Autonieuws | Ruim voldoende voor Model Y

Autonieuws • De langverwachte Tesla Model Y is eindelijk leverbaar in Nederland. Met aan vanafprijs van 65 duizend euro ligt de bijtelling (in 2022) fors hoger dan van verkooptopper Model 3 (circa 12.000 om 4.000 euro). Ook is de concurrentie veel groter dan bij de komst van de Model 3. De vraag is dan ook: hoe groot is de kans van slagen voor deze elektrische suv?
Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Tesla

 

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het is een Tesla en dat merk heeft de harten van de Nederlandse (lease)rijder gestolen. Het merk profiteert daarbij nog altijd van een zekere voorsprong op het gebied van efficiëntie. Tel daarbij op dat het een door de consument gewilde cross-over is.

Wat in zijn nadeel?

De concurrentie zit niet stil, het is niet meer enige keuze. Daarbij zit de Model Y redelijk hoog in de markt, terwijl het bijtellingspercentage omhooggaat en de maximale waarde waarover dat percentage geldt omlaag.

Consumentenpotentieel

Een 7.

p50 Paul HarmsPaul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Denk je aan een elektrische auto, dan denk je aan Tesla. Bovendien is de Model Y een cross-over, één van de populairste carrosserievormen in Nederland. Het model heeft dus alles in zich om een succes te worden.

Wat in zijn nadeel?

Met een vanafprijs van 64 duizend euro is de Model Y zeker niet de bijtellingsknaller die de Model 3 was. De concurrentie, zoals de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq en de Ford Mustang Mach-E, bieden dezelfde ruimte en range, tegen een fors lagere prijs.

Leasepotentieel

Kan Tesla een groot aantal Model Y’s leveren voor 2022, dan zal er zeker leasesucces volgen. Een 8,5.

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Het merk Tesla heeft een unieke status in de EV-markt. Uitstekende range, gebruiksgemak en de technologie zijn Tesla’s ijzersterke merkwaarden. De Model Y biedt echt meerwaarde ten opzichte van de Model 3, door de forse hoeveelheid extra interieurruimte.

En wat de zwakke?

De prijsstelling en (ver)late marktintroductie.

Restwaardepotentieel

Een 8, door de prijsstelling. Ondanks dat ook de Model Y voldoende uniek is, zijn er wel grenzen aan de meerprijs ten opzichte van de groeiende hoeveelheid concurrenten.

fer derwortFer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het is een van de weinige zevenzitters onder de EV’s. Ook het trekgewicht (1.600 lg) en snellaadoptie (tot maximaal 250 KW) spreken in zijn voordeel. Verder is de warmtepomp een plus en heeft de Y ten opzichte van de concurrentie een laag verbruik.

Wat in zijn nadeel?

De Y is momenteel alleen leverbaar in de Long Range AWD die boven de 70 duizend komt voor een vijfzitsuitvoering. De Performance komt nog duurder uit en die heeft een lagere actieradius. Met de veranderende bijtellingsregeling per januari 2022 wordt het een dure leaseauto. Directe concurrenten zijn gunstiger geprijsd.

Fleetpotentieel

Een 5. 

autonieuws van den brinkWillem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke techniek maakt de Model Y interessant?

De flinke binnenruimte, het gebruiksgemak dankzij de vijfde deur, grote kofferbak, een frunk en de mogelijkheid tot het plaatsen van een trekhaak (max 1.600 kg trekgewicht) maken van de Model Y een volwaardige gezinsauto. Ook de actieradius (theoretische 500 km, praktisch minimaal 400) is prima. Hij kan maximaal 250 kW snelladen en loopt daarmee vooruit op de concurrentie, samen met de Koreaanse merken. Het eigen snellaadwerk en de onboard routeplanner die via beschikbare laadpalen de route uitstippelt blijven uniek.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

De weinige opties zijn prijzig, ‘Enhanced Autopilot’ (3.800 euro) en ‘Full Self-Driving Capability’ (7.500 euro). Ook in de afwerking is nog ruimte voor verbetering. Ook is de onderdelenvoorziening, in geval van schade, niet altijd adequaat.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (ivm vergelijkbare modellen)?

