Remarketing Event, Baarn: Wat je niet weet, deert toch

Op bezoek | ‘Occasionbranche houdt fraude deels zelf in stand’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Remarketing Event vond plaats in Groot Kievitsdal Baarn.

Hoe herwint de autobranche het consumentenvertrouwen? Met die vraag op zak togen we naar het Remarketing Event, dat gisteren plaatsvond in Baarn. Het programma bevatte de juiste ingrediënten voor het antwoord: een journalist die uitleg geeft over het ontstaan van de dieselfraude, de voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude en parallelsessies over hoe je consumenten (online) aan je bindt.

Imago

Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude, trapte af met een uiteenzetting waar het frauderen met kilometerstanden toe leidt. “Uiteindelijk is bij één op de 30 auto’s in Nederland de kilometerteller teruggedraaid – dus ook bij u in de voorraad.” Gemiddeld gaat een consument door dit gedraai ongeveer 1.500 euro het schip in. Huisman toonde een foto van een Nederlands gezin, om aan te geven: dit gezin kan dat geld goed gebruiken. “Natuurlijk, u draait geen tellers terug”, ging hij verder, “maar als u weet dat dit gebeurt, meld het dan. Ik hoor nog te vaak: ik ben geen matennaaier. Maar iemand die een strafbaar feit pleegt, naait u, want uw imago en dat van uw collega’s gaat achteruit”, aldus Huisman, zichtbaar geërgerd over de laconieke manier waarop tellerfraude soms toch nog wordt opgepakt.

Want wegkijken bij een inruilauto met te lage km-stand, is dat geen heling?

Martin Huisman, voorzitter Vereniging Aanpak Tellefraude

De branche houdt de fraude deels zelf in stand. “Als je weet dat er met de door jouw geëxporteerde auto over de grens met de kilometerstand wordt gerommeld, is dat moreel niet net zo verwerpelijk?” En hop: een foto van een mooi Slowaaks gezin, “dat normaliter een lager gemiddeld besteedbaar inkomen heeft dan het eerder getoonde Nederlandse – en ook dit gezin gaat voor die 1.500 euro de boot in.”

En Huisman kraste nog wat dieper. Hij toonde twee soortgelijke auto’s (dezelfde specificaties en uit het zelfde bouwjaar), maar met een verschil in de kilometerstand waarvan elk autobedrijf weet dat die niet klopt. “Waarom staat die advertentie met die lage stand dan toch gewoon online?” vroeg hij zich hardop af.

Onverdiend

Volgens de voorzitter van de tellerfraude-stichting wordt het vertrouwen in de branche niet alleen geschaad door criminele activiteiten. Uit een steekproef van 42 advertenties van professionele autobedrijven bleek dat 2/3 van de claims die worden gedaan niet klopt. “Als wordt verkondigd dat een auto een volledig ingevuld onderhoudsboekje heeft, dan moet dat ook zo zijn. Zie hier een advertentie waarin duidelijk een aantal jaren ontbreekt. Wat doet dat met het vertrouwen? Geef geen informatie die niet klopt, wees niet onvolledig maar transparant.”

De autobranche verdient het negatieve imago niet, vindt hij, maar mag er zelf wel meer aan doen om het imago op te poetsen. Door eerlijk en transparant te zijn en het aanhangig te maken als er iets niet klopt – of wanneer men nattigheid voelt.

