Stichting Tesla Claim sleept Tesla voor de rechter

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Tesla wordt door stichting Tesla Claim voor de rechter gesleept. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse stichting Tesla Claim bereidt een rechtszaak voor tegen autofabrikant Tesla. Volgens de stichting heeft de fabrikant auto’s verkocht met de belofte dat die zo goed als onderhoudsvrij zouden zijn. Volgens de stichting krijgt de klant niet waar hij voor betaald heeft.

Hoewel de stichting pas een week geleden is opgericht, hebben zich inmiddels al 50 particulieren aangesloten bij Tesla Claim. Het doel van de rechtszaak is dat Tesla zijn beloftes nakomt, volgens Wouter van Waning, voorzitter van Tesla Claim. “Natuurlijk kunnen nieuwe auto’s last hebben van kinderziekten, maar als een auto tien keer terug moet naar de garage, dan gaat er iets mis. De board computer gaat bijvoorbeeld geregeld kapot. Dan kun je als fabrikant niet volstaan met de opmerking dat dat komt omdat de bestuurder de auto niet goed gebruikt.” Daarnaast functioneert de Autopilot ook niet naar behoren, volgens de stichting.

Schadeclaim

Over de hoogte van een eventuele schadeclaim laat Van Waning zich niet uit. “Dat is moeilijk om te zeggen. Het zou al mooi zijn als de rechter de uitspraak doet dat Tesla haar klanten binnen 24 uur moet helpen als de auto jonger dan een half jaar is. Nu moeten ook deze mensen langer dan een maand wachten. Vanzelfsprekend gaan wij wel voor koop ontbinding voor degene die écht teveel problemen hebben met de auto. Er zijn wellicht ook veel mensen zijn die niet per se de koop willen ontbinden, maar liever een compensatie krijgen. Zoals een langere garantietermijn of vervangend vervoer als hun auto terug moet naar de garage. Er zijn dus veel uitkomsten mogelijk die als ‘genoegdoening’ dienen.” Lees meer in dit artikel over klanten die klagen over de aftersales van Tesla.

Van Waning verwacht dat er snel een gezamenlijke rechtszaak gevoerd kan worden. De voorzitter is als privépersoon overigens al verwikkeld in een rechtszaak tegen de autofabrikant. Naar eigen zeggen is Tesla daarin bij verstek veroordeeld tot het terugnemen van twee auto’s. “Nu ben ik gedagvaard door Tesla, omdat ik anders zou moeten omgaan met mijn auto”, aldus Van Waning.

Tesla is gevraagd om een reactie. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Stichting Tesla Claim sleept Tesla voor de rechter | Automotive Online

Stichting Tesla Claim sleept Tesla voor de rechter

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Tesla wordt door stichting Tesla Claim voor de rechter gesleept. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse stichting Tesla Claim bereidt een rechtszaak voor tegen autofabrikant Tesla. Volgens de stichting heeft de fabrikant auto’s verkocht met de belofte dat die zo goed als onderhoudsvrij zouden zijn. Volgens de stichting krijgt de klant niet waar hij voor betaald heeft.

Hoewel de stichting pas een week geleden is opgericht, hebben zich inmiddels al 50 particulieren aangesloten bij Tesla Claim. Het doel van de rechtszaak is dat Tesla zijn beloftes nakomt, volgens Wouter van Waning, voorzitter van Tesla Claim. “Natuurlijk kunnen nieuwe auto’s last hebben van kinderziekten, maar als een auto tien keer terug moet naar de garage, dan gaat er iets mis. De board computer gaat bijvoorbeeld geregeld kapot. Dan kun je als fabrikant niet volstaan met de opmerking dat dat komt omdat de bestuurder de auto niet goed gebruikt.” Daarnaast functioneert de Autopilot ook niet naar behoren, volgens de stichting.

Schadeclaim

Over de hoogte van een eventuele schadeclaim laat Van Waning zich niet uit. “Dat is moeilijk om te zeggen. Het zou al mooi zijn als de rechter de uitspraak doet dat Tesla haar klanten binnen 24 uur moet helpen als de auto jonger dan een half jaar is. Nu moeten ook deze mensen langer dan een maand wachten. Vanzelfsprekend gaan wij wel voor koop ontbinding voor degene die écht teveel problemen hebben met de auto. Er zijn wellicht ook veel mensen zijn die niet per se de koop willen ontbinden, maar liever een compensatie krijgen. Zoals een langere garantietermijn of vervangend vervoer als hun auto terug moet naar de garage. Er zijn dus veel uitkomsten mogelijk die als ‘genoegdoening’ dienen.” Lees meer in dit artikel over klanten die klagen over de aftersales van Tesla.

Van Waning verwacht dat er snel een gezamenlijke rechtszaak gevoerd kan worden. De voorzitter is als privépersoon overigens al verwikkeld in een rechtszaak tegen de autofabrikant. Naar eigen zeggen is Tesla daarin bij verstek veroordeeld tot het terugnemen van twee auto’s. “Nu ben ik gedagvaard door Tesla, omdat ik anders zou moeten omgaan met mijn auto”, aldus Van Waning.

Tesla is gevraagd om een reactie. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.