Occasionverkopen stijgen steeds harder
Dat blijkt uit cijfers van VWE.
In het gehele derde kwartaal van 2014 zijn er 243.090 occasions door autobedrijven aan consumenten verkocht, een stijging van 4,5 procent ten opzichte van Q3 2013. Over het gehele jaar tot nu toe bedraagt de stijging 1,5 procent.
Consumentenvertrouwen
In de loop van 2014 is te zien dat het aantal b2c-occasionverkopen steeds harder stijgt. Dat is volgens Marc van der Elst, business data analist bij VWE, vooral het gevolg van toenemend consumentenvertrouwen. “Maar ook zijn de occasionvoorraden weer toegenomen. Er is veel vraag naar jonge occasions dus het is goed dat daar nu meer aanbod voorhanden is.”
Van der Elst verwacht dat deze ontwikkeling zich voortzet. “Ook omdat begin volgend jaar de grenzen van de bijtelling weer strenger worden. De verwachting is dat aan het einde van het jaar daarom nog veel nieuwe auto’s worden verleaset. Dat betekent dat er dan ook leaseauto’s terugkomen uit de lease en dat is weer goed voor de occasionhandel.”
Ook de handel tussen consumenten onderling steeg vorige maand met 1,5 procent. In augustus daalden de occasionverkopen tussen consumenten onderling nog met 5,1 procent.
Lees alle cijfers in de rubriek Feiten en cijfers.