Groningen. Door het thuiswerken staan de elektrische deelauto’s die zij afnemen nu stil, waardoor de inkomsten ook fors zijn teruggelopen.” De verliezen van het deelautoplatform vulde hij aan vanuit de omzet van het autobedrijf. “Het gevolg is nu dat beide ondernemingen niet langer gezond meer zijn”, aldus Nienhuis. “In het afgelopen jaar is het niet alleen maar kommer en kwel geweest. Mijn autobedrijf draaide ook goede maanden toen er sprake was versoepelingen. Het deelautoplatform heeft echter zulke forse klappen opgelopen dat ik een deel van de vloot heb moeten verkopen.” Voor de crisis beschikte hij over circa 40 elektrische auto’s, waarvan er inmiddels nog 30 over zijn. “Hiervan staan 22 elektrische auto’s bij klanten, die er veel minder mee rijden. En 8 deelauto’s staan nu volledig stil.”

Niet in verhouding

De harde lockdown zorgt er nu voor dat ook de inkomsten vanuit het autobedrijf terugvallen, aangezien de showroom gesloten is. “Klanten vanuit het westen van Nederland rijden geen 200 kilometer om een proefrit op een openbare plek te maken in Midwolde. Zo reëel moet je zijn. Ik verkoop nog wel occasions, maar het staat niet in verhouding met de verkopen van voor de crisis.”

De financiële sores eisen na een jaar hun tol van de ondernemer. Er over praten lucht deel op, beaamt hij. “Ik ben gefrustreerd en het opkroppen lost helemaal niets op. Echter, na elke oplossing lijkt er weer een tegenslag te komen. Zo blijft de schuldenlast als het ware een vicieuze cirkel waar ik niet uitkom.” Momenteel voert Nienhuis gesprekken met de gemeente Groningen over een vergunningen voor het gebruik van laadpalen in de stad. “Liever zou ik mijn volle aandacht richten op mijn bedrijven. Ik ben nu vooral bezig met randzaken, waardoor ik niet aan ondernemen toe kom”, zegt Nienhuis.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.