Verwarring over strengere regels bpm-export
Volgens Bovag zegt de Belastingdienst dat, als gevolg van de wijziging, een kentekenbewijs op basis van een tijdelijke inschrijving voortaan niet meer wordt geaccepteerd als basis voor de teruggave van bpm bij export. In de gevallen waarin toch een tijdelijk kenteken wordt aangevraagd omdat het motorrijtuig bijvoorbeeld via Duitsland naar een ander EU-land wordt geëxporteerd, moet degene op wiens naam het motorrijtuig in Nederland was geregistreerd wachten met het terugvragen van de bpm tot het voertuig permanent is ingeschreven in het EU-land van eindbestemming.
Volgens Bovag is dit omdat er gefraudeerd werd met auto`s die via Duitsland buiten de EU werden geëxporteerd. In 2012 zou de fraude tientallen miljoenen bedragen, stelt Bovag. Wat precies een duurzame inschrijving is, kan Bovag-woordvoerder Paul de Waal niet zeggen. “Dit is de informatie die wij hebben van de Belastingdienst.” Bovag geeft wel aan welke documenten toegestaan worden. Bij de Belastingdienst is niemand bereikbaar voor commentaar.
Zie hier het Bovag-overzicht van door de Belastingdienst geaccepteerde toelatingen.
`Duitse toelating volstaat`
RDW-provider en exportdienstverlener VDC, een van de partners en gastheer van het recent gehouden Nationaal Exportcongres, dat ging over de vraag aan welke wet- en regelgeving export moet voldoen, krijgt sinds de mededeling veel vragen over de aangescherpte regels. “En dat terwijl er eigenlijk niets verandert”, zegt directeur Michel Schaaij. “Over het algemeen wordt er gewerkt met een Duitse toelating (de Tagezullasung, ook wel `Duitse Brief` genoemd, red.). En de Belastingdienst accepteert deze toelating, het is puur de commerciële benaming van een permanente Duitse inschrijving.”
Michel Corveleijn, directeur externe betrekkingen bij VWE, meldt dat de wijzigingen al bekend waren. Deze week heeft de Eerste Kamer deze aanpassing aangenomen. De Duitse kentekens met einddatum (zoals het Zoll-kenteken en het vijfdaagse kenteken, red) worden derhalve niet meer geaccepteerd, maar de Zulassungsbescheinigung wel, stelt Corveleijn. “Wij hebben onze klanten hierover ruim van tevoren geïnformeerd middels een bijeenkomst en via nieuwsbrieven de afgelopen maanden.”
Hoe de Belastingdienst denkt bpm-export naar buiten de EU/EER tegen te gaan, weet Schaaij niet. “Wij pleiten ervoor om ook het expeditie-document toe te voegen aan het dossier, zodat er geen onduidelijkheid kan bestaan over de uiteindelijke definitieve overbrenging naar het buitenland waardoor ook de btw-risico`s verder worden ingeperkt voor de Nederlandse exportbedrijven.”