Louwman Groep terug in de zwarte cijfers, zorgen om beschikbaarheid auto’s
Louwman Groep heeft in 2020 voor het eerst sinds 2016 weer zwarte cijfers geschreven. Het bedrijf noteerde onder aan de streep een nettowinst van 2,2 miljoen euro. In 2019 was er een verlies van ruim 6 miljoen euro. De omzet bleef met 1,37 miljard euro ongeveer gelijk. Dat blijkt uit het jaarverslag van Teijlingerhorst, de holdingmaatschappij waaronder alle Louwman-bedrijven vallen, zoals het importschap van Toyota, Lexus en Suzuki, Louwman Dealer Group, Louwman Exclusive, Alcredis, Auto.nl, Mmedia, Yokohama Nederland en Welzorg. Voor dit jaar is het bedrijf optimistisch, maar maakt het zich in toenemende mate zorgen om de leveringsproblemen bij fabrikanten.
NOW
Louwman, dat in vorig jaar in totaal acht miljoen euro NOW ontving, is gematigd tevreden over de 2020-resultaten. “We zijn tevreden over de resultaatsverbeteringen binnen de zorgbedrijven en over de resultaten van de leaseactiviteiten. Maar de corona-impact op onze automotive-divisie was groot. De lockdown heeft veel van onze bedrijven geraakt en ook het thuiswerken zorgt voor omzetdalingen. Verder hebben we in 2020 de al eerder ingezette transformatie doorgezet (het bedrijf reorganiseerde onder andere bij Suzuki-dochter Nimag, red) en zijn we blijven investeren. Ook zien we dat de klanttevredenheid blijft toenemen, dat stemt ons trots”, zegt communicatiedirecteur Ted van Dam.
Kerncijfers:
Resultaat | 2020 | 2019 | 2018 |
Omzet | 1,37 miljard | 1,39 miljard | 1,26 miljard |
Bedrijfsresultaat | 16,2 miljoen | 2,2 miljoen | -6,4 miljoen |
Nettoresultaat | 1,9 miljoen | -6,2 miljoen | -10,6 miljoen |
Balans | |||
Eigen vermogen | 469,8 miljoen | 463,9 miljoen | 474,9 miljoen |
Balanstotaal | 1,22 miljard | 1,21 miljard | 1,09 miljard |
Bron: Jaarverslag Teijlingerhorst, bewerking Automotive |
De zorgtak had geen last van de coronacrisis en noteerde in 2020 maar een klein verlies (4 ton). Daarmee is het lek dat ontstond door de decentralisering van de WMO zo goed als gedicht. In de afgelopen vijf jaar maakte het zorgbedrijf ruim 60 miljoen euro verlies. De automotivedivisie maakte in zijn bijna honderdjarige bestaan slechts één keer verlies.
Over 2021 heeft Louwman opnieuw NOW aangevraagd. “Dat hebben we gedaan vanwege de lockdown. Maar uiteindelijk zullen we naar verwachting geen gebruik maken van de regeling”, zegt Van Dam.
Geen prognose
Over het verwachte resultaat over 2021 kan Van Dam geen uitspraken doen. Het eerste kwartaal was moeilijk, het tweede veel beter. “We zien nu enerzijds dat de markt voor occasions en bedrijfswagens booming is. Ook groeien we hard met onze mobiliteitsdiensten, zo hebben we een verdubbeling gezien van de omzet van Fietsvoordeelshop en groeien we met onze mobiliteitsdiensten. Zeker onze leaseportefeuille groeit daarbij snel. Anderzijds hebben we in toenemende mate te maken met leveringsproblemen. Als gevolg van corona en vooral het tekort aan halfgeleiders nemen de beschikbaarheidsrisico’s toe. Er zijn daarbij aanmerkelijke verschillen in partners, modellen en landen. Wij proberen nu voor al onze klanten passende oplossingen te vinden.”
Stellantis
Het bedrijf is een van de beoogde Stellantis-partners in Nederland. Maar het bedrijf voert vooralsnog alleen Peugeot, terwijl Stellantis graag ziet dat de aangewezen partners meerdere merken voeren. Van Dam wil niet reageren op geruchten dat Louwman bezig is met het uitbreiden van zijn Stellantis-activiteiten. “Louwman speelt een actieve rol in de consolidatie van dealers, maar ook in het realiseren van een klantvriendelijk en modern distributiekanaal en het realiseren van schaal- en andere efficiëntievoordelen.” Ook meldt Van Dam dat Auto.nl vorig jaar fors groeide (eerder werd al gemeld dat de onlinedochter dit jaar tussen de 1.000 en 1.500 auto’s verkoopt).
Fietsvoordeelshop
Louwman meldde recent importeur te worden van Caetano-bussen, het lanceerde dit jaar deelautodienst Amigo en Fietsvoordeelshop.nl kocht een andere e-bikeretailer. Van Dam stelt dat de mobiliteitsmarkt dusdanig snel verandert dat het bedrijf blijft investeren in innovatieve projecten en bedrijven in de mobiliteitsindustrie. “De nieuwe activiteiten met Caetano/Toyota-bussen op waterstof en full electric zijn daar een mooi voorbeeld van”, besluit Van Dam.