De interval bedraagt 40.000 / 2 jaar en beperkt zich tot een check en het vervangen van interieur luchtfilter. Software updates gebeuren ‘over the air’. Houd na een aantal jaren rekening met onvoorziene kosten: Tesla biedt 4 jaar / 80.000 km garantie op de auto en op het touchscreen en ‘Media Control Unit’ slechts 2 jaar / 40.000 km.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 9.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Ruim voldoende voor Model Y | Automotive Online

Autonieuws | Ruim voldoende voor Model Y

Autonieuws • De langverwachte Tesla Model Y is eindelijk leverbaar in Nederland. Met aan vanafprijs van 65 duizend euro ligt de bijtelling (in 2022) fors hoger dan van verkooptopper Model 3 (circa 12.000 om 4.000 euro). Ook is de concurrentie veel groter dan bij de komst van de Model 3. De vraag is dan ook: hoe groot is de kans van slagen voor deze elektrische suv?
Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Tesla

 

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het is een Tesla en dat merk heeft de harten van de Nederlandse (lease)rijder gestolen. Het merk profiteert daarbij nog altijd van een zekere voorsprong op het gebied van efficiëntie. Tel daarbij op dat het een door de consument gewilde cross-over is.

Wat in zijn nadeel?

De concurrentie zit niet stil, het is niet meer enige keuze. Daarbij zit de Model Y redelijk hoog in de markt, terwijl het bijtellingspercentage omhooggaat en de maximale waarde waarover dat percentage geldt omlaag.

Consumentenpotentieel

Een 7.

p50 Paul HarmsPaul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Denk je aan een elektrische auto, dan denk je aan Tesla. Bovendien is de Model Y een cross-over, één van de populairste carrosserievormen in Nederland. Het model heeft dus alles in zich om een succes te worden.

Wat in zijn nadeel?

Met een vanafprijs van 64 duizend euro is de Model Y zeker niet de bijtellingsknaller die de Model 3 was. De concurrentie, zoals de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq en de Ford Mustang Mach-E, bieden dezelfde ruimte en range, tegen een fors lagere prijs.

Leasepotentieel

Kan Tesla een groot aantal Model Y’s leveren voor 2022, dan zal er zeker leasesucces volgen. Een 8,5.

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Het merk Tesla heeft een unieke status in de EV-markt. Uitstekende range, gebruiksgemak en de technologie zijn Tesla’s ijzersterke merkwaarden. De Model Y biedt echt meerwaarde ten opzichte van de Model 3, door de forse hoeveelheid extra interieurruimte.

En wat de zwakke?

De prijsstelling en (ver)late marktintroductie.

Restwaardepotentieel

Een 8, door de prijsstelling. Ondanks dat ook de Model Y voldoende uniek is, zijn er wel grenzen aan de meerprijs ten opzichte van de groeiende hoeveelheid concurrenten.

fer derwortFer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het is een van de weinige zevenzitters onder de EV’s. Ook het trekgewicht (1.600 lg) en snellaadoptie (tot maximaal 250 KW) spreken in zijn voordeel. Verder is de warmtepomp een plus en heeft de Y ten opzichte van de concurrentie een laag verbruik.

Wat in zijn nadeel?

De Y is momenteel alleen leverbaar in de Long Range AWD die boven de 70 duizend komt voor een vijfzitsuitvoering. De Performance komt nog duurder uit en die heeft een lagere actieradius. Met de veranderende bijtellingsregeling per januari 2022 wordt het een dure leaseauto. Directe concurrenten zijn gunstiger geprijsd.

Fleetpotentieel

Een 5. 

autonieuws van den brinkWillem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke techniek maakt de Model Y interessant?

De flinke binnenruimte, het gebruiksgemak dankzij de vijfde deur, grote kofferbak, een frunk en de mogelijkheid tot het plaatsen van een trekhaak (max 1.600 kg trekgewicht) maken van de Model Y een volwaardige gezinsauto. Ook de actieradius (theoretische 500 km, praktisch minimaal 400) is prima. Hij kan maximaal 250 kW snelladen en loopt daarmee vooruit op de concurrentie, samen met de Koreaanse merken. Het eigen snellaadwerk en de onboard routeplanner die via beschikbare laadpalen de route uitstippelt blijven uniek.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

De weinige opties zijn prijzig, ‘Enhanced Autopilot’ (3.800 euro) en ‘Full Self-Driving Capability’ (7.500 euro). Ook in de afwerking is nog ruimte voor verbetering. Ook is de onderdelenvoorziening, in geval van schade, niet altijd adequaat.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (ivm vergelijkbare modellen)?

De interval bedraagt 40.000 / 2 jaar en beperkt zich tot een check en het vervangen van interieur luchtfilter. Software updates gebeuren ‘over the air’. Houd na een aantal jaren rekening met onvoorziene kosten: Tesla biedt 4 jaar / 80.000 km garantie op de auto en op het touchscreen en ‘Media Control Unit’ slechts 2 jaar / 40.000 km.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 9.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.