Bekijk hieronder de eventvlog:

Wat lucht

Gelukkig gaven de parallelsessies wat lucht: daar bleek dat het vertrouwen deels is terug te winnen door online reviews, door te laten weten wie er een auto bij je hebben gekocht en deze mensen bijvoorbeeld via sociale media aan elkaar te koppelen.
Maar eenmaal terug in de hoofdzaal voor de afsluiting, bleek hoe diep fraude en gesjoemel zijn ingebed in de autobranche. Journalist en schrijver Peter Teffer toonde hoe de Europese autofabrikanten jarenlang weg konden komen met gesjoemel met emissiewaarden. De NEDC-test is een soort examen waarvan de vragen en de antwoorden vooraf bekend zijn. “Als je weet dat er bij de test niet harder wordt gereden dan 120 kilometer per uur, en er altijd bij 20 graden Celsius wordt getest, dan kun je de systemen dus zo programmeren dat ze bij andere temperaturen en snelheden meer fijnstof en CO2 uitstoten.” En ook Euro6-diesels, zo uit nieuw onderzoek, stoten nog altijd veel meer uit dan de norm.Lees ook het artikel: Ook de WLTP is fraudegevoelig.

Parallel

Uit fragmenten die Teffer toonde bleek waarom het de Verenigde Staten wel lukte om het dieselschandaal bloot te leggen, en Europa niet. De Europese Commissie, maar ook de landelijke overheden en de keuringsinstanties, wisten dat het verschil tussen de emissies in testomgeving en op de weg enorm groot was. In plaats van de fabrikanten om opheldering te vragen, werd klakkeloos aangenomen dat het aan de test lag in plaats van aan mogelijk gesjoemel. En de nieuwe test, de WLTP zou de problemen oplossen. Maar ook die is niet sjoemel-proof. Mede omdat er geen onaangekondigde testen zullen plaatsvinden door de keuringsinstanties.

Zo is er een duidelijke parallel tussen hoe autofabrikanten in Europa werden behandeld en hoe autobedrijven elkaar behandelen: als je niet vraagt naar een verklaring voor informatie waarvan je alleen al twijfelt aan de juistheid, word je weliswaar niet met een mogelijk vervelende waarheid geconfronteerd  – het doet je imago en vertrouwen bij consumenten uiteindelijk geen goed.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Remarketing Event  / Waar: 7 juni, Baarn / Aantal bezoekers: +/- 100 / Doelgroep: remarketingmanagers

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op bezoek | ‘Occasionbranche houdt fraude deels zelf in stand’ | Automotive Online
Remarketing Event, Baarn: Wat je niet weet, deert toch

Op bezoek | ‘Occasionbranche houdt fraude deels zelf in stand’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Remarketing Event vond plaats in Groot Kievitsdal Baarn.

Hoe herwint de autobranche het consumentenvertrouwen? Met die vraag op zak togen we naar het Remarketing Event, dat gisteren plaatsvond in Baarn. Het programma bevatte de juiste ingrediënten voor het antwoord: een journalist die uitleg geeft over het ontstaan van de dieselfraude, de voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude en parallelsessies over hoe je consumenten (online) aan je bindt.

Imago

Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude, trapte af met een uiteenzetting waar het frauderen met kilometerstanden toe leidt. “Uiteindelijk is bij één op de 30 auto’s in Nederland de kilometerteller teruggedraaid – dus ook bij u in de voorraad.” Gemiddeld gaat een consument door dit gedraai ongeveer 1.500 euro het schip in. Huisman toonde een foto van een Nederlands gezin, om aan te geven: dit gezin kan dat geld goed gebruiken. “Natuurlijk, u draait geen tellers terug”, ging hij verder, “maar als u weet dat dit gebeurt, meld het dan. Ik hoor nog te vaak: ik ben geen matennaaier. Maar iemand die een strafbaar feit pleegt, naait u, want uw imago en dat van uw collega’s gaat achteruit”, aldus Huisman, zichtbaar geërgerd over de laconieke manier waarop tellerfraude soms toch nog wordt opgepakt.

Want wegkijken bij een inruilauto met te lage km-stand, is dat geen heling?

Martin Huisman, voorzitter Vereniging Aanpak Tellefraude

De branche houdt de fraude deels zelf in stand. “Als je weet dat er met de door jouw geëxporteerde auto over de grens met de kilometerstand wordt gerommeld, is dat moreel niet net zo verwerpelijk?” En hop: een foto van een mooi Slowaaks gezin, “dat normaliter een lager gemiddeld besteedbaar inkomen heeft dan het eerder getoonde Nederlandse – en ook dit gezin gaat voor die 1.500 euro de boot in.”

