Autotrack licht doopceel occasions

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Carfax is internationale speler op het gebied van het verzamelen en verkopen van autohistorische informatie. Het gaat hierbij onder andere om informatie over de herkomst van de auto en het onderhouds- en kilometerverleden. Dat doet Carfax in een groot aantal landen, waaronder thuisland de Verenigde Staten. In Nederland worden onder andere apk-gegevens, terugroepacties en WOK-meldingen toegevoegd.

Waar mogelijk wordt ook de internationale onderhoudshistorie aan de auto toegevoegd. “Wij zijn altijd huiverig geweest om auto’s aan te bieden die zijn geïmporteerd, omdat de herkomst niet altijd bekend is en daarmee de kans op fraude – zoals het terugdraaien van de teller – groter is. We zochten een partner die het vertrouwen in deze auto’s kan vergroten”, zegt Van den Hout.
Er liep bij Autotrack, dat vorige maand Erna Staals aanstelde als nieuwe directeur, al een pilot met Carfax, nu zijn ook daadwerkelijk de handtekeningen gezet onder een samenwerking.

Goed verhaal

Carfax heeft nog niet alle gewenste data tot zijn beschikking; zo deelt Duitsland vooralsnog weinig gegevens. “Dat klopt, maar er worden regelmatig nieuwe databronnen toegevoegd. Bovendien is Carfax goed in staat om de data te analyseren”, aldus Van den Hout. Lees meer over de problemen bij import van occasions in Automotive 9 van dit jaar.

In de eerste maand van de samenwerking kunnen alleen autobedrijven de rapporten opvragen. Vanaf ongeveer half januari worden ze ook toegankelijk voor consumenten. “Op die manier geven we autobedrijven de gelegenheid om hun eigen voorraad goed te beoordelen, zodat ze daarna aan de koper ook een goed verhaal hebben. Ook kunnen ze bij inkoop zelf een extra check doen.”

persfoto autotrack carfax

Dit jaar kwamen ook VWE en Autodata met een product dat extra voertuiginformatie verschaft. Transparantie is het nieuwe toverwoord, denkt Van den Hout. “Het is even wennen, maar het hoort er in deze tijd gewoon bij. Wij gaan de mogelijkheid om de voertuighistorie op te vragen onder consumenten bekend maken met een grootschalige campagne.”

Frank Brüggink, managing director van Carfax in Europa, vertelde afgelopen oktober tijdens het Remarketingevent dat er bij controles weleens occasions met airbags gevuld met Russische t-shirts gevonden worden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotrack licht doopceel occasions | Automotive Online

Autotrack licht doopceel occasions

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Carfax is internationale speler op het gebied van het verzamelen en verkopen van autohistorische informatie. Het gaat hierbij onder andere om informatie over de herkomst van de auto en het onderhouds- en kilometerverleden. Dat doet Carfax in een groot aantal landen, waaronder thuisland de Verenigde Staten. In Nederland worden onder andere apk-gegevens, terugroepacties en WOK-meldingen toegevoegd.

Waar mogelijk wordt ook de internationale onderhoudshistorie aan de auto toegevoegd. “Wij zijn altijd huiverig geweest om auto’s aan te bieden die zijn geïmporteerd, omdat de herkomst niet altijd bekend is en daarmee de kans op fraude – zoals het terugdraaien van de teller – groter is. We zochten een partner die het vertrouwen in deze auto’s kan vergroten”, zegt Van den Hout.
Er liep bij Autotrack, dat vorige maand Erna Staals aanstelde als nieuwe directeur, al een pilot met Carfax, nu zijn ook daadwerkelijk de handtekeningen gezet onder een samenwerking.

Goed verhaal

Carfax heeft nog niet alle gewenste data tot zijn beschikking; zo deelt Duitsland vooralsnog weinig gegevens. “Dat klopt, maar er worden regelmatig nieuwe databronnen toegevoegd. Bovendien is Carfax goed in staat om de data te analyseren”, aldus Van den Hout. Lees meer over de problemen bij import van occasions in Automotive 9 van dit jaar.

In de eerste maand van de samenwerking kunnen alleen autobedrijven de rapporten opvragen. Vanaf ongeveer half januari worden ze ook toegankelijk voor consumenten. “Op die manier geven we autobedrijven de gelegenheid om hun eigen voorraad goed te beoordelen, zodat ze daarna aan de koper ook een goed verhaal hebben. Ook kunnen ze bij inkoop zelf een extra check doen.”

persfoto autotrack carfax

Dit jaar kwamen ook VWE en Autodata met een product dat extra voertuiginformatie verschaft. Transparantie is het nieuwe toverwoord, denkt Van den Hout. “Het is even wennen, maar het hoort er in deze tijd gewoon bij. Wij gaan de mogelijkheid om de voertuighistorie op te vragen onder consumenten bekend maken met een grootschalige campagne.”

Frank Brüggink, managing director van Carfax in Europa, vertelde afgelopen oktober tijdens het Remarketingevent dat er bij controles weleens occasions met airbags gevuld met Russische t-shirts gevonden worden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.