Opinie | Van den Eijnden: Vrij baan voor de Chinese auto

Opinie • Op zichzelf heeft de Europese autoindustrie niet veel te vrezen van alle nieuwkomers. Maar fabrikanten doen er momenteel alles aan om de eigen positie te ondermijnen, stelt Automotive-columnist Norbert van den Eijnden.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden. (Foto: Marcel Cazemier)

Wie 8 jaar geleden een mooie toekomst voor Chinese automerken in Europa voorspeld had was voor gek verklaard. Landwind was volledig geflopt op veiligheid en BYD trok zich na een kort Europees avontuur weer terug. Wij Europeanen waren niet geïnteresseerd in deze namaakauto’s van gebrekkige kwaliteit.

Tijden veranderen. Er zijn meer dan 150 Chinese automerken en China heeft van elektrische auto’s een technologisch speerpunt gemaakt. Werelds grootste producent van elektrische auto’s heet niet Tesla maar BYD. Samen met nog een aantal andere Chinese automerken maken zij hele goede EV’s. In het premiumsegment kunnen ze beslist concurreren met de Duitse merken qua afwerking terwijl ze op het gebied van intuïtieve ervaring en drive line de concurrentie met Tesla aankunnen. En dat voor een prijs die dan toch even wat lager ligt dan je van de gevestigde orde gewend bent.

Maar zelfs met zo’n mooi productprogramma zou je de Chinese automerken normaliter een kans van om en nabij de nul procent toedichten. Europeanen hechten aan status, aan merk, aan gewoonte en zijn eigenlijk hele loyale klanten die het liefste naar de dealer toegaan. Dat alles verandert natuurlijk langzaam en interessant is dat de OEM daarbij graag een handje helpt.Lees hier alle artikelen over de nieuwe toetreders op de Nederlandse markt.

Schaarste

Leasing is sowieso het ideale product voor iemand die zijn loyaliteit een keer op de proef wil stellen. Een koop/financierings-klant zal niet zo gauw het risico durven te nemen met een onbekend merk. Wordt hij niet te duur in onderhoud? Is hij straks nog wel iets waard? Die problemen lost de leasemaatschappij voor jou op. Juist ook de OEM’s stimuleren leasing via hun eigen captives want leasing is de toekomst.Van den Eijnden is woensdag 23 november een van de sprekers op het Automotive Leasing Event. Op het event worden de schuivende machtsverhoudingen in de automotive retail besproken.

Maar er speelt ook heel iets anders en dat heet schaarste. Als je nu je mooie bolide wilt bestellen dan krijg je zomaar 10 of meer maanden levertijd aan de broek. Prijsstijgingen in de tussentijd zijn voor jouw rekening en als opties niet meer leverbaar zijn dan worden ze geskipt, meer dan eens zonder prijscompensatie. Daar zit je als klant met je loyaliteit. Dit is dus de ideale voedingsbodem om eens naar een ander merk te gaan kijken wat hopelijk wel sneller leverbaar is. Een mooiere entree kun je niet krijgen als nieuw merk.

Agentenmodel

Wat zeker ook niet helpt is dan om juist op dit moment het distributiemodel eens op de kop te gooien en versneld over te gaan naar directe verkoop (via internet) en een agentenmodel. Hiermee maak je het de nieuwkomer wel erg gemakkelijk want de nieuwkomer kan eigenlijk alleen maar via direct sales en een agentenmodel werken. Kwalitatief goede agenten met uitstekende contacten in hun werkgebied zijn gemakkelijk genoeg te vinden: tientallen dealers die in de laatste tijd hun contract verloren zijn rollen de rode loper uit voor de nieuwkomers.

Namens alle Europese OEM’s: Welkom Chinezen, Vietnamezen, Amerikanen, Turken en natuurlijk de Nederlanders van Lightyear!

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Opinie | Van den Eijnden: Vrij baan voor de Chinese auto | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: Vrij baan voor de Chinese auto

Opinie • Op zichzelf heeft de Europese autoindustrie niet veel te vrezen van alle nieuwkomers. Maar fabrikanten doen er momenteel alles aan om de eigen positie te ondermijnen, stelt Automotive-columnist Norbert van den Eijnden.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden. (Foto: Marcel Cazemier)

Wie 8 jaar geleden een mooie toekomst voor Chinese automerken in Europa voorspeld had was voor gek verklaard. Landwind was volledig geflopt op veiligheid en BYD trok zich na een kort Europees avontuur weer terug. Wij Europeanen waren niet geïnteresseerd in deze namaakauto’s van gebrekkige kwaliteit.

Tijden veranderen. Er zijn meer dan 150 Chinese automerken en China heeft van elektrische auto’s een technologisch speerpunt gemaakt. Werelds grootste producent van elektrische auto’s heet niet Tesla maar BYD. Samen met nog een aantal andere Chinese automerken maken zij hele goede EV’s. In het premiumsegment kunnen ze beslist concurreren met de Duitse merken qua afwerking terwijl ze op het gebied van intuïtieve ervaring en drive line de concurrentie met Tesla aankunnen. En dat voor een prijs die dan toch even wat lager ligt dan je van de gevestigde orde gewend bent.

Maar zelfs met zo’n mooi productprogramma zou je de Chinese automerken normaliter een kans van om en nabij de nul procent toedichten. Europeanen hechten aan status, aan merk, aan gewoonte en zijn eigenlijk hele loyale klanten die het liefste naar de dealer toegaan. Dat alles verandert natuurlijk langzaam en interessant is dat de OEM daarbij graag een handje helpt.Lees hier alle artikelen over de nieuwe toetreders op de Nederlandse markt.

Schaarste

Leasing is sowieso het ideale product voor iemand die zijn loyaliteit een keer op de proef wil stellen. Een koop/financierings-klant zal niet zo gauw het risico durven te nemen met een onbekend merk. Wordt hij niet te duur in onderhoud? Is hij straks nog wel iets waard? Die problemen lost de leasemaatschappij voor jou op. Juist ook de OEM’s stimuleren leasing via hun eigen captives want leasing is de toekomst.Van den Eijnden is woensdag 23 november een van de sprekers op het Automotive Leasing Event. Op het event worden de schuivende machtsverhoudingen in de automotive retail besproken.

Maar er speelt ook heel iets anders en dat heet schaarste. Als je nu je mooie bolide wilt bestellen dan krijg je zomaar 10 of meer maanden levertijd aan de broek. Prijsstijgingen in de tussentijd zijn voor jouw rekening en als opties niet meer leverbaar zijn dan worden ze geskipt, meer dan eens zonder prijscompensatie. Daar zit je als klant met je loyaliteit. Dit is dus de ideale voedingsbodem om eens naar een ander merk te gaan kijken wat hopelijk wel sneller leverbaar is. Een mooiere entree kun je niet krijgen als nieuw merk.

Agentenmodel

Wat zeker ook niet helpt is dan om juist op dit moment het distributiemodel eens op de kop te gooien en versneld over te gaan naar directe verkoop (via internet) en een agentenmodel. Hiermee maak je het de nieuwkomer wel erg gemakkelijk want de nieuwkomer kan eigenlijk alleen maar via direct sales en een agentenmodel werken. Kwalitatief goede agenten met uitstekende contacten in hun werkgebied zijn gemakkelijk genoeg te vinden: tientallen dealers die in de laatste tijd hun contract verloren zijn rollen de rode loper uit voor de nieuwkomers.

Namens alle Europese OEM’s: Welkom Chinezen, Vietnamezen, Amerikanen, Turken en natuurlijk de Nederlanders van Lightyear!

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.