Occasionmarkt Q1: import naar recordniveau

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Als je aanvullende garantie op een auto aanbiedt, verkoop je eigenlijk een verzekering.

Afgelopen kwartaal werden 49.190 gebruikte auto’s geïmporteerd, een groei van 30 procent ten opzichte van eerste kwartaal 2016. Alle tussenliggende kwartalen gaven groei te zien, en dat gaat al zo sinds 2011, met een paar kleine fluctuaties. Thijs de Baaij van Autobedrijf De Baaij in Nijmegen snapt waarom de import blijft stijgen. “De mooie occasions van een jaar oud zijn hier in Nederland nauwelijks te krijgen, terwijl er veel vraag naar is. Particulieren die nieuw kopen rijden langer met hun auto en als dealers eens iets inruilen houden ze zo’n auto vast. Die jonge auto’s komen allemaal uit het buitenland.”

Bekijk alle occasioncijfers in de Automotive Kennisbank.

Export daalt licht

Ondertussen blijven de exportcijfers met 59.072 gebruikte auto’s vrijwel gelijk, met een licht dalende trend. Ten opzichte van eerste kwartaal 2016 is het aantal 4,7 procent gedaald, volgens VWE. “We zien dat er vooral auto’s worden geïmporteerd van jonger dan vijf jaar, terwijl de export vooral oudere auto’s betreft en zware diesels die uit de lease komen. Die zijn in andere landen populairder dan bij ons en dan volgt export”, verklaart Marc van der Elst van VWE. 

Wij besteden heel veel aandacht aan fotografie, aan filmpjes en aan social media

Thijs de Baaij, dga Autobedrijf Thijs de Baaij

Michel van Roon van CRM Automotive Retail ziet in de toekomst een zorgpuntje verschijnen: wat doen we met alle ex-lease hybrides die de komende jaren op de markt komen? “Een Prius is misschien nog wel te verkopen aan een particulier, want dat is een echt zuinige auto. Maar al die Mitsubishi Outlanders die straks te koop komen? Het gaat echt problemen opleveren om die kwijt te raken. Het zou goed zijn als die voor de export gingen, dan zitten wij er op de Nederlandse markt niet mee. Maar of ze daar in het buitenland belangstelling voor hebben? Echt zuinig zijn ze natuurlijk niet. Zou zo’n Outlander ook kwalificeren als taxi?”

Prijzen en marges

Door de aanhoudende tekorten aan jonge occasions zijn de prijzen stabiel, stelt Van Roon. De cijfers van Autodata over het eerste kwartaal bevestigen dat: de showroomprijzen van occasions zijn afgelopen maanden stabiel gebleven. Er is zelfs een kleine stijging van 0,16%, wat duidelijk een voortzetting is van de licht stijgende trend van de afgelopen jaren. In het Restwaardejournaal van vorige week vertelt deskundige en voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven Gerard ten Buuren dat de prijzen wel onder druk staan. “Maar dat is met name bij bepaalde modellen en segmenten. Met name duurdere diesels zijn moeilijker te verkopen”, aldus Ten Buuren. “Import en nieuwverkoop nemen toe, dat gaat altijd ten koste van iets. In dit geval van de prijs van sommige gebruikte auto’s.”

Bij Thijs de Baaij staan de prijzen niet onder druk. “Wij zijn geen prijsvechter en dat is in deze markt ook niet nodig. Er is nog steeds gebrek aan mooie, goede occasions. Dan kun je beter vasthouden aan je prijs. Soms blijft een auto iets langer staan maar je marge en voorraad blijven dan wel op peil. Overigens zou ik de marge kunnen vergroten als we zelf auto’s uit Spanje en Duitsland gaan halen. Maar daar zijn onze volumes te klein voor, dus zit er een handelaar tussen.” De Baaij verkoopt 200 occasions per jaar en houdt altijd 30-35 auto’s op voorraad.

Bekijk de showroomvraagprijzen van occasions in de Automotive Kennisbank.

Internet

De dreiging van internetverkoop wordt veel genoemd als factor die de prijzen omlaag drukt. Die prijsontwikkeling zette het afgelopen kwartaal nog niet echt door, ondanks de start van bijvoorbeeld Bynco, dat jonge occasions uitsluitend via internet aanbiedt. De Baaij ziet de ontwikkeling, maar merkt ook dat consumenten er hun vraagtekens bij hebben. “Wij zitten in de buurt, zijn het vertrouwde adres bij service en garantie. Dat vinden mensen toch een plezierig idee. En ook wij presenteren ons heel sterk op internet, want een auto via internet zoeken is standaard geworden. Wij besteden heel veel aandacht aan fotografie, aan filmpjes en aan social media. Dat groeit nog steeds: je moet als autobedrijf zorgen voor een ultieme beleving via je website.”

Van Roon is het daarmee eens, maar ziet wel dat de nadruk verschuift. “Het autobedrijf is in mijn optiek een webshop met een fysiek afhaalpunt. Als je op die manier denkt ga je anders tegen je website aan kijken.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.