BCA: Plug-ins en elektrische voertuigen blijven vaker in Nederland

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
De Outlander wordt steeds populairder bij Nederlandse occasionkopers. (Foto: Mitsubishi)

Nog altijd gaat een groot deel van de Nederlandse PHEV’s en EV’s naar het buitenland. Langzaam maar zeker blijven er echter meer gebruikte EV’s en plug-ins in Nederland. Dat constateert BCA op basis van zijn eigen veilinggegevens. Commercieel manager Tony Vrijsen Vrijsen signaleert een groeiende belangstelling in eigen land. “Auto’s als de Mitsubishi Outlander komen nu in een prijsklasse dat ze voor de particuliere koper interessant worden. De handel begint dat ook in te zien en steeds meer autobedrijven kopen dit soort auto’s in om het uit te proberen.”

Wel is duidelijk dat er in ons land weinig stekker-occasions worden geïmporteerd. Vrijsen: “Nederland is goed voorzien van deze auto’s, dus we zijn bij uitstek een exportland. Zo zeer zelfs, dat de prijzen van gebruikte EV’s en PHEV’s op de Nederlandse markt, worden gedicteerd door de exportmarkt.”

Op het Automotive Remarketing Network, dat aanstaande dinsdag plaatsvindt in Den Haag geeft Alba Abiega, European EV Marketline director bij BCA Europa, meer inzicht in de kansen van EV-verkoop in binnen- en buitenland.

Electric Friday

Voor BCA zijn de ontwikkelingen reden om met een speciale online veiling van plug-in hybrides en elektrische auto’s voor heel Europa te komen. Iedere vrijdag worden na elkaar gebruikte stekker-auto’s van zeven Europese landen online geveild. Sinds september is er sprake van een wekelijks terugkerende veiling.

Deze concentratie van occasions-met-een-stekker geeft BCA een goed overzicht van de markt voor dergelijke auto’s. Zo ziet commercieel manager Tony Vrijsen precies waar de Nederlandse auto’s naartoe gaan. “Vaak gaan ze naar Scandinavië, maar Portugal is ook in opkomst als exportland voor plug-ins”, vertelt hij. “En het voormalig Oostblok blijft ook een goede exportmarkt. Een paar jaar geleden gingen er veel Priussen naar Litouwen toe, nu zie je dat daar PHEV’s naartoe gaan.”

Nieuwe opzet Remarketing Network

Vakblad Automotive lanceert op 3 december een nieuw evenement: Automotive Remarketing Network. Dit evenement is de opvolger van Impex Day, het jaarlijkse seminar over import en export. Er is voor verbreding gekozen omdat de occasionmarkt zich steeds meer internationaal ontwikkelt. Import en export zijn geen niches meer maar een logisch onderdeel van een goede occasionstrategie. Daarnaast werd bij de bezoekers van Impex Day de roep steeds luider om ook geïnformeerd te worden over precaire zaken als het voorkomen van fraude en witwassen, en over algemenere trends zoals online retail.