En Huisman kraste nog wat dieper. Hij toonde twee soortgelijke auto’s (dezelfde specificaties en uit het zelfde bouwjaar), maar met een verschil in de kilometerstand waarvan elk autobedrijf weet dat die niet klopt. “Waarom staat die advertentie met die lage stand dan toch gewoon online?” vroeg hij zich hardop af.

Onverdiend

Volgens de voorzitter van de tellerfraude-stichting wordt het vertrouwen in de branche niet alleen geschaad door criminele activiteiten. Uit een steekproef van 42 advertenties van professionele autobedrijven bleek dat 2/3 van de claims die worden gedaan niet klopt. “Als wordt verkondigd dat een auto een volledig ingevuld onderhoudsboekje heeft, dan moet dat ook zo zijn. Zie hier een advertentie waarin duidelijk een aantal jaren ontbreekt. Wat doet dat met het vertrouwen? Geef geen informatie die niet klopt, wees niet onvolledig maar transparant.”

De autobranche verdient het negatieve imago niet, vindt hij, maar mag er zelf wel meer aan doen om het imago op te poetsen. Door eerlijk en transparant te zijn en het aanhangig te maken als er iets niet klopt – of wanneer men nattigheid voelt.

Bekijk hieronder de eventvlog:

Wat lucht

Gelukkig gaven de parallelsessies wat lucht: daar bleek dat het vertrouwen deels is terug te winnen door online reviews, door te laten weten wie er een auto bij je hebben gekocht en deze mensen bijvoorbeeld via sociale media aan elkaar te koppelen.
Maar eenmaal terug in de hoofdzaal voor de afsluiting, bleek hoe diep fraude en gesjoemel zijn ingebed in de autobranche. Journalist en schrijver Peter Teffer toonde hoe de Europese autofabrikanten jarenlang weg konden komen met gesjoemel met emissiewaarden. De NEDC-test is een soort examen waarvan de vragen en de antwoorden vooraf bekend zijn. “Als je weet dat er bij de test niet harder wordt gereden dan 120 kilometer per uur, en er altijd bij 20 graden Celsius wordt getest, dan kun je de systemen dus zo programmeren dat ze bij andere temperaturen en snelheden meer fijnstof en CO2 uitstoten.” En ook Euro6-diesels, zo uit nieuw onderzoek, stoten nog altijd veel meer uit dan de norm.Lees ook het artikel: Ook de WLTP is fraudegevoelig.

Parallel

Uit fragmenten die Teffer toonde bleek waarom het de Verenigde Staten wel lukte om het dieselschandaal bloot te leggen, en Europa niet. De Europese Commissie, maar ook de landelijke overheden en de keuringsinstanties, wisten dat het verschil tussen de emissies in testomgeving en op de weg enorm groot was. In plaats van de fabrikanten om opheldering te vragen, werd klakkeloos aangenomen dat het aan de test lag in plaats van aan mogelijk gesjoemel. En de nieuwe test, de WLTP zou de problemen oplossen. Maar ook die is niet sjoemel-proof. Mede omdat er geen onaangekondigde testen zullen plaatsvinden door de keuringsinstanties.

Zo is er een duidelijke parallel tussen hoe autofabrikanten in Europa werden behandeld en hoe autobedrijven elkaar behandelen: als je niet vraagt naar een verklaring voor informatie waarvan je alleen al twijfelt aan de juistheid, word je weliswaar niet met een mogelijk vervelende waarheid geconfronteerd  – het doet je imago en vertrouwen bij consumenten uiteindelijk geen goed.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Remarketing Event  / Waar: 7 juni, Baarn / Aantal bezoekers: +/- 100 / Doelgroep: remarketingmanagers

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.